Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spændt, hævet bug  (Læst 13295 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

• Administrator
Spændt, hævet bug
« Dato: 20 Februar , 2011, 11:52 »
Jeg har en høne, som i dag har en spændt, hævet bug. Hun er kommet ind i varmen, som hønsene plejer, hvis en af dem skrænter. Hun er besværet af den omfangsrige bug, når hun går og har lidt gullig diarre,men ud over at være lidt langsom, er der ikke nogle sydomstegn.

Vil I ikke være søde at give nogle forslag på, hvad hønen kan fejle...både erfaringer og ideer.. Please ???

Jeg fik for nogle måneder siden konstateret coccidiose i den samme høne, og det blev kurreret med baycox. For blot 10 dage siden undersøgte dyrlægen rutinemæssigt en klatprøve fra hønen, men fandt ingen coccidier. Jeg har lige givet hende en omgang Panacur.

Det er IKKE læggenød.

Hvad kan det være??????
« Senest Redigeret: 20 Februar , 2011, 12:03 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Spændt, hævet bug
« Svar #1 Dato: 20 Februar , 2011, 13:02 »
Jeg havde en høne der så sådan ud som på billede for et par uger siden, hun var meget varm rundt kloakken og åbnet og lukket kloakken hele tiden, jeg tror det var læggenød og hælte i noget olie, men hønen døde om natten i redekassen.  >:( >:(
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #2 Dato: 20 Februar , 2011, 13:09 »
Lyder mest af alt, som betændte tarme....

Uden antibiotika, lyder det ikke til, at hun har store chancer... Og selv med, ser de ikke alt for lovende ud... Prøv at flytte fjer, og kig efter misfarvning... Er dette også tilstede, vil øksen nok være at gøre hende en stor tjeneste.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 20 Februar , 2011, 14:43 »
Åh nej, Helle! Det var da trist det lige skulle gå ud over den samme stakkel :-\
Kan man forstille sig, at hendes tarme har fået for store skader af parasitterne? Har dyrlægen sagt noget om det?

Jeg har desværre ingen super gode råd, men *k og er fuld af *t
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 Februar , 2011, 14:44 »
Jeg  *k også....
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 20 Februar , 2011, 15:15 »
Åh nej, Helle! Det var da trist det lige skulle gå ud over den samme stakkel :-\
Kan man forstille sig, at hendes tarme har fået for store skader af parasitterne? Har dyrlægen sagt noget om det?

Jeg har desværre ingen super gode råd, men *k og er fuld af *t

Ja, det er synd for hende, at den er gal igen. Jeg ved ikke, om tarmene er for skadede. Jeg synes egentlig, at hun blev rask...hun fik også nok af at være blevet til underhøne og er begyndt at svare igen, når et par stykker af dem, gerne vil holde hende nede....for ikke selv at havne der...men den absolut kvikkeste, mest gesvinte, nysgerrige og vågne høne i flokken...det er hun aldrig blevet igen. Jeg tror, at det er noget andet. Jeg har nogle gode dyrlæger i den klinik vi bruger, og de er meget, meget hjælpsomme, men når alt kommer til alt, så mener de også, at jeg klart ved mere om hønsesygdomme end de.
Jeg har valgt at give hende en behandling med ciprofloxacin( som hydrochlorid) over 8 dage. Er det infektion i tarmregion, så virker det i hvert fald. Den lille risiko er, at hun ikke kan tåle det, men noget må jeg prøve, og bugspændingen skal dale i løbet af kort tid..for ellers  /d. jeg har vejet hende, og vil tro, at hun har en ansamling af ca. ½ l. væske i bugen.
Hun er ikke blevet dårligere i løbet af dagen, så nu håber jeg bare, og krydser fingre for at hydrochloriden kan tage proteinet fra de skide bakterier. (undskyld). Jeg fortæller min dyrlæge om behandlingen i morgen.
« Senest Redigeret: 20 Februar , 2011, 15:18 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 Februar , 2011, 15:41 »
Kan det være æggeleder betændelse (gulligt udflåd fra kloak) ? Læs dette som jeg fandt på nettet.

Bughindebetændelse (Peritonitis) og Æggelederbetændelse (Salpingitis)
Infektion af bughinden eller æggelederen ses ofte samtidig. Infektionen kan forekomme som følge af fejl under hønens ægdannelse (jf. læggenød), men kan også skyldes en E.coli-infektion som følge af ydre påvirkninger (jf. E. coli infektion).
Æggelederbetændelse kan kendes ved et gulligt udflåd fra kloakken. Inficerede høner er smittekilder for andre høns, idet smitten typisk overføres i rederne, eller hvis inficerede høns hakkes/spises af andre høns i flokken.

Kilde: Jordan et al (2001); Johansen, N.F. (2003).

Jeg håber, at den kommer sig - god bedring
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 20 Februar , 2011, 16:08 »
Kan det være æggeleder betændelse (gulligt udflåd fra kloak) ? Læs dette som jeg fandt på nettet.

Bughindebetændelse (Peritonitis) og Æggelederbetændelse (Salpingitis)
Infektion af bughinden eller æggelederen ses ofte samtidig. Infektionen kan forekomme som følge af fejl under hønens ægdannelse (jf. læggenød), men kan også skyldes en E.coli-infektion som følge af ydre påvirkninger (jf. E. coli infektion).
Æggelederbetændelse kan kendes ved et gulligt udflåd fra kloakken. Inficerede høner er smittekilder for andre høns, idet smitten typisk overføres i rederne, eller hvis inficerede høns hakkes/spises af andre høns i flokken.

Kilde: Jordan et al (2001); Johansen, N.F. (2003).

Jeg håber, at den kommer sig - god bedring

Lotte@ Du kan tro, at jeg har tænkt på æggelederbetændelse!!!!!!..det er også det, jeg frygter, at det er. (men så længe, jeg ikke nævner det, så er det ikke sket)
..men rigtig mange tak fordi, du bringer det op, og hun har nemlig alle tegn på den kroniske ægglederbetændelse, som har bredt sig til bughulen.

Jeg prøver i første omgang at behandle hende, som jeg har skrevet ovenfor, får hun det dårligere, skal hun selvfølgelig ikke lide for min skyld. Lige nu er hun igang med at spise dåsemajs, hjertesalat, agurk og skinkestrimler...og det går vææældig godt ;D

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 21 Februar , 2011, 19:59 »
HVordan går det med hende, Helle?
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 21 Februar , 2011, 20:37 »
Tak fordi du spørger Tanja :-*

Jeg havde bestilt tid hos dyrlægen til hende i morgen, men fik en akuttid i dag efter lukketid, da jeg ikke syntes, at den behandling jeg startede virkede. Hun vejer normalt 2,4 kg, men pga af væsken i bugen siger vægten nu 3,3 kg  :o :'(..

Svaberprøverne sagde ikke noget, men dyrlægen mistænkte som jeg selv en æggelederbetændelse..desværre. Hun var ret vågen og nysgerrig under undersøgelsen, og har da også flere gange i dag vist sit "gamle jeg". F. ks. elsker hun "Love me tender" med Elvis Presley og "æblemand", og da de spillede "Love me tender" i radioen i dag kom hovedet op i strakt hals og så trillede hun med i lystig iver..(skøre høne..og skøre mig). Dyrlægen gav en sprøjte med 2 ml. baytril og en sprøjte med et smertestillende middel, og  hun skal så have penicillinen i 6 dage. Den smertestillende sprøjte skulle så give hende en rolig nat...og tak skal du da lige have ::)..det tror jeg også hun får, for hun dinglede ind i sin redeplads, da vi kom hjem, som jo var over normal sengetid.

Nu håber og tror jeg, at hun får en dejlig rolig nat,
at hun har det lidt bedre i morgen med reduceret væskeophobning

...og så KRYDSER JEG FINGRE  *k *k for at det er en E.coli infektion, for så har hun en chance for at penicillinen virker. Skyldes infektionen den mere alvorlige ægggelederbetændelse, så er prognosen nok meget dårlig. Nu må vi se, når hun vågner af sin rus /2
Hun har både spist og drukket i dag
« Senest Redigeret: 21 Februar , 2011, 20:42 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Berit H.

• Passiv bruger
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
« Svar #10 Dato: 22 Februar , 2011, 00:15 »
du og høne bøne får lige  *k her fra

Håber hun er frisk og udhvilet ovenpå rusen i morgen
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #11 Dato: 22 Februar , 2011, 07:46 »
Hej Helle

Åh nej sikke dog..

Lægger hun æg?? Eller hun også begyndt at lægge sådan nogle som Lille Hvide?

Hvad med hendes muskelmasse?? Jeg tænker meget på Puttemor. Hun havde de samme symptomer. Men døde desværre på dyrlægebordet. Meget spændt bug-- fakstisk vejede hun mere end normalt. Men på ingen måde nogen muskelmasse.

Nu er det jo ikke lige de fineste racehøns vi har/havde der. Og det er jo ikke ualmindeligt de får nogle problemer i deres æggeledere  :'( Når de når en alt for kort tid i deres liv.. For personlighed det har de sgu

Håber det bedste for hende.

Men hun er jo i de bedste hænder hun overhovedet kan komme.. Nemlig dine.  *b

0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #12 Dato: 22 Februar , 2011, 08:47 »
Kære Pernelle,

Jeg er meget rørt over, at du kan huske Lille Hvide - og jo, Lille Sorte lagde efter sit coccidiose angreb noget der lignede det, jeg desværre havde i frisk erindring. Jeg prøvede at glemme det, da der immervæk er gået to måneder siden, jeg fandt de to bittesmå misdannelser, og hun har ikke lagt noget siden.

Jeg var fra start ikke klar over, at hybriderne havde den øgede risiko for æggelederproblemer, men har alligevel prøvet at holde lidt igen med de mange æg, ved ikke at give  dem ekstra lys om vinteren, og det er heller ikke mange æg, der er kommet om vinteren fra dem.

Lige nu vejer Hun næsten et kilo mere, end hends normalvægt, og de er ikke ekstra muskelmasse, men væske i bugen, som føles som en vandfyldt, ikke spændt ballon.

Jeg vil selvfølgelig ikke kæmpe for enhver pris, men chancen med penicillinen skal hun have, selv om prognosen ikke er god. Status i dag er meget den samme som i går, og hun er vågen, kan vralte rundt, har drukket godt med vand og spist lidt.

Du har så meget ret i, at disse Isa`er har en fantastisk personlighed og igen hver for sig meget forskellige.

Lille Sorte har nu klaret en led, kold vinter, så hun har f..... fortjent at kunne nyde det snart kommende forår og alle de nye spirer og krible krable, som kommer.

Tak for dit indlæg Pernelle. Jeg husker tydeligt din kære Puttemor, og ja, man kommer virkelig til at savne de dejlige charmetrolde.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #13 Dato: 23 Februar , 2011, 19:57 »
Min lille dejlige høne blev hjulpet til hønsehimlen i morges  :'( :'( :'( :'(

Her er et billede af hende sammen med sin søster og bedste veninde førerhønen, som beskyttede hende mod de andres hakkeri og meget nødig veg fra hendes side i den sidste tid...også selvom man sveeeder og må åbne næbbet.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 23 Februar , 2011, 20:08 »
 *t

Dejligt billede!
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af: