Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Serama æg i maskinen UPDATE  (Læst 32138 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Serama æg i maskinen KLÆKNING STARTET
« Svar #45 Dato: 24 Marts , 2011, 11:00 »
Jøsses de er små og super nuttede  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #46 Dato: 24 Marts , 2011, 11:02 »
Hvor er det fantastisk, Claus! Stort tillykke <I *p
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #47 Dato: 24 Marts , 2011, 11:07 »
Hvis der kommer 7 kyllinger ud af 21 æg er procenten jo 33 %. Det er vel egentlig ganske udmærket når man tænker på at æggene har været 3 dage undervejs fra Tyskland i det kolde vejr der var for 3-4 uger siden.

Det er da fint at der er lidt fremgang for racen i DK.

Lene Rungsted:
Lyder spændende med jeres Seramaer er det 1.1 som der står i din profil? Er det kyllinger eller voksne (æglæggende)?
Mvh

Claus

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #48 Dato: 24 Marts , 2011, 11:12 »
Nåååååååååååå den lille pus i æggebægeret er kær... lige til et postkort :D

Jeg vil også have kyllinger... :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #49 Dato: 24 Marts , 2011, 11:15 »
Lige en update:

Nu er der er hul på det 6 æg. Så nu mangler der bare at gå hul på det sidste æg - håber alle 7 æg klækker :)

Men endnu er det også kun 20 døgn siden de kom i maskinen.
Mvh

Claus

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #50 Dato: 24 Marts , 2011, 11:19 »
Ja jeg sad også og regnede på procenten og var lige tilbage i tråden og så at de var sendt fra Tyskland. Så det er da et flot resultat taget i betragtnig af hvor "sarte" de kan være.
Det er 1,1 voksne og i æglægning. Det er et par fra Nielsen. De er fra sidste år og meget tamme.
Jeg har ikke fundet ud af at ligge billeder ind med mit nye kamera eller ipod endnu men når..... Skal jeg nok levere billeder.
Tror nok at Thor, min søn er afbilledet med hanen på sin avatar. Hans profil navn er Thor Kongstad Madsen
Hønen har faktisk lagt godt med æg i vinters i deres vinter residens. De er hos Peter Agger i et af hans opvarmede drivhuse. Han har prøvet at ruge på æggene men uden resultat, tror nok at de var blanke.

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #51 Dato: 24 Marts , 2011, 13:21 »
Tillykke med de små(!) kyllinger - de er godt nok søde  <.
Det ender da med at blive en helt fornuftig klækningsprocent  /o
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #52 Dato: 24 Marts , 2011, 16:49 »
Nå, så er der hul i det sidste æg, så jeg satser på at det bliver til 7 stk. kyllinger :).
Mvh

Claus

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #53 Dato: 24 Marts , 2011, 17:06 »
Nå, så er der hul i det sidste æg, så jeg satser på at det bliver til 7 stk. kyllinger :).

Det er da et super flot resultat  ;)

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #54 Dato: 24 Marts , 2011, 17:38 »
Nielsen:

Hvordan går det med dine kyllinger?

Og hvad tid plejer du at kunne se hvad der er haner og høner?

Kan du se hvad dine er - eller er det for tidligt?

Hvis start vægten siger noget om hvor store de bliver, bliver mine nok ikke de mindste Seramaer. Men ved ikke om man kan drage den slutning med Serama - har jo ikke erfaring med dem.

Mvh

Claus

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #55 Dato: 24 Marts , 2011, 18:40 »
Tillykke med dem!! Jeg har også fået det første lille sebright barn idag, den er stor og vejer hele 20 g  :D
Mvh Marianne

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #56 Dato: 24 Marts , 2011, 19:22 »
Nielsen:

Hvordan går det med dine kyllinger?

Og hvad tid plejer du at kunne se hvad der er haner og høner?

Kan du se hvad dine er - eller er det for tidligt?

Hvis start vægten siger noget om hvor store de bliver, bliver mine nok ikke de mindste Seramaer. Men ved ikke om man kan drage den slutning med Serama - har jo ikke erfaring med dem.

Det går fint, de 2 ældste går ovre i stalden sammen med den enlige hane fra sidste år. De startede i hvert sit bur, men han var ved og gå amok for at komme ind til dem, og har passet godt på dem siden. Jeg troede egentlig lidt det var 2 hane kyllinger fordi de var så ens i kammen, så jeg spurgte mig til en vurdering på et serama forum. Alle der svarede mente bestemt det var 2 høner, så det jo rigtigt godt. De 2 yngre tror jeg er en af hver, så det faktisk rigtigt fint indtil videre.

Man kan som regel vurdere dem omkring 4-6 ugers alderen, medmindre alle er samme køn så det ikke ligeså nemt  ;)

Jeg ved ikke helt om vægten kan være et fingerpeg, før hen vejede jeg dem altid på dag 1 og synes det passede meget godt med deres voksen størrelse. Så ja den på 20 gram ender måske i den høje ende, men det kun ud fra min ringe erfaring.

Og bortset fra det, så kan den sagtens bruges til avl trods stor størrelse. Det man skal vurdere er sammensætning af sine dyr så de opvejer hinandens eventuelle fejl. Det vigtigste hos en serama er type og temperament som skal vægtes højt, en sky serama eller aggressiv er ikke en rigtig serama. De skal være stolte nysgerrige dyr som gerne vil vises frem.

Jeg tog engang en hane med over til nogle naboer et par huse væk og satte den ned i deres have mens vi snakkede, den gik rundt og pustede sig op og rystede fjerene mens den spankulerede rundt upåvirket af nye mennesker eller ukendt område.

Glæd dig over du har fået serama, jeg er sikker på du får mange fornøjelige og undrende oplevelser med dem som du ikke har oplevet med andre hønseracer  ;)

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #57 Dato: 24 Marts , 2011, 19:49 »
Nielsen:

Det var da dejligt at høre at det går godt med dem. Og at det måske ender om med at du får 2.3. Det er jo næsten ideelt for din videre avl.

Har dog et par spørgsmål mere der trænger sig på:
Nu skriver du bure, hvordan holder du egentlig dine Seramaer året igennem? Med hus og gård om sommeren og bure om vinteren eller hvad? Og hvor mange æg lægger en normal høne egentlig 2-3 stk. om ugen?

Iøvrigt virker din hjemmeside vist ikke...
Mvh

Claus

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #58 Dato: 24 Marts , 2011, 20:35 »
Hvor ER de bare søde!!!! *p

Suk, tænk at kunne vurdere kønnet mellem 4-6 uger!!! :o Jeg har jo silker! *s :D

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #59 Dato: 24 Marts , 2011, 20:44 »
Nielsen:

Det var da dejligt at høre at det går godt med dem. Og at det måske ender om med at du får 2.3. Det er jo næsten ideelt for din videre avl.

Har dog et par spørgsmål mere der trænger sig på:
Nu skriver du bure, hvordan holder du egentlig dine Seramaer året igennem? Med hus og gård om sommeren og bure om vinteren eller hvad? Og hvor mange æg lægger en normal høne egentlig 2-3 stk. om ugen?

Iøvrigt virker din hjemmeside vist ikke...

Det er lidt forskelligt, men det har været ude det meste af året med hus og løbegårde. Når det har været for koldt inde i en stald.

Serama er meget kryptiske med æglægning, nogle lægger næsten dagligt, andre 1 om ugen og nogen slet ingen. De fleste jeg har haft/havde lagde nu omkring hver anden dag et æg og havde så perioder hvor de ikke lagde nogen.

Nej min hjemmeside er desværre nede ind til videre.