Det er spændende, Rikke

En af mine sorte orpington var min første skruk sidste år. Indtil da havde jeg kun ruget i maskine, så at have en skrukhøne var jo en helt ny måde at få kyllinger på

Hvis du har en rigtig god lommelygte (f.eks. en kraftig mag-lite), så er det som regel nok til at lyse æg. For tiden bruger jeg en kraftig LED-lygte, den er super god. Jeg har aldrig brugt andre anordninger end min hånd og en lygte når jeg lyser æg, det synes jeg er fint, hvis det er mørkt når man gør det.
I denne tråd
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=15064.0 har Marianne M.N. taget nogle super gode billeder af hvordan æggene kan se ud (der er tre billeder, men kun det ene indeholder et levende foster)
Hvis der er rimeligt mørkt i dit hønsehus kan du tjekke æggene når mutter alligevel er på tur, så opdager hun det ikke. Hvis det ikke kan lade sig gøre, så må du løfte hende af reden og lave en afspærring, så hun ikke kan komme tilbage før du er færdig (behøver jeg skrive at hun er temmelig utilfreds mens det står på

)
De æg der er ubefrugtede eller døde, tager du fra. Resten giver du hende igen og hun ruger videre

Jeg plejer kun at lyse æggene en gang når de er under en skruk.
Orpington kan godt være lidt klodsede, så man godt komme ud for at de træder nogle af æggene i stykker. Men når kyllingerne kommer er de til gengæld SUPER kyllingemødre

Held og lykke med projektet! Og lad os endelig høre hvordan det går!