Så mine spørgsmål er nu, hvor stor skal folden og hytten være til 5-6 grise, hvor meget spiser de om dagen og hvad er bedst at fodre med?
Håber der er nogen her inde der har lidt erfaringer med slagte grise og kan hjælpe os lidt. På forhånd tak
Størrelsen på folden er ikke så nem at bestemme. Hvis der skal være grønt græs i noget af folden i hele perioden så skal den være meget (læs: MEGET) stor.
Som udgangspunkt skal du tænke: Jo større, jo bedre. Men det er forholdsvis dyrt at hegne grise inde så derfor hegner man jo heller ikke bare lige 2 ha.
Hvis det er et mindre område vil jeg bruge "stribe afgræsning". Korn er iøvrigt hurtigt voksende i forhold til eks. græs. Så hvis du strøer korn ud i hele arealet i foråret så vil dine grise have grønt foder i lang tid. Specielt hvis du bruger stribe afgræsning.
Hvad er bedst at fodre med: Det er jo også en smagssag. Nogen vil sige at det bedste er det billigste. Andre kunne ikke finde på at fodre deres grise med wienerbrød og andet "gammel" brød.
Det bedste er vel at købe svinefoder ved en lokal landmand. Dette er som regel også en rimelig billig løsning. Dog vil han nok fortrække at grisene kommer fra ham selv så smitterisikoen ikke er så stor.
En anden mulighed var at købe én stor mængde ved den lokale foderstof, evt en palle/bigbag ad gangen. Man kan også fodre med korn (plus svine fuldfoder eller tilskudsfoder). Dog er det en stor fordel at det kan blive valset/kværnet først.
Fra de vejer 60-70 kg., og frem til slagt, siger man at de højst skal have 2,8 fe. Det svare til ca. 2,6-2,8 kg foder, afhængeligt af type. De vokser hverken hurtigere eller bedre af at få mere. Dog med undtagelse at man når hen på vinteren og de også skal bruge noget "krudt" på at holde varmen.
Giv dine grise rigeligt med græs og mulighed for at rode i jorden og spise hvad de finder og du skal se at kødet får en hel anden farve end det, der ligger i køledisken.
Til Trem: Der findes stadigvæk lovlige og godkendte hjemmeslagtere. De har som regel indrettet en lastbil til formålet. Men de plejer også at være ret dyre. Specielt hvis det kun er for en enkelt gris.
Egtved slagteri tager omkring 600 for at slagte en gris og de hjemmeslagtere jeg har hørt om tager ca. 700 plus opstartsgebyr i nogen tilfælde.
Dog er der vidst kommet et nyt krav om at frilandsgrise skal have taget nogen ekstra prøver som koster nogen hundrede kroner oveni prisen. Så hvis slagteriet spørger om det er frilandsgrise så ville jeg sige: Neeej, det er det ikke
Danny