Jeg er ikke blevet mindre rolig af at have læst det igennem. Her er hoved-essensen på stikord.
Udtagning af stikprøve i Netto i Herning af "Julius andebryst stegt" fra Weifang Legang Food, Shandong i Kina, importeret af A. Frost er positiv for salmonella. (1)
(5)
A. Frost bekræfter at der er tale om et fuldstændigt varmebehandlet, gennemstegt spiseklart produkt. De mener ikke at det kan lade sig gøre at der er salmonella i produktet da de har set produktionen flere gange og at producenten har procedurer og processer der sikrer at der ikke er salmonella i produktet. A Frost mener at der er sket en fejl ved prøveudtagning eller ved analysen.
Prøveudtageren fra Herning oplyser at prøven er udtaget i frysedisken hvor den lå sammen med andre andeprodukter. Den var vacuumpakket og stadig helt tætsluttende.
(4)
Certificat fra Weifang Legang Food Co. Ltd.
Process of roasted duck breast
1. raw material receiving
2. defrosting
3. Pickling- ingredients preparation (salt, suger, white pepper powder)
4 Tumbling
5 Glucose solution coating (30 seconds) (dipping whole duck into the glucose solution)
6 Roasting (roast at 190 C, total time 55 min. Core temp; above 78 C)
7 Cooling (under 10 C)
8 Vacuum packing
9 Sterilizin (by water bath at 100 C for 5 minutes)
10 Quick-freezing (core temp: under -18 C)
11 Metal-detection (Fe 1.5 mm Non Fe 2.0 mm Stainless steel 2.0 mm)
12 Packing into carton
13 Cold storage (below -18 C)
Salmonella test method
AOAC May 96n .966.08 using the mini VIDAS rapid testing instruments
(6)
FVST undrer sig også over at der kan være salmonella i produktet og skriver
"Kødet stiksaltes og tumbles med krydderier mm. Dvs. en kontaminering må forventes at kunne være inde i kødet før varmebehandling.
Gennemstegning af en hel and ved 190 grader i 55 min synes ikke helt mulig. Spørgsmålet er om der menes helt andebryst uden ben osv. for så skal det lade sig gøre til central temp på 78 grader.
Et svips i 1. varmebehandling kan derfor sagtens medføre at salmonella findes i kødet uagtet neddybning i 5 min v 100 grader efter vacuumering som jo ikke eliminerer evt. salmonella i dybden."A. Frost oplyser at fabrikken er opdelt i rå og tilberedte produkter og der er ikke adgang mellem de 2 afdelinger. Slagteriet slagter 40 mio. ænder årligt og er den største andeproducent i verden med eksport til store dele af verden.
A-frost fik afhentet 20 stk. andebryst hos Netto i Herning og sendt 150 fra lageret til analyse. Alle var negative, uden salmonella (19)
Ekstra test viser at der er salmonella i andebryst som oprindeligt blev udtaget i Herning. DTU Fødevareinstituttet har kontrolleret en ekstra gang (20)
Typningstesten prøven viser at det er Salmonella London (21)
Fødevarekontrollen spørger efter adresseoplysninger om det tyske pakkeri Prima Food (26) og om distribution af de resterende andebryster. Det er nævnt 9220 kg som A. Frost har aftaget, mens der i afsendelsespapirerne (public health certificate) er nævnt 21195 kg.
Fødevarekontrollen omtaler det som en "varm sag" (24)
Landbrug og Fødevare henvender sig med spørgsmål, bl. a. om hvordan det kontrolleres at fjerkrækød fra Kina opvarmes til 70 C, som det skal. (24)
Lidt yderligere info. Der er ikke meget at finde på internettet om Weifang.
http://english.agri.gov.cn/ms/cp/AnimalHusbandry/201006/t20100625_2257.htmWeifang Legang Food producerer 120.000 tons andekød og 100.000 tons svinekød om året. Det er det eneste i Kina som må eksportere til EU og det eneste som må eksportere svinekød til Singapore.
Der er specielt 2 ting som er værd at bide mærke i, synes jeg.
FVST er usikker på om det nu er helt gennemstegt og mener ikke at en and kan gennemsteges på 55 min ved 190 C. Som jeg læser Weifang så dypper de en
hel and i sukkeropløsning og steger den derefter. Det ville da være mærkeligt at dyppe en hel and i en sukkeropløsning og så derefter partere den og stege den... Så der ser godtnok ud til at produktet ikke er gennemstegt og dermed ikke lever op til betingelserne for import til EU.
Dernæst så mangler der 11975 kg af forsendelsen, som -måske- er havnet i Tyskland. Og de burde altså være meget opmærksomme, for de seneste tilfælde af fugleinfluenza stammede netop fra inficeret andekød som der blev fodret med. Så de burde kende risikoen.
Jeg synes helt klart at der grund til at de danske/EU myndigheder kigger nærmere på om Weifang virkelig producerer fjerkrækød der overholder reglerne for import. De danske fødevarekontrollører synes det åbenbart ikke umiddelbart...