Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Salmonella i andebryst IMPORTERET fra Kina  (Læst 9623 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Salmonella i andebryst IMPORTERET fra Kina
« Dato: 09 Marts , 2011, 11:42 »
Det kan slet ikke lade sig gøre..
http://fpn.dk/mad/fodevaresikkerhed/article2363068.ece
"Kødet er oprindeligt fra Kina"

Men det må man slet ikke.. Man kan KUN importere fjerkrækød fra Kina, hvis det er "varmebehandling til der opnås mindst 70 C overalt i kødet" og så kan der ikke være salmonella (eller H5N1 i det).

Reglerne er netop indført for ikke at importere H5N1 (fugleinfluenza) men her ser vi altså at det her krav om varmebehandling ikke virker. Hvordan i alverden kan Fødevarestyrelsen acceptere at der sker ulovlig import af fjerkrækød fra Kina.

Ved sidste udbrud af H5N1 i Tyskland, der blev smitten netop spredt af inficeret andekød. Det samme kunne ske ved andebrystet fra Kina. (Hvis det er rigtigt at det er fra Kina)

En længere redegørelse om udbruddene i Tyskland og Polen i 2008
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=406.msg2529#msg2529

Spørgsmål til Fødevarestyrelsen er
Hvordan kontrolleres at fjerkrækød fra Kina opvarmes til de lovpligtige 70 C før import til Danmark.
Hvor tit sker det at fjerkrækød fra Kina ikke opnår denne opvarming.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Salmonella i andebryst IMPORTERET fra Kina
« Svar #1 Dato: 09 Marts , 2011, 12:12 »
JA, og så må vi ikke sælge/forære æg med mindre vi køber høns fra kontrollerede besætninger, man kan kun ryste på hovedet ::)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Mango2705

• Gæst
« Svar #2 Dato: 09 Marts , 2011, 12:52 »
Er fuldstændigt enig med dig Marianne. /o

Tak Finn. /o

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #3 Dato: 09 Marts , 2011, 14:01 »
Hej Alle

Jamen er det ikke bare et tydeligt bevis på den enorme parodi det er, når regeringen kaster sin opmærksomhed på noget....

I dag, forhandler man om Esbern Snare, skal blive endnu 3 måneder ved Somalia's kyster, og bekæmpe Pirater...

Jamen hvordan bekæmpe, når de stadig ikke har taget beslutning om, hvad de skal stille op med de pirater de fanger, andet end sejle dem ind til kysten, og sætte dem af, og med en løftet pegefinger sige Fy Fy Skamme...

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 09 Marts , 2011, 16:14 »
Det er nu min "fornemmelse" at vi ikke har hørt det sidste i denne sag....
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #5 Dato: 27 Marts , 2011, 19:48 »
Der er stillet 5 spørgsmål til fødevareministeren om de her andebryster med salmonella
http://www.ft.dk/samling/20101/almdel/FLF/spm/296/index.htm#dok
http://www.ft.dk/samling/20101/almdel/FLF/spm/295/index.htm#dok
http://www.ft.dk/samling/20101/almdel/FLF/spm/294/index.htm#dok
http://www.ft.dk/samling/20101/almdel/FLF/spm/293/index.htm#dok
http://www.ft.dk/samling/20101/almdel/FLF/spm/292/index.htm#dok

Spørgsmålene er stillet 22/3 og skal besvares inden for 4 uger.

Derudover så har jeg anmodet om aktindsigt til fødevareregionen. Det har jeg gjort 11/3 og når det drejer sig om aktindsigt er der en tidsfrist på 10 dage (kalenderdage) Men jeg har intet modtaget og fødevareregionen havde end ikke reageret. Da jeg påpegede at tidsfristen var overskredet, så fik jeg sørme en kvitteringsskrivelse, hvor de skrev at sagsbehandleren var ramt af sygdom og jeg kunne forvente svar 25/3. Det skete så ikke....

Men de har da i hvert fald kvitteret at de har modtaget det 11/3... Så de skal da snart komme med noget.

fortsættes
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #6 Dato: 27 Marts , 2011, 21:04 »
Finn på barikaderne......  <M
Tag dem Finn !
Godt at du er til  /o

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 Marts , 2011, 21:06 »
Sikken en sag  :o

<M, Finn!
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 28 Marts , 2011, 22:56 »
så kom sagen 190 siders  15 mb scannet pdf....
vender tilbage senere :D

Men ingen tvivl om at det stammer fra Kina og at det er pakket i Kina så noget er gået seriøst galt. Det burde slet ikke kunne lade sig gøre
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 28 Marts , 2011, 23:30 »
Og så er det lige jeg må stå af.

Hvorfor skal vi i Danmark, og EU for den sags skyld, have kæmpe og meget dyre kontrolforanstaltninger for at hindre at inficeret kød kommer ind fra Kina, eller andre steder.
Kravet må da være at eksportørlandet foranlediger en sikker kontrol, og kan man ikke have tillid til at dette er på plads: totalt importforbud fra pågældende land af fødevarer. Mon ikke det ville kunne få nogle til at stramme lidt op i den anden ende.

Alligevel ville det være nødvendigt med stikprøvekontrol, blot for at få bekræftet at eksportlandet faktisk lever op til sine forpligtelser.
Mvh
Erik Andersen

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #10 Dato: 31 Marts , 2011, 18:08 »
Nu har jeg ikke fået læst det hele endnu, men det blev faktisk fundet ved en stikprøvekontrol i butikker. Og det er Kina som skal garantere at det er behandlet korrekt så der hverken er salmonella eller andre vira i det, som kan slæbe sygdomme til landet.
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 31 Marts , 2011, 23:33 »
Jamen, så burde konsekvensen være totalt importforbud i hele EU. Et forbud som kun kan løftes når der er en vis sikkerhed for at kontrolsystemerne i Kina er til at stole på.

Nu er jeg så meget realist at jeg er på det rene med at der altid vil være brådne kar, i Danmark såvel som i Kina, så garantier er svære at give. Men med et importforbud, statuerer man et eksempel som rammer Kina så hårdt på økonomien, at man kan have et håb om at de strammer op og indfører hårde sanktioner over for suspekte producenter i Kina, og derved i det mindste får reduceret de kedelige tilfælde.

Vi kommer desværre nok aldrig problemerne helt til livs.
Mvh
Erik Andersen

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #12 Dato: 13 April , 2011, 20:43 »
Jeg er ikke blevet mindre rolig af at have læst det igennem. Her er hoved-essensen på stikord.

Udtagning af stikprøve i Netto i Herning af "Julius andebryst stegt" fra  Weifang Legang Food, Shandong i Kina, importeret af A. Frost er positiv for salmonella. (1)

(5)
A. Frost bekræfter at der er tale om et fuldstændigt varmebehandlet, gennemstegt spiseklart produkt. De mener ikke at det kan lade sig gøre at der er salmonella i produktet da de har set produktionen flere gange og at producenten har procedurer og processer der sikrer at der ikke er salmonella i produktet. A Frost mener at der er sket en fejl ved prøveudtagning eller ved analysen.

Prøveudtageren fra Herning oplyser at prøven er udtaget i frysedisken hvor den lå sammen med andre andeprodukter. Den var vacuumpakket og stadig helt tætsluttende.

(4)
Certificat fra Weifang Legang Food Co. Ltd.
Process of roasted duck breast

1. raw material receiving
2. defrosting
3. Pickling- ingredients preparation (salt, suger, white pepper powder)
4 Tumbling
5 Glucose solution coating (30 seconds) (dipping whole duck into the glucose solution)
6 Roasting (roast at 190 C, total time 55 min. Core temp; above 78 C)
7 Cooling (under 10 C)
8 Vacuum packing
9 Sterilizin (by water bath at 100 C for 5 minutes)
10 Quick-freezing (core temp: under -18 C)
11 Metal-detection (Fe 1.5 mm Non Fe 2.0 mm Stainless steel 2.0 mm)
12 Packing into carton
13 Cold storage (below -18 C)

Salmonella test method
AOAC May 96n .966.08 using the mini VIDAS rapid testing instruments

(6)
FVST undrer sig også over at der kan være salmonella i produktet og skriver
"Kødet stiksaltes og tumbles med krydderier mm. Dvs. en kontaminering må forventes at kunne være inde i kødet før varmebehandling.
Gennemstegning af en hel and ved 190 grader i 55 min synes ikke helt mulig. Spørgsmålet er om der menes helt andebryst uden ben osv. for så skal det lade sig gøre til central temp på 78 grader.

Et svips i 1. varmebehandling kan derfor sagtens medføre at salmonella findes i kødet uagtet neddybning i 5 min v 100 grader efter vacuumering som jo ikke eliminerer evt. salmonella i dybden."

A. Frost oplyser at fabrikken er opdelt i rå og tilberedte produkter og der er ikke adgang mellem de 2 afdelinger. Slagteriet slagter 40 mio. ænder årligt og er den største andeproducent i verden med eksport til store dele af verden.

A-frost fik afhentet 20 stk. andebryst hos Netto i Herning og sendt 150 fra lageret til analyse. Alle var negative, uden salmonella (19)

Ekstra test viser at der er salmonella i andebryst som oprindeligt blev udtaget i Herning. DTU Fødevareinstituttet har kontrolleret en ekstra gang (20)

Typningstesten prøven viser at det er Salmonella London (21)

Fødevarekontrollen spørger efter adresseoplysninger om det tyske pakkeri Prima Food (26) og om distribution af de resterende andebryster.  Det er nævnt 9220 kg som A. Frost har aftaget, mens der i  afsendelsespapirerne (public health certificate) er nævnt 21195 kg.

Fødevarekontrollen omtaler det som en "varm sag" (24)
Landbrug og Fødevare henvender sig med spørgsmål, bl. a. om hvordan det kontrolleres at fjerkrækød fra Kina opvarmes til 70 C, som det skal. (24)

Lidt yderligere info. Der er ikke meget at finde på internettet om Weifang.

http://english.agri.gov.cn/ms/cp/AnimalHusbandry/201006/t20100625_2257.htm
Weifang Legang Food producerer 120.000 tons andekød og 100.000 tons svinekød om året. Det er det eneste i Kina som må eksportere til EU og det eneste som må eksportere svinekød til Singapore.

Der er specielt 2 ting som er værd at bide mærke i, synes jeg.

FVST er usikker på om det nu er helt gennemstegt og mener ikke at en and kan gennemsteges på 55 min ved 190 C. Som jeg læser Weifang så dypper de en hel and i sukkeropløsning og steger den derefter. Det ville da være mærkeligt at dyppe en hel and i en sukkeropløsning og så derefter partere den og stege den... Så der ser godtnok ud til at produktet ikke er gennemstegt og dermed ikke lever op til betingelserne for import til EU.

Dernæst så mangler der 11975 kg af forsendelsen, som -måske- er havnet i Tyskland. Og de burde altså være meget opmærksomme, for de seneste tilfælde af fugleinfluenza stammede netop fra inficeret andekød som der blev fodret med. Så de burde kende risikoen.

Jeg synes helt klart at der grund til at de danske/EU myndigheder kigger nærmere på om Weifang virkelig producerer fjerkrækød der overholder reglerne for import. De danske fødevarekontrollører synes det åbenbart ikke umiddelbart...
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #13 Dato: 26 Marts , 2013, 12:25 »
Nu har irerne så fundet salmonella i importerede, varmebehandlede kyllinger fra Kina. Det MÅ ikke kunne lade sig gøre, fordi fjerkræ fra Kina SKAL være varmebehandlet, ikke så meget på grund af salmonella, men for ikke at importere fugleinfluenza (H5N1)... 40 tons i Irland blev destrueret. De finske myndigheder kigger også på det. http://www.ehn-online.com/news/article.aspx?id=8682
Det kunne tyde på at der er noget galt med varmebehandlingen i Kina, når det sker igen..
Det er stikprøvekontroller det bliver opdaget ved, ikke en 100% kontrol som af stalddørsæg...
― Mahatma Gandhi

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #14 Dato: 26 Marts , 2013, 12:44 »
Ja der vist nogen der faldet i søvn enten ved maskineriet eller i ministeriet ;)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"