Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er de lige til suppegryden ????  (Læst 11738 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene J

• Passiv bruger
Er de lige til suppegryden ????
« Dato: 19 Februar , 2011, 07:51 »
Eller skal jeg give dem en chance....

Vi købte 7 wyandotter, 2 haner og 5 høner, sidste sommer. De 2 af hønerne er fra 2009 og de 3 er fra foråret 2010. Vi fik kun æg fra den ene af dem fra 2009 og intet fra dem fra 2010.
Den æglæggende er så startet igen her forleden dag, men vi går og overvejer kraftigt med de resterende 4..... Og så starte op med et nyt hold.
Og så ? 2; når jeg læser rundt om på forum, virker det som om I har flere haner gående sammen. Her blev den ene, og selvfølgelig ham jeg helst havde beholdt :( , fuldstændig molestreret af den anden, så vi endte med at huugge hovedet af ham. Er det fordi I har en større flok end 7 at det er muligt at have mere end 1 hane gående???

På forhånd tak for alle input.

Hilsen lene
0,1 orpington
1,0 Mastino Napolitano
0,1 Blandings hund

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Er de lige til suppegryden ????
« Svar #1 Dato: 19 Februar , 2011, 08:04 »
Jeg har to gårde med to haner i hver og fælles for dem alle er at de er vokset op sammen. De to af dem er brødre, i den anden gård har lillehanen gået der siden den var kylling. Det er stort set umuligt at føre fremmede haner sammen.
Når en gang i mellem blæsten får lågen til at gå op mellem 3 af mine gårde, så er der krig, og det til trods for at de to haner kan gå og se hinanden hver eneste dag....
Jeg ville heller ikke turde at tage den ene hane væk der hvor de går to sammen og så sætte dem sammen nogle dage efter, så er jeg ret sikker på at der bliver kamp.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Februar , 2011, 10:13 »
Ja dels mener jeg du har ret i det med at man skal have en stor flok høns til mere end en hane.

Og så jeg og så enig med Wanda ... det KAN lade sig gøre ... men der skal ikke meget til at anspore til kamp ....

Og så kræver det masser af plads i hønsegård og hus så de ikke bliver presset til at tage kampen.

personligt ser eg ingen grund ti at tage chancer mht til hanefreden ... så hellere bygge en gård mere hvis der er en hane ekstra jeg vil beholde... uanset vil den underdanige hane jo have en mindre grad af livskvalitet end hvis han havde sine egne damer og hanerne vil kunne afbryde hinandens parringsforsøg og derfor resultere i ubefrugtede æg.Det er altsammen en temperamentssag.. men sådan nogle ting betyder noget for mig.

Dine høner mener jeg ikke er for gamle hvis det er det du hentyder til ?

Sommerens kyllinger vil være en naturlig overgang til en ny generation. Nu er det sådan med racefjerkræ at det er meget forskelligt hvor mange æg de giver ..også inden for samme race.
Med venlig hilsen Søs

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #3 Dato: 19 Februar , 2011, 12:01 »
Høne nr. 2 fra 2009 skulle da lægge æg nu. Men de 3 fra 2010 ville jeg da lige give en chance på et par måneder. Er du sikker på de ikke er inde i en fældningsperiode? Det er ikke altid helt let at se.

Hvis man går meget op i at få mange æg kan man bruge kontrolreder og se hvem der ligger æg og hvem der ikke gør. Så kan man avle videre på dem der lægger mange og koge suppe på dem der ikke gør ;).
Mvh

Claus

Offline Lene J

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Februar , 2011, 12:07 »
Tak for jeres svar.

Vi er egentlig ikke interesseret i avl, endnu ihvertfald ;) men har dem som hygge i haven og så for æggenes skyld, så vi venter nok lige et par måneder med suppen.
De 2 haner var fra hvert sit sted, men jævnaldrene og de blev sat ud i gården på samme tid, vi har nok bare været uheldige.

Jeg er allerede begyndt at præparerer gemalen for en ny gård + nyt hus og han lyder bestemt ikke afvisende, så mon ikke vi får en ny besætning her i løbet af foråret?????
0,1 orpington
1,0 Mastino Napolitano
0,1 Blandings hund

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #5 Dato: 19 Februar , 2011, 12:27 »
kunne det tænkes at de er i lidt for god foderstand... (læs fede!?) overvægtige høns lægger jo ikke æg... siges det!  :-\
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Lene J

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 19 Februar , 2011, 12:35 »
Hvordan mærker man om de er fede ???

Når jeg løfter dem op kan jeg mærke brystbenet eller noget, så jeg har været lidt bange for om de er for tynde....
De har fået æglægningsfoder+hvede ( i begrænset mængde ) + køkkenaffald + lidt vildfugle frø ind i mellem, da jeg har været lidt ræd for om de kunne klare vinteren, men virker alle sunde og raske, og er gerne ude hele dagen i øjeblikket. Det var kun da det var rigtig koldt og snefygning at de blev inde hele dagen, hvor jeg så satte deres foder/vand ind til dem.

Lene
0,1 orpington
1,0 Mastino Napolitano
0,1 Blandings hund

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #7 Dato: 19 Februar , 2011, 13:21 »
For lige at afspore tråden et kort sekund...
Lene - har du set tråden hvor vi viser billeder af vores hunde?!  ;) http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=14922.0
Jeg vil bare såååå gerne se billeder af dine mastinoer  <+

Tilbage til tråden, så synes jeg ikke det lyder til at hønsene er for fede. Jeg ville vente og se om der ikke kom gang i æglægningen i takt med at lyset kom tilbage. Hvis dem fra 2010 er fra det sene forår, så er der måske ikke så meget at sige til at de ikke er nået at komme i æglægning inden vinteren. Så jeg tror at dit bedste våben er lidt tålmodighed  ;D Så kan du jo uploade et par billeder af vufferne mens du venter  ;) ;) ;)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 19 Februar , 2011, 13:24 »
Kunne det tænkes, at de er ældre end det er blevet oplyst. De burde altså være gået i gang med at lægge æg nu.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene J

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 20 Februar , 2011, 09:34 »
Finn:
Rettelse til mine oplysninger;Den ene har fod ring på, og jeg har været inde og chekke og kan se at hun er fra 2008, og det fik jeg også at vide da jeg købte dem. Jeg tænkte bare ikke over, at vi nu skrev 2011 så hun ikke længere er 2 år  :) Hende der lægger æg skulle være fra samme år. "Kyllingerne" skulle være fra sidts i marts/ først i april 2010. Det ved jeg ikke om er sent forår, men kan da se i forskellige tråde, at I begynder at udklække kyllinger allerede i nov/dec.Jeg har købt dem af 2 herinde, så jeg ville mene jeg kan stole på alderen.

Louise:
jeg har prøvet at lægge billeder ind, men det er ikke lykkedes, og jeg er absolut ikke en ørn til det med pc, og manden kommer først hjem sent i dag. Jeg vil prøve at få ham til at guide mig igennem det med billeder.

Lene
0,1 orpington
1,0 Mastino Napolitano
0,1 Blandings hund

Offline Lene J

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 08 Marts , 2011, 12:58 »
Så har jeg taget en beslutning; hvis ikke de er begyndt at lægge æg omkring d.1 april må de i gryden.... :(

Så er spørgsmålet bare : kan jeg beholde den ene høne ( hende der lægger æg ;) ) og hanen, og så sætte 4-5 nye høner ind til dem uden det går fuldstændigt galt  ???

Tak for al information
0,1 orpington
1,0 Mastino Napolitano
0,1 Blandings hund

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #11 Dato: 08 Marts , 2011, 13:08 »
Mine fra 2007, 2009 og 2010 er heller ikke begynt, kun en fra 2009 er igang efter skruk, men det er sgu ikke meget....

Og jeg skal ALDRIG mere slagte de gamle høns før de unge er godt igang, jeg er sååå træt på at ikke de kan slippe ut noen kugler  :-\ :-\

Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #12 Dato: 08 Marts , 2011, 13:13 »
Så har jeg taget en beslutning; hvis ikke de er begyndt at lægge æg omkring d.1 april må de i gryden.... :(

Så er spørgsmålet bare : kan jeg beholde den ene høne ( hende der lægger æg ;) ) og hanen, og så sætte 4-5 nye høner ind til dem uden det går fuldstændigt galt  ???

Tak for al information

Lene, hvis jeg var dig, så ville jeg prøve at give dem ren æglægningsfoder i nogle uger, for at se om du kan "booste" dem lidt. Det er der også mange avlere der gør når de skal have ægproduktionen op forud for indsamling af rugeæg. Jeg gjorde det selv med mine orper for nogle uger siden. På bare 2 uger gik jeg fra 0-1 æg fra 5 høner pr. dag til nu 3-4 æg pr. dag. Mine er også først lige begyndt at lægge æg.

Der er ikke nogle af dem der spiser æggene, vel? Har du nogensinde fundet æggeskaller?

Held og lykke, jeg håber ikke de skal i gryden ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Lene J

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 08 Marts , 2011, 15:07 »
Tak for svarene,
måske skal jeg bare droppe "godbidderne"  i et stykke tid Tanja. Betyder det også at lade være med at lukke dem ud i haven?? Jeg har de sidste 14 dage lukket dem ud når jeg kom hjem ved 13 tiden, og de har virkelig nydt det.... Måske jeg skal vente så de kun er ude 1 times tid??
Hønsegården er på ca 10m2, og skal udvides til det dobbelte når vi kan komme i jorden. kan det være en grund til at der stadig ikke er nogle æg????

0,1 orpington
1,0 Mastino Napolitano
0,1 Blandings hund

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #14 Dato: 08 Marts , 2011, 15:26 »
Tak for svarene,
måske skal jeg bare droppe "godbidderne"  i et stykke tid Tanja. Betyder det også at lade være med at lukke dem ud i haven?? Jeg har de sidste 14 dage lukket dem ud når jeg kom hjem ved 13 tiden, og de har virkelig nydt det.... Måske jeg skal vente så de kun er ude 1 times tid??

Hmm... Mine fik stadig madrester, men ingen korn at spise sig mætte i. Jeg tror ikke du behøver ændre på om de kan løbe frit (med mindre der altså kan være fare for at de faktisk lægger æggene et hemmeligt sted ;))

Mine er ikke sååå rasende pjattede med æglægningsfoderet, så de var temmelig sure på mig de første par dage og opførte sig som om de troede de skulle kradse af pga. sult ;D -men det er vel netop derfor det virkede?! Altså fordi de helst ikke spiser æglægningspillerne, hvis der er andet. Nu får de æglægningspiller ad libitum i automaten og en smule kornblanding strøet ud på jorden hver morgen...

Ved ikke om det er det samme hos dig, men det er da forsøget værd ;)

Kan du egentlig se forskel i kamfarven på dem?
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk