Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min første skruk OG anden OG tredje  (Læst 7733 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rikke S

• Passiv bruger
Min første skruk OG anden OG tredje
« Dato: 03 Marts , 2011, 21:58 »
Så skal der laves kyllinger  <L <L

Endelig har en af de kære høner lagt sig skruk, og nu vil jeg lige sikre mig at jeg tilbyder hende gode vilkår. Jeg har besluttet at hun skal ruge i hønsehuset. Jeg har fået lavet en ”skærm” (billede 1) som skal beskytte hende mod BZ’ere (som ses på billede 2 var reden blevet snuppet af søsteren mens hun var på sit hurtige toiletbesøg i morges). Jeg kan forstå at hun bare skal have korn & vand til rådighed. Er det okay med hvede eller bør jeg købe noget andet? Jeg har tænkt mig at give hende 10 æg, men gerne flere hvis I mener hun kan klare det. Ifølge Den Store Hønsebog skal der en græstørv i bunden af reden, men er der en anden løsning nu jorden er frossen? Jeg har normalt sand i bunden af baljen med hø (hjemmelavet fra græsplænen) ovenpå.

Ih det er så spændende. Hun har ligget fast i to dage, så jeg regner med at give hende den nye rede med rugeæggene allerede i morgen. Det bliver laaaange tre uger at vente……. /o
« Senest Redigeret: 12 April , 2011, 22:43 Fra Rikke S »
Mvh Rikke
0,1 Laksefarvede Faverolles
0,1"Orperolles"
0,2 Orpinton
0,5 Blandinger
0,1 Rød Amerikaner
1,1 Sorte Australorps

Offline charlotte winsløw

• Passiv bruger
Sv: Min første skruk
« Svar #1 Dato: 03 Marts , 2011, 22:24 »
Vil lige starte med at sige jeg ikke kan komme med nogen gode råd da jeg aldrig selv har prøvet...
Men det lyder bare så spændende, jeg ville helt sikker gerne selv prøve. Men der er ingen af mine der er skruk...
Hvor har du ruge æggene fra?
Held og lykke med det hele...
Hilsner fra Charlotte
0,4,10 silker
2 børn en pige på 12 år og en dreng på 5 år
1,0 katte
0,2 løvehoved kaniner
Og dejlig dyre glad og handy kæreste
WWW.vilavilakulla.dk

Offline Rikke S

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 Marts , 2011, 22:34 »
Rugeæggene er fra egne høns, men de har været opbevaret i et køligt rum og bakken er blevet "vippet" et par gange om dagen.

Jeg har lokket hønen til at blive skruk ved at lægge en masse golfbolde i yndlingsreden. De har ligget der siden sidste uge og hver dag er hun blevet liggende længere og længere indtil i går hvor hun slet ikke kom ud.

Held og lykke med at få kyllingelysten frem i dine høns  <O
Mvh Rikke
0,1"Orperolles"
0,2 Orpinton
0,5 Blandinger
0,1 Rød Amerikaner
1,1 Sorte Australorps

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 Marts , 2011, 23:11 »
Tillykke Rikke. Det er bare så dejligt at skabe liv.

Jeg plejer bare at have halm i redekassen. 

@Charlotte Bare rolig-med 4 silkehøner skal du helt sikkert nok få lov at opleve det. Silker kan slet ikke lade være med at skrukke. Pludselig er der en af dem som blive liggende på reden.

Held og lykke til jer begge.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #4 Dato: 04 Marts , 2011, 09:53 »
Du behøver ingen græstørv i bunden. Sand og hø/halm fungerede fint her.

Det ser da ellers hyggeligt ud med lidt hjælp til rugningen ;D
Med venlig hilsen Heidi

Offline Rikke S

• Passiv bruger
Min første skruk - Æglysning?
« Svar #5 Dato: 10 Marts , 2011, 00:35 »
På fredag vil jeg gerne tjekke om skrukkens æg nu også er befrugtede. Hvordan gør jeg det rent praktisk? Løfter jeg hende af reden eller stikker jeg hånden under hende og sniger æggene ud? Jeg mener at have læst at det skal være mørkt, så må jeg famle mig frem i hønsehuset om aftenen?

Spændingen stiger  <L
Mvh Rikke
0,1"Orperolles"
0,2 Orpinton
0,5 Blandinger
0,1 Rød Amerikaner
1,1 Sorte Australorps

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 10 Marts , 2011, 08:48 »
Du må ikke glemme at hun skal have adgang til at komme ud hver dag og strække sig baske med vingerne og lægge en kæme stinkende klat, hvis hun ikke kan komme ud, vil hun muligvis lægge sin klat i reden, og så ødelægger hun ægene, jeg kan godt se at der er plads til at stå ud af reden, men det er ikke sikkert hun synes det er plads nok til motion og klatter.

Du kan jo lukke hende ud når du er hjemme så du kan holde øje med at det også er hende der kommer hjem igen, så der ikke kommer bz mens hun er væk.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Rikke S

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 11 Marts , 2011, 22:46 »
Jeg kan kan godt forstå at folk synes at det er spænende at vide hvad der sker i æggene  /o

Men hvad tror I hønen siger til at nogen kommer flere gange under rugningen og stjæler hendes æg  ???

jeg tror det bedste er at lade hende være i fred, og så bare vente spændt til 21.-dagen og se hvad man har fået  ;D

Sådan gør jeg selv, for jeg vil ikke forstyrre. Bare min mening *e

Det er første gang jeg ruger efter denne hane (og første gang overhovedet) så jeg er ret interesseret i om der er et eneste befrugtet æg - Ellers vil jeg gerne starte søgningen efter daggamle kyllinger. Hellere nu end når hun har ligget i 22+ dage....

HVIS jeg skulle ruge efter denne hane igen (han er på vej til de evige kornmarker pga aggressiv adfær) ville jeg nok ikke have så stort et behov for at lyse æggene (men lur mig om jeg kunne lade være  <G <:
Mvh Rikke
0,1"Orperolles"
0,2 Orpinton
0,5 Blandinger
0,1 Rød Amerikaner
1,1 Sorte Australorps

Offline Rikke S

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 11 Marts , 2011, 22:54 »
Du må ikke glemme at hun skal have adgang til at komme ud hver dag og strække sig baske med vingerne og lægge en kæme stinkende klat, hvis hun ikke kan komme ud, vil hun muligvis lægge sin klat i reden, og så ødelægger hun ægene, jeg kan godt se at der er plads til at stå ud af reden, men det er ikke sikkert hun synes det er plads nok til motion og klatter.

Du kan jo lukke hende ud når du er hjemme så du kan holde øje med at det også er hende der kommer hjem igen, så der ikke kommer bz mens hun er væk.
Jeg fik så dårlig samvittighed efter jeg så denne besked igår eftermiddag. Jeg var straks ude og lukke skruk ud af "buret". Jeg tror hun satte pris på at få basket med vingerne   <P
Jeg tror dog ikke hendes skål med hvede holder ret længe hvis resten af flokken ikke er "buret ude"  *f
 <E for hjælpen  :)
Mvh Rikke
0,1"Orperolles"
0,2 Orpinton
0,5 Blandinger
0,1 Rød Amerikaner
1,1 Sorte Australorps

Offline Rikke S

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 11 Marts , 2011, 22:58 »
 <G Er ikke så god til det her, så ender med tre beskeder....

Jeg fik ikke lyst æg til aften da æggelyseren fra den lokale foderstof ikke virkede....
Jeg er stadig interesseret i gode råd mht den faktiske lysning af skrukkens æg  <+
Mvh Rikke
0,1"Orperolles"
0,2 Orpinton
0,5 Blandinger
0,1 Rød Amerikaner
1,1 Sorte Australorps

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #10 Dato: 12 Marts , 2011, 07:30 »
Det er spændende, Rikke /o En af mine sorte orpington var min første skruk sidste år. Indtil da havde jeg kun ruget i maskine, så at have en skrukhøne var jo en helt ny måde at få kyllinger på :)

Hvis du har en rigtig god lommelygte (f.eks. en kraftig mag-lite), så er det som regel nok til at lyse æg. For tiden bruger jeg en kraftig LED-lygte, den er super god. Jeg har aldrig brugt andre anordninger end min hånd og en lygte når jeg lyser æg, det synes jeg er fint, hvis det er mørkt når man gør det.

I denne tråd http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=15064.0 har Marianne M.N. taget nogle super gode billeder af hvordan æggene kan se ud (der er tre billeder, men kun det ene indeholder et levende foster)

Hvis der er rimeligt mørkt i dit hønsehus kan du tjekke æggene når mutter alligevel er på tur, så opdager hun det ikke. Hvis det ikke kan lade sig gøre, så må du løfte hende af reden og lave en afspærring, så hun ikke kan komme tilbage før du er færdig (behøver jeg skrive at hun er temmelig utilfreds mens det står på ;D)

De æg der er ubefrugtede eller døde, tager du fra. Resten giver du hende igen og hun ruger videre :D
Jeg plejer kun at lyse æggene en gang når de er under en skruk.

Orpington kan godt være lidt klodsede, så man godt komme ud for at de træder nogle af æggene i stykker. Men når kyllingerne kommer er de til gengæld SUPER kyllingemødre /o

Held og lykke med projektet! Og lad os endelig høre hvordan det går!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Rikke S

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 12 Marts , 2011, 21:01 »
I denne tråd http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=15064.0 har Marianne M.N. taget nogle super gode billeder af hvordan æggene kan se ud (der er tre billeder, men kun det ene indeholder et levende foster)

Tak for svar Tanja  <E
Jeg tror "mine" æg er lidt længere henne end dem Marianne har lyst på billederne. Jeg kan se en tydelig luftblære og skygger i resten af ægget, men intet edderkoppespind. Jeg kunne enda se bevægelse i et af Orpeæggene, men det kan bare have været fordi jeg drejede ægget  *f

Jeg startede med 10 æg og tror der er 7-8 kyllinger på vej  *o. I et af æggene gik lyset helt igennem, og i et andet var der luftblære men intet andet at se  <A Jeg fik desværre ødelagt et æg da jeg holdte det mod æggelyseren. Mon ikke der var en revne i forvejen, for så stærk er jeg heller ikke. Da jeg slog ægget ud kunne jeg se begyndelsen til en kylling  <W

Jeg har sat krydser på det helt blanke æg og tegnet rundt om luftblæren i det tvivlsomme æg, så jeg kommer nok til lyse igen om et par dage  *e

Fortsat god weekend!!!
Mvh Rikke
0,1"Orperolles"
0,2 Orpinton
0,5 Blandinger
0,1 Rød Amerikaner
1,1 Sorte Australorps

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #12 Dato: 13 Marts , 2011, 21:01 »
Det er spændende! Lad os høre hvordan det ender /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #13 Dato: 12 April , 2011, 14:50 »
Rikke hvordan gik det med skrukkemutter og kyllingerne?
Med venlig hilsen Heidi

Offline Rikke S

• Passiv bruger
Sv: Min første skruk OG anden OG tredje
« Svar #14 Dato: 12 April , 2011, 23:13 »
Har ikke været meget på nettet (kom igang med at læse bøger istedet  ;)) så har slet ikke fået opdateret eller læst noget herinde....

Min første skruk er endt med 5 kyllinger fra 10 æg:
1 befrugtet æg ødelagt under lysning
2 æg med næsten færdige kyllinger trådt i stykker (havde orpedamen læst at hun skulle være en klodset ruger   <A  *f)
2 Ubefrugtede æg
1 Have orpington
4 Orperolles

"Laila" er fantastisk med kyllingerne, men måske ikke lige hende jeg vil satse på til fremtidige rugninger....

I mellemtiden har hendes to søstre også lagt sig skruk (ingen golfbolde nødvendige - det smitter). Jeg drømmer om en farvelade af høns på græsplænen, så har været et smut vestover efter rugeæg. Skruk 2 (Louise) fik æg fra 5 x Lys Sussex og 5 x Sølv/sortbåndet Wyandotter og Skruk 3 (Lilli) fik fra 5 x Legbar Orpington samt 5 x Laksefarvet Faverolles.

Jeg vender tilbage med opdatering samt nyere billeder af Orperollingerne  <L <L

Mvh Rikke
0,1"Orperolles"
0,2 Orpinton
0,5 Blandinger
0,1 Rød Amerikaner
1,1 Sorte Australorps