Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er de lige til suppegryden ????  (Læst 11740 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Er de lige til suppegryden ????
« Svar #15 Dato: 08 Marts , 2011, 16:28 »
Lene, hvis jeg var dig, så ville jeg prøve at give dem ren æglægningsfoder i nogle uger

Jeg tænkte netop det samme! /o

Hvor meget hvede får de? Og nej, luk dem endelig ud i haven, det sker der intet ved i forhold til æg... Medmindre de lægger æg i haven, men det tror jeg nu næppe, når de bliver lukket ud så sent.

Prøv også at tjekke om I har skader, som stjæler æggene... Det er der flere herinde, som har oplevet! Måske prøve at lade dem være inde en dag, indtil du lukker dem ud efter arbejde, så du kan se om der er æg i huset? :)

Offline lysager ( Michael )

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 08 Marts , 2011, 20:48 »
Mine høns undgår også og spise æglægningspillerne, men mig tager de ikke r.... på ;)
jeg lægger æglægningspillerne i blød i A38 til det bliver blødt, røre godt og tilsætter hvidløgsolie, så kan jeg love for det ryger ned  /o det for de serveret med et par dages mellemrum
Bedste hilsner Michael

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 08 Marts , 2011, 21:40 »
Hehe, Michael, hvis du kræser sådan for dem, for at få æglægningspillerne i dem, så HAR de altså taget røven på dig! *g Men de elsker dig sikkert for det! *p

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #18 Dato: 09 Marts , 2011, 07:32 »
Hehe, Michael, hvis du kræser sådan for dem, for at få æglægningspillerne i dem, så HAR de altså taget røven på dig! *g Men de elsker dig sikkert for det! *p
Lige min tanke *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 09 Marts , 2011, 08:45 »

Sådan vælger jeg ikke at se på det ;D men du kan have ret, så er de sgu ikke så dumme som jeg troede 8)

Synes bare de er for dyre til at rive sammen og smide ud sammen med deres møg :-\

Men det har hjulpet at deres mad serveres i en tagrende, der er kanten for høj, til at de kan sprede det ud over det hele dette kan anbefales, ingen spild på foderet  /o
Bedste hilsner Michael

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #20 Dato: 09 Marts , 2011, 12:42 »
Hej Lene

Der kan være mange grunde.... De hyppigste er mangel på lys & vand.

Mine har lys hver morgen, fra klokken 07:00 og et par timer frem, samt igen fra om eftermiddagen, når mørket begynder, og frem til klokken 20:30, tror jeg det er... Let at glemme, når det er et ur der styrer det.... Til dagligt, ( Her er hønsene ikke enig med mig ) kommer de ud klokken 09:30... De vil gerne ud, langt tidligere, og lukkes inde igen, lige før aftensmaden....

Daglige faste rutiner er også Skaller, Kalk og sukkerroer... Sommetider spædet op med, hvad der kan være blevet til overs andre steder, incl vort eget spisebord... Sommetider forkæles de med revet gulerod, om vinteren også med en skål varme ris, og måske lidt vildfugle blanding, gerne en med masser af flækket majs, det skulle efter sigende, hæve deres kropstemperatur.

Den daglige fodring, består af 50% Æggo, fra Mollerup Mølle, og 50% Byg. Der er 46 Høns, Incl 7 pensionister, som kun meget undtagelsesvist lægger æg.... Og alligevel er der for det meste, mindst 30 æg.... I går, 35 hvoraf 1 muligvis var et pensionist æg...

Alle dine høns, ser ud til for mig, at være mere end gamle nok, til at lægge æg, så det er altså ikke alderen...

Der kan være en grund mere, men den er vel næsten overflødig at nævne... Men jeg gør det alligevel...

Check din indendørs hønsegård for træk, der hvor dine siddepinde sidder... Træk på pindene, kan holde hønsene i en praktisk talt, evig fældning, og en høne der fælder, lægger IKKE æg....

Er der mulighed for vitamin mangel, vil jeg foreslå Anima strath, evt kombineret med Vis-pu-min... ( Førstnævnte, kan nok købes hos dyrehandlen, men advarsel, det er ret kostbart... Vispumin kan fås hos America, hvis ikke andre steder...

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 09 Marts , 2011, 20:42 »
Men det har hjulpet at deres mad serveres i en tagrende, der er kanten for høj, til at de kan sprede det ud over det hele dette kan anbefales, ingen spild på foderet  /o

Uh, det vil jeg da super gerne se et billede af? :)

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 10 Marts , 2011, 10:09 »
Uh, det vil jeg da super gerne se et billede af? :)

@ Christina: Her er et billed meget enkelt og funktionelt, samt ingen spild på foderet

Bedste hilsner Michael

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #23 Dato: 10 Marts , 2011, 10:33 »

Check din indendørs hønsegård for træk, der hvor dine siddepinde sidder... Træk på pindene, kan holde hønsene i en praktisk talt, evig fældning, og en høne der fælder, lægger IKKE æg....

Altså den køber jeg ikke helt....for jeg havde to høns der selv om de kunde vælge all verdens pladser og sidde på pind, så valgte de og sidde lige på indsiden af et knust vindu selv om blæsten stod i hovedet på dem, og den ene af dem er den eneste der lægger æg nu.... ;)
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Benny

• Passiv bruger
    • Hovsaarten
« Svar #24 Dato: 11 Marts , 2011, 11:36 »
Hej Loppe

Jamen både mennesker og høns kan tåle at gå ude i en orkan, bare de ikke bliver taget af den....

Men altså også mennesket bliver sygt af træk... Den er " Killer Nr 1 " Blandt husdyr.

M.V.H....Benny..

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 11 Marts , 2011, 11:59 »
@lysager: Tusind tak for billedet *l Det ser super flot ud :) Dog synes jeg det ser ud som om der alligevel ligger lidt foder på gulvet? Men måske det bare er billedet der snyder?

Mine høns er virkelig nogle grissebasser på dét punkt ;D

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 11 Marts , 2011, 12:06 »
@ Christina: Hvis der ligger noget foder på gulvet, er det nok fra før jeg satte tagrenden op ;)
Bedste hilsner Michael

Offline Lene J

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 28 Marts , 2011, 05:56 »
Godmorgen allesammen.

Nu har jeg prøvet at give hønsene rent æglægningsfodder, + æglægning opblødt i ymer sammen med skaller 2 x om ugen siden d. 8 marts, de har fået lys i huset, der er lukket om natten for træk, og de har fået lov at gå ude når vejret har været godt. Det har resulteret i 3 æg fra 4 høns i den periode :(
Kan jeg overhovedet forvente at de går igang??????

Hvis jeg skal have nye høns, kan jeg så beholde hende der lægger æg hver dag + hanen og så sætte de nye ind til dem uden at risikerer et blodbad????

Hilsen lene
0,1 orpington
1,0 Mastino Napolitano
0,1 Blandings hund

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 28 Marts , 2011, 09:10 »
Jeg skal lige høre...hvor meget æglægningsfoder gir du dem? De skal helst ha det de kan spise...så fri adgang er en god ting :)

Hvis du skal have nye høns, så vil jeg tro det går fint med at have hanen og en høne tilbage, og så nye... For selv om den ene høne du beholder er i undertal, så vil det være hende der er på "hjemmebane" :)

Offline Benny

• Passiv bruger
    • Hovsaarten
« Svar #29 Dato: 28 Marts , 2011, 10:34 »
Hej Lene J

Rolig nu... Er hønsene i fæld, kan du gøre hvad du vil, de starter ikke æglægningen, før fældningen er gennemført, og den vil normalt vare ca 3 uger, men kan i værste fald, tage op til 2 Mdr...

Men du kan selvfølgelig hjælpe dem på vej, med masser af kalk...
Og selvfølgelig sikre dig, at de får rigeligt med vitaminer....

I øvrigt tror jeg du pusler alt for meget om dem... Som en værre HøneMor.... Hvis hønen selv går ud, er vejret godkendt... Så luk du bare op, så de kan komme ud i den friske luft.

I øvrigt tror jeg ikke helt på den, med at give ekstra ration af æglægningsfoderet.... Jeg plejer at gå den modsatte vej, og øge mængden af Byg i stedet.... Andre foretrækker Hvede....

I stedet ville jeg så tage et par håndfulde vildfuglefrø, og sprede udenfor.... Inde i hønsegården ( indendørs ) ville jeg så lægge lidt knust grillkul... ( Kul - Ikke briketter ) Samt en lille smule groft køkkensalt.

M.V.H....Benny..