Nielsen:
Hvordan går det med dine kyllinger?
Og hvad tid plejer du at kunne se hvad der er haner og høner?
Kan du se hvad dine er - eller er det for tidligt?
Hvis start vægten siger noget om hvor store de bliver, bliver mine nok ikke de mindste Seramaer. Men ved ikke om man kan drage den slutning med Serama - har jo ikke erfaring med dem.
Det går fint, de 2 ældste går ovre i stalden sammen med den enlige hane fra sidste år. De startede i hvert sit bur, men han var ved og gå amok for at komme ind til dem, og har passet godt på dem siden. Jeg troede egentlig lidt det var 2 hane kyllinger fordi de var så ens i kammen, så jeg spurgte mig til en vurdering på et serama forum. Alle der svarede mente bestemt det var 2 høner, så det jo rigtigt godt. De 2 yngre tror jeg er en af hver, så det faktisk rigtigt fint indtil videre.
Man kan som regel vurdere dem omkring 4-6 ugers alderen, medmindre alle er samme køn så det ikke ligeså nemt

Jeg ved ikke helt om vægten kan være et fingerpeg, før hen vejede jeg dem altid på dag 1 og synes det passede meget godt med deres voksen størrelse. Så ja den på 20 gram ender måske i den høje ende, men det kun ud fra min ringe erfaring.
Og bortset fra det, så kan den sagtens bruges til avl trods stor størrelse. Det man skal vurdere er sammensætning af sine dyr så de opvejer hinandens eventuelle fejl. Det vigtigste hos en serama er type og temperament som skal vægtes højt, en sky serama eller aggressiv er ikke en rigtig serama. De skal være stolte nysgerrige dyr som gerne vil vises frem.
Jeg tog engang en hane med over til nogle naboer et par huse væk og satte den ned i deres have mens vi snakkede, den gik rundt og pustede sig op og rystede fjerene mens den spankulerede rundt upåvirket af nye mennesker eller ukendt område.
Glæd dig over du har fået serama, jeg er sikker på du får mange fornøjelige og undrende oplevelser med dem som du ikke har oplevet med andre hønseracer