Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: grisepasning  (Læst 9136 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Janne G. J.

• Passiv bruger
grisepasning
« Dato: 14 August , 2010, 20:50 »
Hej
Nogen der kan fortælle om fodring af grise? Hvad er godt og hvad er skidt? hvor meget skal have? også gerne lidt generelle tips til pasning. Det grise til opfedning og ikke som kæledyr.

Vh. Janne
Mvh. Janne
pt. ejer af
0,1 sort Orpington
1,0 rød Orpington
1,3 sort Kæmpe Jersey
1,3 Maran
1,2 Sussex
1,2 gæs
0,6 moskusænder
1,0 hund
4,1 katte
2,3,4 Dværg geder
2,2 gammel landrace grise
1 pige på 6 år og en dejlig tålmodig mand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: grisepasning
« Svar #1 Dato: 14 August , 2010, 23:29 »
Grise fodres normalt ad libitum. Og de skal helst have svinefoder.

Kan du købe foder der hvor du får grisene fra? Ellers må du nok på foderstoffen. Det er vigtigt at grisene får et ordentligt fuldfoder, for at sikre en fornuftig tilvækst.

Formoder du er klar over at grise skal være tilmeldt i CHR registret. Er de ikke det kan det være svært at finde en slagter der vil slagte dem for dig.
« Senest Redigeret: 14 August , 2010, 23:32 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Janne G. J.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 August , 2010, 23:39 »
Hej
Svinefoder bruger vi også til gæssene det er vel fint nok? Men hvad korn og grutning må/skal de have det også? Chr registrering er der styr på. Er der andre ting, de skal have? 
Mvh. Janne
pt. ejer af
0,1 sort Orpington
1,0 rød Orpington
1,3 sort Kæmpe Jersey
1,3 Maran
1,2 Sussex
1,2 gæs
0,6 moskusænder
1,0 hund
4,1 katte
2,3,4 Dværg geder

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 14 August , 2010, 23:48 »
Svinefoderet burde indeholde hvad de har behov for. Mine får derudover salat, brød, frugt og hvad der ellers bliver tilovers af spiseligt fra husholdningen.

Mine har et godt lag byghalm at gå/ligge i i den ene ende af deres sti. Det spiser de også af.

Og så skal de gerne have god plads at røre sig på så de kan sætte lidt muskler i stedet for fedt.

Giv dem også gerne et eller flere stykker tovværk bundet til et eller andet solidt, så de har noget at fordrive tiden med. Mine har også et par udtjente basketball-bolde at lege med.
Mvh
Erik Andersen

Offline Janne G. J.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 August , 2010, 00:03 »
Mange tak for dine svar Erik. Jeg synes det er lidt svært at finde noget materiale specielt omkring fodring når det ikke er industrigrise vi snakker om. Planen er at grisene starter inde i vores stald og hurtigst mulig kommer ud at gå i en indhegning indrettet efter reglerne. Så når de kommer ud og gå er det vel ikke længere så nødvendig med beskæftigelse? hvor store lader du dine blive? Min mand går meget op i slagtevægten, den er jo forskellig, da det vel også spiller ind hvilken gris man vælger, jeg tænker på om det er race eller industri?
Mvh. Janne
pt. ejer af
0,1 sort Orpington
1,0 rød Orpington
1,3 sort Kæmpe Jersey
1,3 Maran
1,2 Sussex
1,2 gæs
0,6 moskusænder
1,0 hund
4,1 katte
2,3,4 Dværg geder

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 15 August , 2010, 00:22 »
Jeg får grise fra en 'industrilandmand'. De er normalt på 20-25 kg når jeg får dem. Jeg får 3-4 grise ad gangen. De har staldplads på 25-30 m2. Desværre har jeg ikke mulighed for at lade dem gå ude.

Omkring fodring vil jeg stadig anbefale svinefoder ad libitum.

Når Jeres kommer udendørs har de rigeligt med beskæftigelse, så det behøver i næppe tænke på.

Jeg har mine ca 100 dage hvorefter de har opnået en slagtet vægt på ca 100 kg. Der er mindre fedtsætning på mine grise end på dem man køber i supermarkeder, selvom disse er slagtet ved idealvægt på, jeg tror det hedder omkring 67 kg.

Ved udendørs grise ville jeg tro man kan holde dem lidt længere uden derved at få problemer med for meget fedt.

Det skal dog siges at i slutfasen bliver de noget dovne og sløve, og det er klart, at hvis de blot ligger og 'soler' sig hele dagen, så begynder de at sætte fedt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #6 Dato: 15 August , 2010, 00:29 »
Grise spiser meget og giver du dem ad libitum forder er det vigtigt at der er sojaskrå i deres foder for at de ikke bliver for fede, men man kan købe foder til slagtesvin og der skulle være alt i, ellers som pilegaarden skriver prøv at spørge der hvor du køber grisene.
For at have grise skal man have et chr nr. og grisene skal være øremærket, har du dem på friland skal der være 2 lag hegn om folden.
Så skal du vide at alt hvad der befinder sig i nærheden af grise bliver tygget på og mulet rundt så det er vigtigt at foder og vandtrug sidder fast.
Du kan også bruge grønt affald og brød, ris og kartofler men den sidste månedes tid før slagtning skal man undgå stærke madvare så som løg, hvidløg osv. da det kan give afsmag i kødet.

håber der er lidt du kan bruge her.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 15 August , 2010, 00:38 »
@ Elise

Hvad er der galt med gris med hvidløg?

Jeg tror nu ikke smagen af hvad de spiser hænger ved så længe. Nogle få dage måske, men derefter skulle det gerne være ude af kroppen igen.

Lidt som os mennesker. Har vi fået en god portion hvidløg så kan det lugtes en dag eller måske to.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #8 Dato: 15 August , 2010, 09:45 »
@ Elise

Hvad er der galt med gris med hvidløg?

Jeg tror nu ikke smagen af hvad de spiser hænger ved så længe. Nogle få dage måske, men derefter skulle det gerne være ude af kroppen igen.

Lidt som os mennesker. Har vi fået en god portion hvidløg så kan det lugtes en dag eller måske to.
Jeg fik engang en halv, nødslagtet gris af min svoger. Både jeg og min svigerinde kasserede kødet på grund af en kraftig afsmag af den roeblads-ensilage som den havde fået tre uger inden /3. Hunden åd det, men kattene nægtede ;D.
Men det kan måske være individuelt hvor længe, afsmagen er der?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 August , 2010, 10:31 »
Jeg har altid kun givet mine grise alm foder og ting som brød, salat og frugt den sidste måned før slagtning, jeg har engang købt en halv gris den var blevet fodret med bager brød, og første gang vi skulle have flæskesteg lugtede der af kanelsnegle  <R behøver jeg at sige det ikke var særligt lækkert og at vi ikke fik flæskesteg den dag og det er ikke fordi jeg ikke kan lide kanelsnegle med hvem ville spise dem med sprød svær, jeg ved ikke hvor længe foder giver afsmag i kødet men jeg ved siger man en måned er man på den sikre side.  ;)

Pilegaarden@ frikadeller med hvidløg er nu ok men tror godt jeg selv vil bestemme
Mange Hilsner Elise

Serama
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #10 Dato: 15 August , 2010, 10:53 »
I den sønderjydske del af familien mindes jeg at have fået medisterpølse "paneret" i kanel. Specielt men spiseligt. Lidt bedre end den falsterske meget søde grønkål med pølse. Hvis pølserne også smagte af kanel - så ville man tro at man var nået til desserten ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 August , 2010, 11:21 »
Ankerine@ skulle jeg da bare ha vist dengang så kunne jeg ha lavet ca. 40 kg. medisterpølse og solgt den i sønderjylland, nå men man skal lære så længe man lever  :D
Mange Hilsner Elise

Serama
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 15 August , 2010, 22:18 »

Hej Erik.  Ja, levende vægt.... 0g jeg går ud fra at dine 100 kg. øhh , dine grises 100 kg. også er i levende tilstand...
Jeg havde 2 grise af gangen og lod dem veje ca. 130 kg. ved slagtning. De gik frit og levede mest af kantinemad og rundstykker. Alligevel kun lidt fedt og fantastisk godt kød.  ;D

Jeg rettede lige dit citat /Marianne - moderator

@ sørenP

Som jeg netop skrev i det indlæg du svarede på var det slagtet vægt.
« Senest Redigeret: 15 August , 2010, 22:20 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen