Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Luftlomme i æg  (Læst 13731 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Luftlomme i æg
« Dato: 18 Februar , 2011, 12:22 »
Jeg har siddet og tænkt på luftlommen i æggene....

Vil luftlommen altid ligge sig som vist på tegninger/billeder, altså lidt til den ene side, efterhånden som den bliver størrer eller har det noget at gøre med hvordan de er placeret i rugemaskinen/under hønen?
Jeg har flere gange støt på at der bliver skrevet at ægget skal placeres med den tykke ende opad men det kan man jo ikke i alle rugemaskiner. De kan de kun ligge på siden som æg nu gør.

3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: Luftlomme i æg
« Svar #1 Dato: 19 Februar , 2011, 19:52 »
Luftlommen er mig bekendt altid i den samme ende af ægget, uanset hvad man iøvrigt gør.
Vi har før haft snakket om det der med, hvad vej æg skal vende i en rugemaskine. Jeg har også af ældre opdrættere fået at vide, at de skulle vende den ene eller den anden ende op. Men jeg synes at huske, at Marianne Vedel satte tingene meget godt i perspektiv med en stille undren over, at det så godt nok var mærkeligt, at der kommer kyllinger ud af skrukkens æg. Ingen af os har vist endnu mødt en høne, der satte æggene på højkant i reden...

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Februar , 2011, 19:58 »
Allerede fra starten er der en lille luftlomme i ægget - altid i den tykke ende. Måske det er 'gammel overtro', at den tykke ende skal vende opad når man samler æg til rugning, for at den ikke skal flytte sig. Men jeg tror nu ikke den kan flytte sig, med mindre ægget bliver udsat for en temmeligt kraftig rystelse, hvis overhovedet. Mit udsagn er baseret på mine egne iagttagelser... Men da lommen ligger mellem skallen og hinden, og ikke inden for hinden, tror jeg altså ikke den kan flyttes sådan bare ved at lade ægget ligge på siden eller lade det stå med den spidse ende opad. Husk på, at de æg man køber til konsum, står med spidsen opad, men luftlommen er stadig i den tykke ende...
Mvh Marianne

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 Februar , 2011, 20:39 »
I forbindelse med transport/ryst/højt tryk kan den rykke sig uden at gå løs, eller blive større. Der kan sagtesn komme kyllinger ud af dem, men er den først gået løs så kan der ikke....

• Bruger
« Svar #4 Dato: 19 Februar , 2011, 21:35 »
Det vil sige at hvis man har modtaget æg med f.eks. posten og man så lyser dem og ser at luftlommen er hel og fin og ligger hvor den skal, så ville man ikke behøve at vente et døgn med at skulle lægge dem i rugemaskinen, for det er jo det man ellers plejer at gøre?

Hved godt jeg sætter det lidt på spidsen nu men elsker en go' debat ;)
« Senest Redigeret: 19 Februar , 2011, 21:39 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
Mand og 3 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 19 Februar , 2011, 21:47 »
I teorien ja. Men jeg tror ikke det skader at give æggene ro et døgns tid efter de har været udsat for transport. ;)
Mvh
Erik Andersen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 19 Februar , 2011, 21:54 »
Min husbond sammenligner det lidt med boblen i et vaterpas....hvis den har delt sig samler den sig på et øjeblik og det ville en luftlomme i et æg vel også gøre hvis den har delt sig.
Så om ægget ligger på køkkenbordet eller i rugemaskinen ville luftlommen vel samle sig, uanset hvad da den vel, i teorien, ville samle sig lige så hurtigt igen..eller???

Er der nogen som har lavet forsøg med dette?
Mand og 3 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 19 Februar , 2011, 21:59 »
Jeg tror de fleste af os bestræber os på at behandle rugeæg lidt mere nænsomt end din mand tilsyneladende behandler sit vaterpas. Sååå. Svar skyldig.  :D :D
Mvh
Erik Andersen

• Bruger
« Svar #8 Dato: 19 Februar , 2011, 22:05 »
ROFL!!!! <H <H <H <H *g *g *g *g

Men er der i det hele taget lavet nogen forsøg med det eller er det en "sådan er det bare"-ting?
Mand og 3 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 19 Februar , 2011, 22:28 »
Jeg tror egentlig der er lavet mere end rigeligt med forsøg.

Har set flere tråde hvor folk har beklaget sig over PostDanmarks behandling af forsendelser af æg.  *g *g

Disse forsøg har dog måske ikke ligefrem haft en videnskabelig status.
Mvh
Erik Andersen

• Bruger
« Svar #10 Dato: 19 Februar , 2011, 22:34 »
Ja, men det er jo så over måden de bliver behandlet på, revnet, smadret, ødelagte osv, og ikke om der reelt er en forskel på klækkeprocenten om de har stået et døgn på køkkenbordet eller ej altså skridtet videre.
Mand og 3 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 19 Februar , 2011, 22:41 »
Som sagt har jeg ikke set nogen videnskabelige udredninger.

Men jeg tror ikke det skader at have tålmodighed til at lade forsendte æg hvile et døgns tid inden man begynder rugning. Om der går 21 eller 22 dage til der kommer kyllinger er vel i grunden ligegyldigt. Så jeg ville personligt vælge at lade æggene 'hvile' et døgn før de blev sat på 'arbejde'.

Stress er en grim ting.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #12 Dato: 19 Februar , 2011, 22:50 »
@Jean. Det er faktisk sjældent at sendt æg er smadrede når de kommer frem. Folk er fantastisk dygtige til at pakke dem godt ind. Det er derimod tit et problem at kyllingerne går til under rugningen, og det kan man jo godt formode er fordi de er blevet kastet lidt rigeligt rundt med under transporten.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #13 Dato: 19 Februar , 2011, 22:59 »
Vil da mene at man skal prøve at efterligne naturen mest muligt og da ligger æg jo stort set altid ned, som før nævnt. Både før og under rugningen. Så i en maskine må det da være det mest naturlige at ligge dem ned.

Fik iøvrigt engang tilsendt rugeæg hvor 2 var revnet ud af 20 æg, men der kom så vidt jeg husker 12 fine kyllinger ud af resten af æggene. Så hvis det er pga. postens hårde behandling af pakken at de 2 æg revnede - så havde det åbenbart ikke den store indflydelse på resten af æggene.

Men er enig med Erik tror det er klogt at lade æg der har været sendt hvile min. et døgn.

Mvh

Claus

• Bruger
« Svar #14 Dato: 19 Februar , 2011, 23:01 »
Det er ikke fordi jeg ikke kan være tålmodig og vente med at putte dem i maskinen for det kan jeg godt, men hvis de er blevet rystet i stykker under transporten/forsendelsen ville det jo ikke betyde noget om de står på køkkenbordet et døgn eller ej for er de i stykker er de i stykker, det er et jeg mener...

Jeg har læst på flere udenlandske sider at det ikke er p.g.a. luftlommen man venter, men for at få temperaturen i ægget lidt op før man putter dem i maskinen. Hvad mener i om den påstand?

Som jeg ser det ville den jo også komme op hvis man puttede dem i maskinen ....

samt, jeg har endnu ikke fået et, synes jeg selv, præcis svar på om det hjælper klækningsprocenten at vente et døgn med at putte dem i maskinen, andet end et "sådan er det bare"-svar ;)
« Senest Redigeret: 19 Februar , 2011, 23:04 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
Mand og 3 børn