Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Betaling for rugeæg?  (Læst 1482 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raknes

• Passiv bruger
  • Her er det mig, der bygger rede
Betaling for rugeæg?
« Dato: 12 Marts , 2011, 19:11 »
Hej som nogen måske husker, så mistede vi hele fjerkræbestanden sidste uge. Nu har min nabo tilbudt mig 15 rugeæg fra sine høns, der er gadekryds og andet hyggeligt. Jeg selv har 6 æg jeg havde nået at få samlet ind inden massakren. Altså er det muligt at få ruget 21 æg ud i min lille blå rugemaskine, hvor jeg selv skal vende, vande og så videre. Nu kommer så det spøjse,-naboen vil have halvdelen af hvad, der kommer ud af rugningen, som betaling for sine 15 æg. Jeg mistede helt lysten til at få æggene.( Det er ellers fra dejlige høns for jeg har selv ruget de fleste af dem ud til ham, endda ganske gratis). Hvis vi ser bort fra det sidste, er det så en rimelig betaling? Hvad synes i?
Mvh
Helle på Møn
10 perlehøns, 2 Welsh cobs/ponier, 2 pintoer, 5 islændere, 1 grand danoisetæve, 2 new foundlandtæver, 1 norsk skovkat og deres 2 årige 3 ungkatte,- avlet med en mønsk landkat.

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Betaling for rugeæg?
« Svar #1 Dato: 12 Marts , 2011, 19:31 »
Det kan kun du bestemme.

Jeg tager 12,- for rugeæg (racehøns) og hvis jeg solgte daggamle kyllinger ville de koste 25-35,-.

Hvad det er rimelig ved jeg ikke, men synes ikke det lyder helt tosset.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #2 Dato: 12 Marts , 2011, 19:47 »
Hvis jeg ruger for nogen, tager jeg 1/4 af resultatet som betaling. Jeg synes faktisk, at det er lige i overkanten hvad din nabo forlanger for æggene...især i lyset af at du tidligere har ruget GRATIS for ham !! Lidt ærgeligt at han tydeligvis har "glemt" det.
Hvorfor ikke købe nogle rugeæg af en spændende race. Der er masser af rugeæg til salg nu  /o

3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

frida

• Gæst
« Svar #3 Dato: 12 Marts , 2011, 20:01 »
Set i lyset af at du har "ruget gratis for naboen", samt at det ikke er racehøns, så ville jeg vælge rugeæg et andet sted fra :-\. Jeg synes, "prisen" er for høj, igen når man tænker på "vennetjenester".

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 12 Marts , 2011, 20:10 »
( Det er ellers fra dejlige høns for jeg har selv ruget de fleste af dem ud til ham, endda ganske gratis). Hvis vi ser bort fra det sidste, er det så en rimelig betaling? Hvad synes i?
Mvh
Helle på Møn

Jeg tror ikke jeg ville se bort fra dette, for det er lige netop det som ville få mig til at sige nejtak.

Men ellers kan man jo aftale hvad som helst, bare begge parter er enige.

Jeg vil til enhver tid anbefale at få en race af en slags  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raknes

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 Marts , 2011, 20:17 »
Hej Vipse
jeg ville da hellere end gerne købe nogle rugeæg fra nogen racehøns,-men hvor?
Jeg bor på Møn og det går ikke med posten,-har jeg prøvet.
Mvh
Helle
10 perlehøns, 2 Welsh cobs/ponier, 2 pintoer, 5 islændere, 1 grand danoisetæve, 2 new foundlandtæver, 1 norsk skovkat og deres 2 årige 3 ungkatte,- avlet med en mønsk landkat.

Offline Raknes

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 Marts , 2011, 20:20 »
Hej Lene
du har ret, jeg spiser mine æg og takker nej til naboens. Og håber så at der kommer et tilbud om nogle 'raceæg'.
Mvh
Helle

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #7 Dato: 12 Marts , 2011, 20:23 »
Hej Vipse
jeg ville da hellere end gerne købe nogle rugeæg fra nogen racehøns,-men hvor?
Jeg bor på Møn og det går ikke med posten,-har jeg prøvet.
Mvh
Helle
Hej Helle

Jeg kan godt forstå du takker nej til naboens rugeæg, det lyder lidt som om han mangler lidt situationsfonemmelse. Prøv at oprette en købsannonce for rugeæg, det kan være du er heldig at finde nogen i nærheden af dig.

Held og lykke :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 12 Marts , 2011, 20:24 »
Lige nu og nogle måneder frem er det da højsæson for rugeæg rundt omkring. Det er bare med at søge efter nogle.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #9 Dato: 12 Marts , 2011, 20:38 »
Jeg synes også, som Tanja skriver, at du skal oprette en købsannonce her på fjerkræforum.
Fjerkræforum er jo nærmest berømt for alle vores fantastiske hjælpsomme medlemmer og jeg er sikker på at du nemt finder nogle gode rugeæg  herinde /o
Hvis du kigger på kortet, kan du se at der faktisk er mange hønseglade medlemmer i nærheden af dig  ;D

3 heste og en pony

Offline lysager ( Michael )

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 12 Marts , 2011, 20:54 »
Jeg bor på stevns, og har rugeæg af new hampshire 5 kr. pr. stk. hentet på adr.
Bedste hilsner Michael

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 12 Marts , 2011, 21:00 »
I morgen tømmer jeg rugeægsreolen i rugemaskinen.

Så om en uge har jeg nogle: Sumatra, Barnevelder, Araucana/Maran blanding, og kobberfarvet dværgmaranæg
Hilsen
Peter

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 12 Marts , 2011, 21:58 »
Jeg ved ikke lige om jeg evt har overset et eller andet, men hvis det ikke er tilfældet ser jeg ikke noget odiøst i naboens forslag (bortset fra at han har glemt tidligere tjenester). Det kunne der måske rådes bod på ved at tilbyde ham 1/3 af de klækkede kyllinger. Man er vel krejler.

Men lad os se på økonomien i naboens forslag.
15 rugeæg, ½-delen af kyllingerne til ham, og den anden halvdel til Helle.
Lad os for regneeksemplets skyld antage at der kommer 10 kyllinger ud af rugningen.

15 rugeæg: 0 kr
Strøm: 21 dage @12 timer @ 130 W (Madam Blå) @ 1,9 kr = 65 kr (jeg har antaget at den varmer ½-delen af tiden)

Helle's regnskab
Udgifter: 65 kr
Udbytte: 5 kyllinger, dvs 13 kr pr kylling

Naboens regnskab
Udgifter: 15 æg @ 2 kr/stk = 30 kr
Udbytte: 5 kyllinger, dvs 6 kr pr kylling

Med andre ord, der er plads til forhandling. Og det selvom en pris på 13 kr pr kylling i forvejen er meget konkurrencedygtig.  :D
Mvh
Erik Andersen

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #13 Dato: 13 Marts , 2011, 00:16 »
Hej Helle

Som vi jo har snakket om, så kan jeg ikke hjælpe med rugeæg fra mine silker lige pt men min mor har sølvfarvede dværg wyandotter hvis det var noget??? hun bor lige på den anden side af vordingborg så der er frakten jo ikke noget problem /o
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #14 Dato: 13 Marts , 2011, 11:02 »
Jeg ved ikke lige om jeg evt har overset et eller andet, men hvis det ikke er tilfældet ser jeg ikke noget odiøst i naboens forslag (bortset fra at han har glemt tidligere tjenester). Det kunne der måske rådes bod på ved at tilbyde ham 1/3 af de klækkede kyllinger. Man er vel krejler.

Hvis jeg var Helle, ville det være et problem at jeg har ruget GRATIS for naboen og at han har "glemt" det.
Det er, efter min mening, ekstrem uhøfligt af naboen at forlange noget, for det burde være en vennetjeneste der bliver tilbagebetalt til Helle. For mig har det faktisk intet med prisen at gøre, for vi taler jo kun om småpenge her !! 
Jeg ville finde nogle andre rugeæg, vise storsind ved at lade naboens æg ryge med i maskinen (hvis der er plads selvfølgelig),
give ham halvdelen eller 1/3 af hans egne kyllinger og så ville det være sidste gang jeg gjorde ham en tjeneste !!!
Og  Helle, se lige hvor mange skønne medlemmer der allerede tilbyder rugeæg og som bor i nærheden af dig  *p
Jeg håber, at du finder rugeæg fra lige præcis den race som du ønsker dig  /o
3 heste og en pony