Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns ude om natten  (Læst 12373 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pernille go

• Passiv bruger
Høns ude om natten
« Dato: 08 Marts , 2011, 12:51 »
Hejsa alle sammen.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få høns. Kan godt lide tanken om selvforsyning af æg. Jeg har bare et spørgsmål da vi tit er på camping og ikke altid har nogle som vil kunne lukke hønsene ind og ud vil man så kunne lade dem gå ude om natten i weekenderne?

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
Sv: Høns ude om natten
« Svar #1 Dato: 08 Marts , 2011, 13:00 »
Svaret må være både ja og nej.
Høns kan sagtens klare sig, det er faktisk et ret robust dyr i selv. Når det så er sagt, så skal de selvfølgeligt have muligheden for at kunne klare sig selv.
Vand, mad, ly og plads er nok de vigtigste ting at få på plads... - så længe din opsætning tager højde for disse ting er der ingen problemer i det..

Alternativt kan du jo tage din høns med på ferie :)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 08 Marts , 2011, 13:03 »
Hej Pernille.
Velkommen til! :D
Du skulle overvej at investere i en automatisk lem til dit hønsehus. Sådan en kan blandt andet købes hos America-thisted (se link længere nede på siden, i venstre side). Hvis du kombinerer det med en god indhegning i din hønsegård, evt. med strøm, så kommer ræven heller ikke så nemt på besøg.

Normalt er der ingen problemer i at have lemmen i hønsehuset stående åbent om sommeren, hvis hønsene ikke får træk. Men en lem der lukker er altid en god sikring hvis det lykkes ræven at komme ind i gården (han er trods alt mest aktiv om natten). I køligere måneder er det generelt en dårlig idé ikke at lukke...

Held og lykke med hønseriet /o

Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Pernille go

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 Marts , 2011, 13:04 »
vi gerne have mellem 4 og 10 høns de får ca 50 m2 at gå på med foder maskine friskt vand. Vi laver det så sikker som muligt for  rovdyrende. Der kommer også et hønsehus. Skal man så have hegn over hønsegården eller er det nok med stødhegn nederst og øverst på hegnet for at holde ræven ude. hegnet bliver også gravet 1 meter ned.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 08 Marts , 2011, 15:38 »
Der er mange lokale variationer af ræveopfindsomhed :D
Vi har kun strøm øverst fordi "vores ræv" gerne klatrer over to meter hegn. Til gengæld har han aldrig fundet på at grave... Han kommer aldrig i dagslys, men ligeså snart det begynder at skumre, så er han der, det er helt sikkert >:(

Andre kan holde høns bag hegn på 1,5 meter, hvor ræven aldrig hopper over, tilgengæld graver han flittigt. Nogle kan ikke have hønsene til at gå frit, da ræven også kommer om dagen... Der er mange muligheder ::)

Net over er vist en smagssag. Hvis du alligevel vil have strøm, så ville jeg nok starte uden ellers er det vist dobbeltkonfekt, men måske er der andre, der har en mening om den sag...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #5 Dato: 08 Marts , 2011, 16:23 »
Altså...du kan godt, og der sker sikkert ikke noget... En af min søsters veninder, tar' indimellem på ferie, hvor hønsene har mad og vand til 3-4 dage, hvorefter der er en der kommer og fylder op, og så går der 3-4 dage mere...

Men hvis nu en høne skulle blive syg eller komme til skade, sidde fast i et eller andet, så er det altså en god ting, at der er en der ser til dem hver dag.

Hvis du har naboer, vil de som regel gerne se til hønsene, mod at få æggene :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 08 Marts , 2011, 17:10 »
Velkommen på forum, Pernille :D
Selv om du får dine høns godt sikret, ville jeg nu alligevel forsøge, at få nogen til at kikke til dem en gang i døgnet, det er der sikkert nogen, der gerne vil, evt. for at få æggene.
For man kan jo aldrig vide, om de på en eller anden måde får væltet vandet, eller måske sidder fast, og så er det godt, de kan få hjælp.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 08 Marts , 2011, 20:53 »
Vi tager på camping hver weekend selvom vi har høns.
Afsted fredag og hjemme igen søndag aften.

Hønsene er alene hjemme. De har vand og mad nok. Der er lem på hønsehusene med åbne/lukke automatik som jeg flittigt giver friske nye batterier så jeg er sikker på der åbnes. Når vi er væk i længere tid har vi naboer eller venner til at tilse dem.

Med hensyn til hegn så er vores temmelig dårligt sikret i forhold til ræven. Hegnet er ikke gravet ned og der er ikke tilsat strøm. Tror ikke ræven har fundet vores matrikel endnu. Til gengæld er vores hønsegård helt overdækket med hegn. Ikke for at beskytte for ræven, men fordi vi er plaget af skader, som flyver ind og ødelægger æggene. Det er æggene ødelægges er naturligvis ærgerligt men det værste er faktisk at hønsene bliver meget stressede af de der skade angreb. Så  det skulle straks stoppes. Og sådanne problemer skal hønsene jo ikke bakse med når de er alene.   
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Pernille go

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 08 Marts , 2011, 21:06 »
Mange tak for alle svarene. Må vist have investeret i sådan en automatisk åbner selvom jeg kan læse at de er ret dyre.

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 08 Marts , 2011, 21:28 »
De kan laves selv. Hvis du - eller en anden - er lidt fiks på fingrene. ;)
Et sted herinde er en opskrift.
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 08 Marts , 2011, 21:37 »
Vi tager på camping hver weekend selvom vi har høns.

Tar' I virkelig på camping hver weekend? Vil du ikke fortælle lidt om hvordan det foregår, hvad I laver osv.? Jeg kunne godt tænke mig at prøve en dag :)

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 08 Marts , 2011, 22:28 »
Christina, det er sådan at vi har en ret stor campingvogn, som står fast på Hornbæk camping. Det betyder, at vi bruger den som et nemt sommerhus, hvor vi slipper for alle sommerhusets forpligtelser med vedligeholdelse og havepasning mv.

Vi går rigtigt igang her når foråret for alvor går igang. Vi har lagt fast gulv i forteltet som gør at vi i forsæsonen ikke har koldt på gulvet. Så er det bare at tænde for gasovnen og så der lunt og rart uanset om det regner eller ej. Iøvrigt kæmpehyggeligt også når det regner at sidde der beskyttet af den gode teltdug med stearinlys tændt og høre lyden af regnens trommen.

Vi er på mange måder meget bekvemmelige. Så det er ikke overlevelsestur vi er på. Vi har varmt og koldt vand i vognens vandhaner, varme i gulvet indenfor, satelittv, springmadrasser, ovn og gasblus. Pladsen har rigtig gode bade og toiletforhold. Men vi har jo også toilet med elektrisk skyl i vognen, men vi skal altså selv bære boksen ned og tømme selv.  ;D

Efter en weekend i campingvognen er det som om vi har været på en lille ferie. Vi slapper af på en anden måde end når vi er herhjemme i huset. Hornbæk er ca 40 min kørsel herfra så vi skal ikke rejse langt. Det ligger lige op af en skov. 10 min gang gennem skoven har vi stranden som støder lige op af en sød lille lystbåde havn og Hornbæk by er en hyggelig lille by med gode butikker og restauranter.

Jeg kan ikke forklare hvor skønt der er, men Christina, du og familien må rigtig gerne komme forbi. Så kan du bedre få en fornemmelse af det.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 09 Marts , 2011, 20:52 »
Årh, Tina, det lyder bare FANTASTISK!!! *p

Og jeg er HELT med på at det ikke skal være en overlevelsestur ;D ;D Men jeg forstår ikke helt det med teltet...er det slået op hele tiden (altså regner ikke med det er oppe om vinteren :D)? Og hvis ja, kan det så godt holde til en ordentlig gang blæst f.eks.? Eller tar' I så hen og tar' det ned, eller hvordan?

Og tusind tak for tilbuddet, det var bare SÅ sødt af dig! *l Skal nok skrive, hvis det bliver aktuelt, tusind tusind tak! *l

PS. Men lov mig dog, at det er manden som går ned med "boksen"? ;D

Hvad koster det at have det hele stående om året/måneden?

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 10 Marts , 2011, 09:16 »
Sender dig en pm så vi ikke får spammet tråden for meget.  ;)
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Pernille go

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 11 Marts , 2011, 10:42 »
Hej Ingrid.
Hvis du ser opskriften på den automatiske dør åben-luk mekanisne så må du gerne skrive linket til mig.
Mvh Pernille