Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Medicin/førstehjælpskassen - høns  (Læst 11621 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Medicin/førstehjælpskassen - høns
« Dato: 20 Februar , 2011, 11:39 »
Hvad har i i jeres medicin/førstehjælpskasse til jeres høns og hvad bruges det forskellige til?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

• Bruger
Sv: Medicin/førstehjælpskassen - høns
« Svar #1 Dato: 11 Marts , 2011, 22:18 »
Så er jeg frisk igen efter 3 syge-uger og har opdaget at ingen har svaret, så jeg prøver lige igen.....
Mand og 3 børn

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #2 Dato: 11 Marts , 2011, 22:38 »
Har noget sårspray til sår  ;)  madolie til kalkben (mest forebyggende, men også en sjælden gang som behandling), penicillin (rest fra sidst de havde øjenbetændelse), varmelampe (lidt ekstra varme er godt til mange ting), Æbleedikke (er løbet tør lige nu, men giver det ind imellem i vandet, skulle være godt hvis de har tynd mave mener jeg - jeg giver det dog mest som forebyggende). Hr. økse (er god til at forebygge smitte i flokken...  ;))

Kan ikke lige huske om jeg har andet - det er heldigvis ikke tit de er syge her hos mig...  /o
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Maiken Brændmose Jensen

• Gæst
« Svar #3 Dato: 12 Marts , 2011, 10:48 »
Ja, jeg kan da også skrive lidt.

Terramycin ( til forkøelse) saltsyre ( til at blande i drikkevandet, bruges til forebyggelse at orm) vaseline ( som jeg smører benene mod kalkben ) chokspray (bruges til utøj) Vikon S ( desinfektionsmiddel til rugemaskinen) Droplop (dråber til at give hønsene i nakken, mod lus og lopper) Adarp ( middel som dræber blodmider) Prosmoke ( røgtablet til at rense næsebor og bronkier, det gør jeg ca. 2 gange om året) Loppepulver ( det får jeg på en minkfarm, det kan nenlig også bruges til daggamle kyllinge) svovl blomme ( kan også bruges til kalkben) Barrier Red mite  ( bruges også til blodmider, har både flydende og pulverform) Esbetre ( bruges mod Coccidiose ) og øjendråber.

Det er nok de ting jeg bruger mest, og ikke kan undvære.
« Senest Redigeret: 24 April , 2011, 23:30 Fra Maiken »

frida

• Gæst
« Svar #4 Dato: 12 Marts , 2011, 11:14 »
Jeg har "Drop-lop" og "chock-spray" (begge mod utøj, især kalkben). "Urte-pencil" (mod forkølelse osv., efter råd fra Pilegaarden ;)) En varmepære (til syge og svækkede dyr/kyllinger). "Vispumin" (som sikkerhed for at hønsene får det de har brug for, især om vinteren), kattemad (til især mine orloff (for at sikre proteiner til deres store krop ;D, og fordi de elsker det). Derudover har jeg "øjendråber" (mod øjenbetændelse ;)). Og til sidst "Panacur" (mod orm).
Det er hvad jeg lige for tiden har i "førstehjælpskassen til mine høns. Det er, hvad jeg har erfaret, at have haft brug for i den tid jeg har haft høns. Problemer der ikke kan klares med dette indhold, må der så nødvendigvis kontaktes dyrlæge eller økse :o

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 Marts , 2011, 16:09 »
Anette@
Du skriver at du bruger Chok spray til kalkben.
Jeg kan se at du også har dværghøns.
Mit spørgsmål er hvor meget spray kan de tåle af gangen. Tænker på at jeg forleden dag gav mine dværghøns er sprøjt i bagdelen og under hver vinge mod utøj ville også gerne have givet den et par sprøjt på benene, men er i tvivl om dosis så bliver for stor, det står jo ikke noget om hvor meget de kan tåle.
Nogle der har erfaring med Chok spray og dværghøns hvor meget de kan tåle.
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

frida

• Gæst
« Svar #6 Dato: 12 Marts , 2011, 16:52 »
Hej Charlotte. Jeg véd ikke, hvor meget de kan tåle. Men da jeg i lang tid havde prøvet at behandle nogle høns, der var købt med kalkbensmider, med olie og vaseline uden held, men med meget "snaskede" høns til følge, så besluttede jeg at prøve med "chok-spray". Jeg synes det virker fint. Efter 2 behandlinger med en uges mellemrum kan man se tydelig bedring /o. Derefter har jeg givet et par behandlinger mere. Nogle gange vender kalkbenene tilbage, men der kan gå et års tid mellem hver gang, og det er de samme høns der rammes (med fjer på benene. Mon fodbefjerede lettere får mider, eller er det tilfældigt at det er sådan hos mine? :-\)

Jeg har også prøvet med "frontline-spray" til hunde, til utøjsbehandling af høns. Det var en dyrlæge, der gav det råd. Men det er ikke testet osv. på fjerkræ. Men det er også fint til behandling af utøj, og jeg har ikke mistet nogle dyr endnu pga. utøjsbehandling.

Jeg benytter disse midler, da jeg véd det virker. Jeg ved dog også, at diverse råd med olie og salver (bla. Nix), garanteret også er virksomme og gode. Men jeg gider ikke have det besvær med at "fedte" mine høns (med fjer på benene) ind i disse midler, når jeg kan se at spray virker ok ;D
Og jeg sparer ikke på sprayen ;)

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 Marts , 2011, 17:23 »
Tak Anette
Jeg må prøve at give dem en tur med spray.
Hos mig dur det nemmelig heller ikke med vaseline da mine Kockin har så mange fjer at jeg faktisk kan se deres ben kun lidt af fødderne og de ser meget tørre ud.
Har aldrig haft høns uden fjer på benene så jeg ved ikke rigtig hvordan de skal se ud når de er "fejlfri" :)
Venlig hilsen
Charlotte

• Bruger
« Svar #8 Dato: 13 Marts , 2011, 16:00 »
Nu vi snakker kalkben og Chok-spray så findes der jo flere slags spray som hedder chok-spray. Hvilken en slags skal bruges eller er det lige meget?
Mand og 3 børn

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 Marts , 2011, 16:25 »
Den Chok spay jeg har tænkt mig at bruge er den gule fra America og har bestillings nr 447.
Jeg har lige brugt den til at spray under vingerne og bagdelen med. Håber at det er den rigtige.
Venlig hilsen
Charlotte

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #10 Dato: 13 Marts , 2011, 19:23 »
Jeg har selv haft brug for:

• Salve med antibiotika (mod infektion)
  • Penicillin (mod forkølelse)
  • Klorhexidin (til rensning af sår)
  • Vaseline (til en frostsprængt kam)
  • Varmelampe (til forkølede høns)
  • Solcreme (til en fjerløs høne i sommersolen)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 14 Marts , 2011, 13:50 »
Antibiotika mod forkølelse
Saltsyre
Ropa-b
Motorolie
Vaseline
Madolie
Antibiotika mod coccidiose
Hvidløg
Havregrød :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #12 Dato: 14 Marts , 2011, 18:14 »
I de 3 år jeg har haft høns har de ikke sagt så meget som atjuu, så mit medicinskab er helt tomt. Eller dvs - mine første høns havde kalkben, men det klarede ræven   ;)

For mit eget vedkommende så fik jeg vist nok en gang penicilin i 1991, siden har jeg ikke fejlet noget som ikke kunne kureres med en enkelt panodil.

(Det er sikkert hybris at skrive sådan noget....)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.