Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Luftlomme i æg  (Læst 13730 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Luftlomme i æg
« Svar #15 Dato: 19 Februar , 2011, 23:09 »
Tror ikke på det med temperaturen. Jeg har ruget med æg direkte fra køleskabet, med glimrende resultat.

Grunden til at jeg 'anbefaler' at lade æggene vente et døgns tid efter forsendelsen, er at vi taler om noget der er levende, måske nærmest mikroskobisk, men stadig levende. En transport, næsten uanset hvor blid den har været, er stressende for det 'levende' inde i ægget. Giv det en chance for at restutiere sig efter transporten, inden en rugningsproces sættes i gang.
Mvh
Erik Andersen

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #16 Dato: 19 Februar , 2011, 23:18 »
Jeg ved godt det "provokerer" mange at jeg skriver det jeg skriver og spørger på den måde som jeg gør, men som vi har snakket om i en anden tråd "så får man ikke ændret noget hvis ikke man prøver" ;)
Jeg siger ikke at jeg vil ændre på det men da jeg gerne vil have så stor erfaring som muligt så spørger jeg ind til alt, for jeg er sk... nysgerrig og kan godt lide at debattere lidt i det små.. :D

Så kom endelig frem fra buskene alle sammen.... /o

Grunden til at jeg 'anbefaler' at lade æggene vente et døgns tid efter forsendelsen, er at vi taler om noget der er levende, måske nærmest mikroskobisk, men stadig levende. En transport, næsten uanset hvor blid den har været, er stressende for det 'levende' inde i ægget. Giv det en chance for at restutiere sig efter transporten, inden en rugningsproces sættes i gang.
Ok, men hvor kommer de 24 timer så fra? Er det "bare" et tal eller kan det også være mindre for større kan det jo sagtens være?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #17 Dato: 19 Februar , 2011, 23:24 »
Det skulle være bevist, at det bedste rugeresultat (flest mulige levende kyllinger) i rugemaskine får man af så friske æg som muligt, så det er nok derfor man anbefaler 24 timer og ikke at vente i flere dage.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Susanne

• Gæst
« Svar #18 Dato: 19 Februar , 2011, 23:50 »
Jean, jeg kan heller ikke helt forstå det med de 24 timer - og jeg har - de gange jeg har fået tilsendt rugeæg med posten - lagt dem i maskinen med det samme.

Klækningprocenten har været fin, men man kan jo ikke så godt forsøge begge muligheder, så om den havde været større, hvis jeg havde ventet 24 timer, ved jeg ikke. Men jeg tror det absolut ikke.

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #19 Dato: 20 Februar , 2011, 11:53 »
Jeg tror ikke der er noget endegyldigt svar på mange spørgsmål angående udrugning. Altså om æg skal vente efter forsendelse, vending af æg, måden de skal ligge på i maskinen osv osv.

Så hvis man holder sig inden for rimelig normale rammer for udrugning tror jeg kun man kan konkludere en ting:

Jo sundere dyr man har, jo bedre bliver resultatet.

Tror også det er derfor man tit hører om så vidt forskellige resultater selvom personerne har ruget på stort set samme måde. Altså må den enes æg har været dårlige og den andens gode.

Tror man skal fokusere meget mere på alder, vitaminer, foder, antal dyr pr. m2 osv. når man snakker rugeresultater.
Mvh

Claus

Susanne

• Gæst
« Svar #20 Dato: 20 Februar , 2011, 11:58 »
Kloge ord, Kaffka!

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 20 Februar , 2011, 12:23 »
Helt bestemt Kaffka....men

Vedning kommer man ikke udenom tror jeg, da man jo ellers har æggeblommen siddende fast.

Hvile af transport æg ved jeg ikke, men de sidste gang har jeg ikke ladet dem ligge et døgn, men 8-10 timer dog.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #22 Dato: 20 Februar , 2011, 12:25 »
Når nu du ikke ventede mere end 8-10 timer kunne du se som der var ændring i din klækkeprocent eller har du ingen ide om det?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #23 Dato: 20 Februar , 2011, 12:48 »
Nielsen:

Jamen jeg siger da ikke at man ikke skal vende sine æg. Hvor læser du det??

Jeg skriver jo netop at man skal holde sig indenfor de rimelige normale rammer for rugning hvor til vending af æggene jo hører.

Så hvis man vender sine æg nogenlunde normalt, altså min 2-3 gange i døgnet eller op til 1 gang i timen (som mange maskiner jo gør) går man ikke helt forkert i byen. Man skal ikke lade helt være med at vende sine æg og man skal heller ikke vende den hvert minut ;)
Mvh

Claus

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 20 Februar , 2011, 13:36 »
Når nu du ikke ventede mere end 8-10 timer kunne du se som der var ændring i din klækkeprocent eller har du ingen ide om det?

Ingen anelse, der ska mange gange æg forsendelser til før  ;)

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 20 Februar , 2011, 13:37 »
Nielsen:

Jamen jeg siger da ikke at man ikke skal vende sine æg. Hvor læser du det??

Jeg skriver jo netop at man skal holde sig indenfor de rimelige normale rammer for rugning hvor til vending af æggene jo hører.

Så hvis man vender sine æg nogenlunde normalt, altså min 2-3 gange i døgnet eller op til 1 gang i timen (som mange maskiner jo gør) går man ikke helt forkert i byen. Man skal ikke lade helt være med at vende sine æg og man skal heller ikke vende den hvert minut ;)

Godt så er vi enige  ;)