Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken hund har i og hvorfor?  (Læst 8278 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Fortuna

• Passiv bruger
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #75 Dato: 05 Marts , 2011, 20:11 »
HAn er fantastisk :) sådan en vil jeg også have ;)
Som Ungerne siger: " Chili er en pigehund" men jeg er sikker på der findes en han derude til dig  :) God fornøjelse med at finde en hunden i dit liv  ;D
1.6 Dværg wyandotter (Gul blå/columbia)
0.2 Dværg wyandotter (Hvid blå/columbia)
2.1 Børn.
1.0 Dejligste mand
0.1 Blandingshund alias Scooby Doo
0.1 Villa villekulla hønsehus

Villa villekulla - lidt skæv på den fede måde ;-)

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
« Svar #76 Dato: 05 Marts , 2011, 20:59 »
HAn er fantastisk :) sådan en vil jeg også have ;)
Os mig, os mig!  :D

-Måske det skulle overvejes, for manden vil gerne have en skt. bernhard (Tæve)... Og så kunne man jo "komme til" at besøge en GD han, når den engang er i løbetid (Omend det er en smule imod mine principper ::) )
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #77 Dato: 05 Marts , 2011, 23:12 »
se lige her....

Et imponerende billede, og umiddelbart blev jeg lidt nysgerrig.

Men efter at have checket diverse sider, finder jeg Mastinoen lidt for flæsket. Jeg tror jeg holder mig til GD.  :D
Mvh
Erik Andersen

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #78 Dato: 05 Marts , 2011, 23:16 »
Os mig, os mig!  :D

-Måske det skulle overvejes, for manden vil gerne have en skt. bernhard (Tæve)... Og så kunne man jo "komme til" at besøge en GD han, når den engang er i løbetid (Omend det er en smule imod mine principper ::) )

Har din kæreste set hende her? ;) http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/hvem-er-vi/beredskab/internater/dyr/11BH-1-0133

Skriv mig op til en hvalp ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #79 Dato: 07 Marts , 2011, 12:35 »
Som hundemenneske må jeg da lige give mit besyv med. Jeg har Irske Terriers. Det er sådan en mellemstor rød ruhåret tingest (46-50 cm/12-18 kg). Jeg endte med den race fordi jeg ikke rigtig nænnede at komme alt for langt væk fra min barndoms Ruhårede Foxterriers og samtidig ville have en lidt mere trænbar race. Og så mødte jeg en dag sådan en fætter og så var jeg solgt. Jeg prøver lige at 'svare' på dine krav ud fra min race.

Skal kunne kyle en ræv ud af haven - check; det er en all-round jagthund og en ræv vil de ikke kunne stå
Skal kunne sige farvel og tak til en rotte. - som ovenfor (min gode gamle tæve har sågar været udlånt til at nappe rotter på hølofter i sine yngre dage)
Skal kunne lære at lade høns og kyllinger være. - hvis de fra de er hvalpe af lære at høns og andre dyr på matriklen ikke er bytte (men det vil jo alligevel gælde for de fleste racer)
Skal kunne være lidt vagthund, det er nu dejligt med en hund til at passe på en når kæresten er ude at rejse - check; de er faktisk kendte for at være enddog ret gode vagthunde (og de virker!)
Skal være nem at have med ude, i byen, besøge familie, handle, altså rolig og glad af temperament - dette vil enhver hund kunne opfylde. Det er udelukkende et spørgsmål om opdragelse (jeg får altid ros fra ikke-hunde-mennesker for at mine hunde er behagelige at være sammen med).
Skal ikke være en alt for aktiv race, men jeg vil også gerne have en hund at gå ture med. - en Irsk Terrier er moderat aktiv. Den tager hvad den får og forlanger ikke en hel masse ekstra (=den løber ikke rundt på loftet fordi der ikke lige sker en hel masse for den en dag). Den vil rigtig gerne med ud og have det sjovt, træne, gå tur osv. Meeeen den tager også gerne en dag på sofaen.
Skal kunne bo med en kat - et spørgsmål om at lære dem fra hvalpe af at katten er en del af flokken
Skal ikke være en strejfende race, sådan så den kan få lov at løbe lidt fri når vi går tur, løbe frit rundt i haven. Altså ikke en som bruger dagen på at udtænke hvordan den kan stikke af. - en Irsk Terrier knytter sig meget til sin flok og forlader den ikke gerne. En af mine er fx. stort aldrig i snor.
Skal ikke have det største jagt instinkt - Man kan være 'uheldig' at få en jæger, men snak med opdrættere af racen og spørg til forædrenes jagtinstinkt. Det har meget at sige. Jeg kender mange hunde af ikke-jagtracer, der har meget mere jagtinstinkt end fx min hanhund, der stort set ikke ejer jagtinstinkt.
Skal være villig til at lære/nem at træne - En Irsk Terrier er ikke en bordercollie, men den har som en af de eneste terrierracer decideret 'Will to please'. Jeg har trænet alle mine i lydighed med ret stor success. Pt træner jeg i DcH med min hanhund. Han er B-hund og skal i konkurrencer iår med det formål at få ham rykket op i A-klassen. De vil gerne lære og hvis bare træningen er sjov så er de 'på'.
Skal helst være korthåret(siger kæresten) - Ja, OK den er så godt nok ruhåret og skal trimmes 3-4 gange årlig. Det betyder så tilgengæld at de IKKE fælder og sofaen er ikke fyldt med hår selvom der ligger to hunde og flyder i den.
Skal ikke være alt for dominant, så nok ikke en hanhund- der findes dominante hunde i alle racer og det er ikke specifict et han/tæve issue. Hvis man læser lidt i moderne hundelitteratur så vil man også opdage at det ikke betyder særlig meget i hundens forhold til mennesker. Jeg har en ultradominant tæve (overfor andre hunde) og en tøffelhelt af en hanhund, der to gange har fået lammetæv af en labrador. Jeg har aldrig lægt vægt på alt det der med lederskab osv og jeg et par ret velfungerende op velopdragne hunde.
Skal være nem at gå tur med(ikke kæmpestor hund som trækker) - et spørgsmål om opdragelse.
Skal være dkk registreret - det er jo nemt at gå udenom dem som ikke er.

mvh
Mette

mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
« Svar #80 Dato: 08 Marts , 2011, 00:21 »
Har Rottweilere, fantastisk race :)

Skal kunne kyle en ræv ud af haven Yep, det er den hund for at klare
Skal kunne sige farvel og tak til en rotte. Det kan den helt sikkert
Skal kunne lære at lade høns og kyllinger være.Spørgsmål om træning, min gamle tæve var 5 år da vi fik høns, og et nej i nakken første gang hun syntes hun ville løbe efter, og hun har ikke gjort det siden, nu æder hun sammen med dem :)
Skal kunne være lidt vagthund, det er nu dejligt med en hund til at passe på en når kæresten er ude at rejse Hehe, vi kan vel godt kalde Rottweileren en vagthund med god samvittighed, det er en domecil vogter
Skal være nem at have med ude, i byen, besøge familie, handle, altså rolig og glad af temperament Rottweileren er som en race en menneskeglad hund, og rolige er de også
Skal ikke være en alt for aktiv race, men jeg vil også gerne have en hund at gå ture med. Rottweileren har en fin turn on/off knap
Skal kunne bo med en kat Jeg har 6 katte
Skal ikke være en strejfende race, sådan så den kan få lov at løbe lidt fri når vi går tur, løbe frit rundt i haven. Altså ikke en som bruger dagen på at udtænke hvordan den kan stikke af. Det ligger ikke til Rottweileren at strejfe qua den er domecil :)
Skal ikke have det største jagt instinkt Rottweilere har drift, men ikke meget jagtinstinkt
Skal være villig til at lære/nem at træne Det ER en brugshund, derfor meget træningsbar, de lærer ikke nødvendigvis lynhurtigt, men det bliver hængende
Skal helst være korthåret(siger kæresten) Tjek
Skal ikke være alt for dominant, så nok ikke en hanhund Hmm, hvornår er den dominant?? Og tjek Rottweilere fås også i tæveudgae  ;D
Skal være nem at gå tur med(ikke kæmpestor hund som trækker) Spørgsmål om træning
Skal være dkk registreret Naturligvis  :D
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #81 Dato: 08 Marts , 2011, 03:00 »

Hvem sagde Sct Bernhard..... Sådan noget er Fy Fy at snakke om, jeg kommer bare til at savle lige så meget, som sådan en kan  :D

Havde for mange år siden, en ordentlig kleppert, på intet mindre end 110 Kg, og han var ikke engang overvægtig....

Om han kunne kyle en ræv ud... Med garanti... Ja faktisk så jeg min egen, da han blev overfaldet af en Airedale terrier, medens han lå og slumrede inde under hans hæk, og det altså 5 meter inde i indkørslen, rejse sig, stikke snuden ind under bugen på denne Airedale, og kaste ham ud af haven, så ejeren der hold i enden af hans Flexline, nær var landet på det modsatte fortov.... Hvilket egentligt ikke var så pokkers sundt, for vi boede på Vestbjerg Landevej, og det var før, man fik lavet E39.... Så den var ret så trafikeret....

Og en lidt mere grineren episode, var engang jeg kom til at stå i vejen for ham i køkkenet.... Så hvad gjorde køteren... JO han satte snuden mellem benene på mig, og løftede mig elegant op og satte mig pænt til side, så han kunne komme forbi....

I alt, har jeg haft 3 Sct Bernhards... Og de to af dem, savner jeg endnu... Nå ja, men der er vel egentligt også kun en enkelt, af de hunde vi har haft, som vi ikke ligefrem savner...

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #82 Dato: 08 Marts , 2011, 07:54 »
Benny:  Så er vi to med samme svaghed ;)  Jeg er opvokset med de store bamser :) Sjov historie med den lille p*s-køter ;) Mine GD flyttede også bare mig hvis jeg stod i vejen... samme metode ;)

En gammel veninde kørte engang rundt i en morris mascot en af de gamle (vi er også tilbage i 80'erne) Hun kørte en dag frontalt ind i en Skt. Bernhard.... Hunden rejste sig og gloede på hende og gik roligt hjem ... Helle, min veninde, Kørte ikke mere... bilen var totalskadet :D Hele snuden på bilen var krøllet.

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #83 Dato: 08 Marts , 2011, 17:49 »
Hej Wanda

Ja det var egentligt ret pudsigt, for vores by kom af uforklarlige årsager, til at mangle hundekroge....

Vi havde ikke tænkt synderligt over dette, hvorfor der sad så mange plader, hvorpå der engang havde siddet en krog...

Det viste sig, at vores lille bitte uskyldige Sct Hans hund, ikke kunne tåle at se en blomst, uden der skulle snuses til den.... Han lagde ikke mærke til, at den var uden for rækkevidde, så han gik bare hen og snusede.... Og der var blevet en krog mindre..  ;D  ;D  ;D

Så da den nye købmandsbutik blev bygget, blev der sat nogle 5*5" stolper i jorden, med nogle ret så solide galvaniserede kroge i....

De holdt, i den tid han eksisterede...

Men der er godt nok power i dem... Et år holdt vi jul hos min søster, og selvfølgelig var hunden med, vores lille bitte Sct Berhard, og min søster havde en lille bitte GD på sådan ca 1 meter, eller der omkring...
De boltrede sig vældigt, og det gik fint, lige til de ville ud i gangen. Af uforklarlige årsager, forfulgte juletræet dem.  Det måtte da bestemt være deres hund, der havde logret, medens de løb forbi, for det var min da alt for velopdragen til at kunne finde på..  *f

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #84 Dato: 08 Marts , 2011, 22:53 »
Elsker bare kæmpe hunde :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline mvp1972

• Passiv bruger
« Svar #85 Dato: 09 Marts , 2011, 17:01 »
I skal nok lige læse det her link igennem hvis i overvejer "stor" hund
link: http://www.justitsministeriet.dk/hunde.html?&tx_indexedsearch[sections]=0&tx_indexedsearch[submit_button]=Search&tx_indexedsearch[sword]=hundeloven&tx_indexedsearch[type]=1

følgende hunde er udelukket:
1)      Pitbull terrier

2)      Tosa inu

3)      Amerikansk staffordshire terrier

4)      Fila brasileiro

5)      Dogo argentino

6)      Amerikansk bulldog

7)      Boerboel

8)      Kangal

9)      Centralasiatisk ovtcharka

10)    Kaukasisk ovtcharka

11)    Sydrussisk ovtcharka

12)    Tornjak 

13)    Sarplaninac

og kryds hvori ovennævnte er "indblandet".

Følgende hunde er det en god ide at have stambog på da de kan ligne de "forbudte" hunde:
Polski owczarek podhalanski
Cao fila de sao miguel
Dogue de bordeaux
Bullmastiff
Mastiff
Mastino napoletano
Cane corsa italiano
Staffordshire bullterrier
Dogo canario
Anatolsk hyrdehund
Iberisk dogge

ak ja fordi nogle hunde "ejere" ikke fatter at have hund.

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #86 Dato: 09 Marts , 2011, 17:54 »
Helt enig.

Kan ikke lide den hundelov og heller ikke hundeejere der vil have en penisforlænger...

Lidt sjov, er det dog at den mest hidsige af de hunderacer er Staffordshire bullterrier, som er lovlig...

Når man vælger hund, skal man altid tænke på. Hvad skal jeg bruge den til!

Har også i denne tråd læst lidt om hvordan man vil have en stor vagthund.
En god vagthund, er en hund der siger "wuf" når det kommer nogen. Det er ikke en hund som spiser folk. Husk det!

Som hundetræner, møder jeg mange mange folk som valgt hunde efter udseende og ikke efter hvad man egentlig ønsker.

Alle hunde er på sin måde dejlige. Det er alle hundeførere ikke :-)

/Thomas
« Senest Redigeret: 09 Marts , 2011, 19:04 Fra Psycho »
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline mvp1972

• Passiv bruger
« Svar #87 Dato: 09 Marts , 2011, 18:39 »
"Som hundetræner, møder jeg mange mange folk som valgt folk efter udseende og ikke efter hvad man egentlig ønsker."

Tøhø.. jo man vælger vel sin mage efter udseendet og selvfølgelig det indre.  :D
undskyld ved godt hvad du mener men kunne ikke lade være..  ;D

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #88 Dato: 09 Marts , 2011, 19:05 »
 ;)
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
« Svar #89 Dato: 09 Marts , 2011, 20:39 »

Som hundetræner, møder jeg mange mange folk som valgt hunde efter udseende og ikke efter hvad man egentlig ønsker.

Se, det er jeg ikke i tvivl om ;)
(Kunne måske godt nævne nogen, som jeg ved du kender, hvor det gælder)
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter