Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken hund har i og hvorfor?  (Læst 8311 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Hvilken hund har i og hvorfor?
« Svar #45 Dato: 04 Marts , 2011, 16:38 »
kunne lyde som om du skulle kigge på jack russel terrier. den tar en rotte, den bruges osse til rævejagt er ikke for stor, kan fåes i korthåret og så er den lærenem. den skal dog trænes, men det er en lynende intelligent race. Mange adfærds ting skal du lære næsten alle hunde, de gør det ikke af dem selv :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #46 Dato: 04 Marts , 2011, 17:05 »
Lærke dem kan jeg rigtig godt lide. men vil en bullmastif ikke slæbe mig helt ind i næste uge? ;)

Hvis du køber en tæve og sørger for den lære at gå pænt inden den bliver 6 måneder så vil der ikke være nogen problemer ;D men sådan er det jo generelt for alle hunde.
En bullmastiff er en stor og stærk hund, men de fleste ved det bare ikke selv /o jeg kan kun varmt anbefale sådan en dejlig hund... Jeg har igennem min barndom og til nu, haft 4 bullere og de har været fantastiske alle sammen.

Selvom jeg godt ved man siger at man ikke må stole 100% på en hund så gør jeg det faktisk med min /o ungerne kravler rundt på hende og de store (12 år) kan selv gå tur med hende...
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #47 Dato: 04 Marts , 2011, 17:09 »
Hvis jeg skulle have hund, skulle det være en Nova Scotia duck tolling (jeg misunder dig, Mikkel).
De er sååå søde og sååå morsomme. Fantastisk personlighed.

Jeg er vokset med fine stamtavle golden retrivere. Så en dag fik vi (mine forældre) en Nova Scotia duck tolling. Rufus var bare skøn; fuld af krudt, sjov og ballade og efter legeturen / gåturen var den kæle-hygge-nusse-hund. Har aldrig før eller efter oplevet en hund med så meget personlighed.
Æret være Rufus' minde. *t

Men ingen hund her - desværre. Trods rimelig stor byhave og rimelig tid, må man prioritere. Jeg synes en hund skal gåes med min. 3 gange dagligt her i byzone. Den skal ikke bare lukkes ud i en have. Og det tror jeg ikke vores tid er til. Mange har prøvet at lokke, fordi vi eeeelsker hunde og er gode til dem. Men med to adhd-børn, arbejde og to udmattede forældre om aftenen, bør man altså tænke sig godt om. <J <A
Det burde flere byboere gøre. Alt for mange omkring os har schæfere, retrivere og andre store hunde gående i haven. Gåtur: lidt i weekenden og max 1 gang dagligt lige rundt om blokken. Ingen udfordringer, oplevelser eller motion.
Det synes jeg er ondt og uværdigt.

Så hurrah for alle jer der nyder jeres hunde, giver dem et dejligt liv med oplevelser og motion og kender hundens behov!
 <I

Og øv  :'( til alle os, der må vælge den fra! Men det gør jeg til gengæld med værdighed!
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #48 Dato: 04 Marts , 2011, 17:17 »
Har 2 store, skrumler af blandingshunde som er lige så gode som dagen er lang.

Pluto: Labrador/Bordercollie - krudt i røven, tror han er hvalp selvom han er 9 år gammel.
Balder: Golden retriver/Armstaff - krudt i røven, teenager, ballade-røv, 1 1/2 år gammel.

Begge er "dygtige" vagthunde, der kommer i hvertfald ikke nogen ind når de 2 står ude hved porten og skaber sig ;D
Bor sammen med 8 katte, ørkenrotte, og høns i fred og fordragelighed.
Gik helt bevidst efter blandingshunde da vi skulle have hund, da jeg synes mange racerene er blevet for indavlet. Gik også bevidst efter en voksen hund da jeg ikke gad hvalpe-træning.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline KEW

• Bruger
« Svar #49 Dato: 04 Marts , 2011, 18:14 »
Citér
Skal kunne kyle en ræv ud af haven
Skal kunne sige farvel og tak til en rotte.
Skal kunne lære at lade høns og kyllinger være.
Skal kunne være lidt vagthund, det er nu dejligt med en hund til at passe på en når kæresten er ude at rejse
Skal være nem at have med ude, i byen, besøge familie, handle, altså rolig og glad af temperament
Skal ikke være en alt for aktiv race, men jeg vil også gerne have en hund at gå ture med.
Skal kunne bo med en kat
Skal ikke være en strejfende race, sådan så den kan få lov at løbe lidt fri når vi går tur, løbe frit rundt i haven. Altså ikke en som bruger dagen på at udtænke hvordan den kan stikke af.
Skal ikke have det største jagt instinkt
Skal være villig til at lære/nem at træne
Skal helst være korthåret(siger kæresten)
Skal ikke være alt for dominant, så nok ikke en hanhund
Skal være nem at gå tur med(ikke kæmpestor hund som trækker)
Skal være dkk registreret

1. der ryger de små hunde med mindre det er en hidsig satan og så ryger punkt 3-5-7 klart
2. nogen af de små racer er faktisk avlet til rotte jagt sååå men ellers tror jeg kun store/tunge hunde ryger her.
3. spørgsmål om opdragelse samt temprament på den hund i køber.
4. vagthund.. hmm større hunde generelt men hyrde/jagt-hunde er nok nemmest her
5. igen spørgsmål om opdragelse dette skal selvfølgeligt ske uden at kue hunden.
6. de fleste hyrde/jagt-hunde kræver en del motion selv en labber. det hjælper også godt på hunden at den har fået godt med luft så den er naturligt kørt ned i gear resten af aftenen.
7. igen spørgsmål om opdragelse dette skal selvfølgeligt ske uden at kue hunden.
8. igen spørgsmål om opdragelse dette skal selvfølgeligt ske uden at kue hunden.
9. der røg jagt hunden..
10. bingo til hyrde hunden...
11. ja det finder i jo selv ud af.. /o
12. helt korrekt. der skal kæresten nok passe på ikke at blive for dominerene overfor tæven
13. igen en tæve og af middel størrelse vil passe.
14. opsøg klubber for den type i gerne vil have og sæt jer ind i hvilke avlere der er seriøse og yder en vis service/garanti evt. snak med flere gerne uden der er hvalpe da de ER meget forstyrrende og sælger som skidt ;D

klart en fin liste...
håber ikke nogen føler sig stødt af mit syn på racer eller i det hele taget mit B7 på sagen ;D
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #50 Dato: 04 Marts , 2011, 18:30 »
En puddel kan faktisk alt det hele.

Måske en labradoodle alternativt.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #51 Dato: 04 Marts , 2011, 19:56 »
Tja jeg tænker mest i retning af Dansk Svensk gårdhund. Jeg synes den umiddelbart opfylder en stor del af de krav, du har stillet op. Mht dominerende hunde, så mener jeg personligt, at det nemmeste er en kastreret hanhund. Af en eller anden grund er tæver til tider en smule utilregnelige  ;). Selvom det lyder lidt som en mandschauvinistisk, så mener jeg det faktisk seriøst. Flere af de folk jeg træner hund sammen med vælger faktisk at få steriliseret deres tæver, såfremt de vil gå til stævner med dem, da de kan svige meget i humør - specielt efter en løbetid. Og kastration er et mindre indgreb end sterilisation.

Ellers vil jeg godt give Wanda ret i, at en puddel er en fantastisk hund. Overvejer seriøst, om det ikke er sådan en hund, vi skal have næste gang (om 5-8 år :)). Men vær kritisk ved køb af puddel - der findes mange med diverse helbredsproblemer. Så en find en seriøs avler

« Senest Redigeret: 04 Marts , 2011, 19:58 Fra kvb »
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline KEW

• Bruger
« Svar #52 Dato: 04 Marts , 2011, 20:03 »
Hæ Hæ wanda
Jeg kender ikke meget til pudel og hvad de kan bruges til og hvad de i tidernes morgen blev brugt til.
Personligt er det ikke lige en hund efter mit hoved.

Min kæreste vil have chow igen.

Jeg er mere til schæfer,tervuren eller border collie.
Men ikke her hvor vi bor nu.
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #53 Dato: 04 Marts , 2011, 20:09 »
Det behøver ikke være en decideret rottehund :) i de to år jeg har boet i mit hus har jeg set en /d som nu er afgået ved døden efter rottefængerens besøg /o

Jeg tror en JR og gårdhund bliver lidt for lille :) de er mega kære.

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #54 Dato: 04 Marts , 2011, 20:12 »
Hæ Hæ wanda
Jeg kender ikke meget til pudel og hvad de kan bruges til og hvad de i tidernes morgen blev brugt til.
Personligt er det ikke lige en hund efter mit hoved.

puddler er lidt som silkehøns...enten eller ;)
Men det fjerner ikke faktum at de rent faktisk kan alt hvad Johanne ønsker. :)  Vi havde en puddel da jeg var barn og det var en fantastisk hund... men den er kvik i pæren så den skal stimuleres :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #55 Dato: 04 Marts , 2011, 20:52 »
Wanda- Kæresten vil IKKE have puddel :'( jeg tror ikke engang han er klar over at vi har silker ::)?

Han kan godt lide mine brahmaer- findes der en brahma hund? ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #56 Dato: 04 Marts , 2011, 21:36 »
Wanda- Kæresten vil IKKE have puddel :'( jeg tror ikke engang han er klar over at vi har silker ::)?

Han kan godt lide mine brahmaer- findes der en brahma hund? ;)

JA... en skt Bernhard.... se mit tidligere indlæg fra dyrenes beskyttelse! ;) Stor bamset og med pels på fødderne ;)

Der er jo labradoodle... kryds mellem puddel og labrador... en yderst intelligent hund som vinder mere og mere indpas... http://www.gentoftelabradoodles.com/Site/Hjem.html
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #57 Dato: 04 Marts , 2011, 22:12 »
puddler er lidt som silkehøns...enten eller ;)
Men det fjerner ikke faktum at de rent faktisk kan alt hvad Johanne ønsker. :)

Wanda. Har du en puddel du skal finde en køber til?
Vagthund ?????
Ræveudsmider ?????

:D :D
Mvh
Erik Andersen

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #58 Dato: 04 Marts , 2011, 22:20 »
NEj Erik.... men de kan faktisk det hele.... de har bare deres udseende imod sig... ligesom silkehøns ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #59 Dato: 04 Marts , 2011, 22:24 »
Ok, så siger vi det Wanda. Tror nu nok at hvis jeg mødte en puddel der prøvede at lege vagthund så ville jeg  *g
Mvh
Erik Andersen