Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Og ræven kom forbi ... den lømmel!  (Læst 10863 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annette S.

• Passiv bruger
Og ræven kom forbi ... den lømmel!
« Dato: 26 Februar , 2011, 09:34 »
Kl. 03.48 (for at være helt præcis) vågnede manden min og jeg ved, at der var et værre spektakel ved hønsehuset  :o På med støvler og jakke, fat i lommelygte og ud af bryggersdøren. Min mand lukkede samtidig begge hunde ud af havedøren. Da jeg er løbet de 20 skridt om til hønsegården, kan jeg se min hane, Batman, og en af hønerne ligge heeeeelt stille ude foran hønsehuset, en anden høne ligger og kramper F...... osse  >:( Jeg fik kigget ind i hønsehuset og der sad en enkelt høne på pinden. Den sidste fandt jeg krøbet helt sammen umiddelbart udenfor døren til hønsehuset.

Dumme, dumme høns! Hanen + de 3 havde valgt ikke at gå ind i hønsehuset i nat, men havde sat sig til at sove udenfor ..... og dumme, dumme, dumme mig, som ikke gad bevæge mig ud i kulden netop i går aftes for at sikre mig, at de havde sat sig på pinden i hønsehuset ..... arghh, jeg slår mig selv .... hårdt  <W Og dumme, dumme, dumme og elendige ræv, som valgte at komme forbi i nat, men som endte med alligevel at måtte gå sulten hjem  /1

Nå ... intet er så galt, at det ikke er godt for noget  <A Jeg har jo flere gange truet med, at jeg ville af med Batman og et par af hønerne, fordi jeg havde lyst til at kaste mig ud i en ny farve, meeeen jeg havde jo ikke lige tænkt mig, at det skulle være ræven, som tog beslutningen om hvornår. Et lyspunkt er dog, at det åbenbart er gået rasende hurtigt. Men ØV, ØV og atter ØV - det var altså et trist syn  :'(
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Tommy L Andersen

• Passiv bruger
Sv: Og ræven kom forbi ... den lømmel!
« Svar #1 Dato: 26 Februar , 2011, 09:37 »
øv dumme dyr :'(
lige en  *b herfra
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 26 Februar , 2011, 09:38 »
Hmm...ræven kommer sikkert tit forbi. I nat var dr så bid.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Charlotte J.

• Passiv bruger
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
« Svar #3 Dato: 26 Februar , 2011, 09:41 »
Ja det er altid et forfærdeligt syn at komme ud til  :'(  *t herfra
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Februar , 2011, 09:41 »
Kære Annette, øv altså!!!! Det må bare være enhver hønseejers værste mareridt   /d
sender dig tanker herfra....  *l
/Malene
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 26 Februar , 2011, 11:50 »
Regel nr. 1 LUK altid for hønsene om aftenen
Regel nr. 2 TÆL dem altid og mangler der nogen, hent dem ind.

Ellers kan der hurtigt være "kontant afregning" næste morgen. Jeg har også mistet dyr til ræven, fordi jeg 2 gange har glemt at lukke og det var begge gange de bedste avlsdyr, der røg.  :'(

Læs mere her http://www.lestat.dk/5648390
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 26 Februar , 2011, 12:30 »
Øv hvor træls at nogen få taget hønsene af ræven. Ræven findes overalt (stort set) og man må forsøge at tage nogle forholdsregler.
Jeg har hele vinteren set spor af ræv, som har lusket rundt omkring hønsegårdene hver nat. Men om det er held eller gode forholdsregler/rutiner ved jeg ikke, men jeg har været så heldig, at jeg ikke i de ca. 45 år jeg har haft racehøns, (og jeg har altid haft rigtig mange), så har ræven ALDRIG haft held med at gøre indhug i min bestand.
Men som nævnt tidligere, er rutiner såsom: Luk for hønsene ved skumring straks de er gået ind - og tjek om nogen ikke er gået ind, så få dem ind. Undlader man dette, ja så er man selv ude om det, for at være lidt rå i tonen.
Dertil kommer at jeg altid har el-hegn nederst langs mine hønsegårde.

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Februar , 2011, 13:24 »
Tak for "krammene"  <.

Og ja .... ræven har helt sikkert været forbi tidligere. Nu ved nærmere eftertanke har hundene også været urolige midt om natten de sidste par nætter <J

Og vel er det da så absolut helt og aldeles min egen skyld. Jeg har lænet mig alt for meget op ad, at jeg har en automatisk åbne-/lukkefidus. Plejer nu alligevel lige at kigge efter om, der er lukket og slukket, inden jeg går i seng, men lige præcis i går var jeg som sagt for magelig.

Mine høns har altid gået frit i haven og jeg kan simpelthen ikke komme i tanke om, hvorfor de har fundet på at skulle overnatte udenfor både hønsegård og -hus ... Øvbøv  :(
Mange hilsner
Annette Søndergaard

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 26 Februar , 2011, 14:31 »
*t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #9 Dato: 26 Februar , 2011, 15:00 »
Ja jeg var også lige ude, forleden dag, for at fortælle mine Ænder, at de kan prise sig lykkelige over, at det var her de kom til at bo...

Men altså ikke fordi jeg behandler mine pænere, end dem der tog sig af de andre familiemedlemmer....

Kun fordi, at resten af deres familie ( I hvert fald den del vi kender ) også forleden nat, måtte fælle skæbne med et par moskusænder, ved at blive udvalgt til Mikkel Rævs udgave af Mikkels Nat...
For ham er det vel også en Festaften... Dog må man da håbe for Mikkel, at han har mere end en om året....

Og ja... Mine lukkes inde, hver nat... ( Men selv det, har han somme tider fundet råd imod ) Og de lukkes også rimeligt sent ud til hverdage, først omkring Kl 09:30... Jeg ved ikke om hønsene er utilfredse med dette... Men det har den fordel, at det nu er mere end 1 år siden, Mikkel har taget selv...

Jeg ved han er der, og han får, hvad der nu kan tildeles ham.... Så om det er min Rævedressur, der har virket... Eller området er kommet i balance, så der er nok af Mikkelmad, så han ikke behøver, at gå på rov, er jo ikke let at sige....

Men jeg kan godt huske følelsen, når man rydder op efter ham, hvilket de to, jeg fik trængt op i en krog, fik at føle... De havde ryddet deres sidste hønsegård.... Man skammer sig næsten over at indrømme, at det var meget lettere at aflive disse, end at hugge hovedet af en syg høne.... Okay, den ene, det var næsten også medlidenhedsdrab, og den anden, var nu heller ikke langt derfra.... Selv om den var flot, i forhold til den første, var de begge slemt plaget af Skab...

Den der går her nu, ser flot, sund og rask ud... Og jeg tror på, en sund og rask ræv, går ikke i hønsegården, hvis det ikke er strengt nødvendigt.

Men så vidt jeg ved, har Politikerne vist glemt at ophæve suspensionen af braklægningsordningen... Så jeg er bange for, at vi skal ruste os til krig med Mikkel... For det er jo hans køleskab, man har slukket for strømmen til.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #10 Dato: 26 Februar , 2011, 15:15 »
Mærkeligt som de ræve fordeler sig forskelligt i sådan et lille land. Jeg har ikke set en eneste ræv eller et eneste rævespor omkring min ejendom hverken i år eller sidste år. 7-9-13!!! Vi har ikke engang en hund til at skræmme rævene væk, og naboens lille hvide plysdyr kan ikke engang skræmme hønsene. Den går bare ind for at se om der skulle være nogle rester som hønsene ikke har spist, og genboens store grand danois er bange for sin egen skygge, så den holder heller ikke ræve væk. Til gengæld er der jægere rundt omkring, så måske holder de bestanden nede. Jeg priser mig bare lykkelig så længe mit held varer ved, og har ekstremt ondt af dem der har virkelig trælse oplevelser med den rødpelsede.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 07 Marts , 2011, 17:18 »
Tak for flere "kram" og hilsner - så bliver man da helt glad, selvom man er lidt ked  :)

De to tilbageblevne høner er endnu ikke begyndt at lægge æg igen efter den drabelige udåd ... hvor længe går der mon, inden hønerne er faldet til ro igen  ???
Mange hilsner
Annette Søndergaard

Offline NiNydk

• Passiv bruger
    • niny.dk
« Svar #12 Dato: 07 Marts , 2011, 19:00 »
Dertil kommer at jeg altid har el-hegn nederst langs mine hønsegårde.

Hvad højde sætter du det i?
Shropshire 1.10, Spælsau 0.7, Moskusænder, 1.7.7, Lys Sussex 1.12, plymouth rock 0.2, Staffordshire bullterrier 0.1, Schæffer 1.0, Børn 1.2 og en kone

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 13 Marts , 2011, 11:24 »
Jeg får stadig ingen æg, nu mere end to uger efter ræven var forbi  :(

Hvad tænker I? Er det almindeligt, at der går så lang tid?
Mange hilsner
Annette Søndergaard

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 13 Marts , 2011, 19:17 »
Umiddelbart burde de høns da få måzen i gang igen ?

Men øvøvøv med den ræv !!!

Og ja rutiner er fine .... hvis man altså ikke har en dag aktiv ræv som her ... så her virker kun hegn, tråd, el , fælder og jægere.

............... håber jeg.
Med venlig hilsen Søs