Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønse rescue centre- lige i min ånd!  (Læst 1909 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Margrethe

• Bruger
Hønse rescue centre- lige i min ånd!
« Dato: 10 Februar , 2011, 22:48 »
Jeg ved det. Diverse kogekoner, og avlsfreaks får tichs i øjenkrogene og trang til at prædike lær-at-slagte-og-æde-dine-høns moral.

Men det er spildte ord på Balle-Lone. Jeg er uhelbredelig i den retning, og elsker bare det syn på høns, nedenstående link afslører.
Og jeg elsker englændere. Hvem andre kunne finde på at lave et "Hen rescue centre"? Mon der findes noget lignende i DK?  For ikke at tale om de hjemmestrikkede hønsetrøjer, og gå-stolen til høns med dårlig bentøj. /o

http://littlehenrescue.co.uk/Hensandtheirjumpers.aspx

Offline Sannie Jensen

• Passiv bruger
Sv: Hønse rescue centre- lige i min ånd!
« Svar #1 Dato: 11 Februar , 2011, 00:28 »
Så længe at de klare den i den anden ende /o

Kan huske engang hvor mine forældres geder, begyndte at æde høns...

De manglede åbentbart hø/halm.. De blev sgu også bare :'(

Den lykkelige ejer af
0.3 Sort Australorps rød magelig huskat og 0.1 gråstribet pige, semi langhårsblanding(tak til Ina)
0.1 rød lille lab.blanding.
1.1 dejlig dreng på 6 og skøn pige på 14.(menneskebørn) Samt sød og dejlig mand

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 Februar , 2011, 07:07 »
virkelig flot arbejde... men nøj hvor er de også bare hakket helt vild de stakkels høns
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 11 Februar , 2011, 07:35 »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 Februar , 2011, 08:24 »
Sikke nogle fine trøjer, mon det kan stoppe fjerplukning? ;)
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 Februar , 2011, 09:10 »
Tjae, man kan jo altid diskutere, hvornår man skal sige stop og hente øksen..
men selve ideen og kærligheden til høns.. det er da vidunderligt.

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #6 Dato: 11 Februar , 2011, 09:45 »
Det er altid spændende med ildsjæle, synes jeg, men det kan også blive for meget af det gode. ;D

Og man må antage at pågældende ildsjæle er vegetarer, for hvis en høne skal leve til den dør af alderdom, er det da dobbeltmoralsk at ville spise ko/gris o.l.

Men jeg forstår godt at det kan være svært for nogen at begynde at slagte høns. Det hjælper hvis man har været med til det som barn (og så ser det nok sort ud for de kommende generationer)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

thorleif

• Gæst
« Svar #7 Dato: 11 Februar , 2011, 10:11 »
Ja, de  Britiske er noget for sig selv? At "rescue" hoener er vel et step for langt? En bur-hoene lever et kort liv i bur, legger aeg og faar aldrig bevege sig rundt, naturligt. Det er jo ikke rigtigt? Men den hoene har levet hele sit liv i 20 grader Celcius, saa blir den "rescued", og ender op i bag-gaarden hos fru Jones, maa bo i et u-opvarmet hus, og springe rundt i hendes bag-have, ofte i en (for) lille loebe-gaard, og fru Jones er meget skuffet over at hennes hoener laver saa meget af-foering, som lugter af skid, og at rotter og mus pludselig er overalt, og endog eder hennes hoeners mad. Dette vidste hun ikke. Hun vilde jo kun "rescue nogle bur-hoener, og hadde kun erfaring med en hamster der boede i en pap-karton, og aldrig klagede. Disse hoener lider under at skifte miljoe, og hadde nog foretrukked at blive af-lived hustigt, men alle dyr har jo et sterkt overlevelses-instinkt, saa den eder fru Jones' mad, og faar nye fjaer og legger aeg. Men har den et godt liv? Tvivlsomt. Men fru Jones forteller sine venner hvor "god" hun er. Hun har jo "rescued" nogle ex-battery-hens. Saa det. Jeg er MEGET glad for mine fjerkrae, og goer saa godt jeg kan for at de skal ha et godt liv, men de levede slet aldrig sit foerste aar i et sterkt op-varmet hus, og jeg eder mit "overskud". Det er vel ikke forkaert at af-live husdyr. De er jo ikke saa MEGET mere intelligente end en kartoffel-plante?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 11 Februar , 2011, 11:50 »
De får godt nok travlt med at strikke små hønsetrøjer, hvis de skal redde hele Englands beholdning af burhøns. ;D
Det de er da meget sødt, men ikke min smag.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 11 Februar , 2011, 11:56 »
Trods kærlighed til høns:
Jeg kan godt blive lidt harm.
Der er andre og vigtigere ting, der trænger til at blive reddet.
Tænk hvis disse mennesker brugte deres kræfter og ressourcer på at redde mennesker, der skades fysisk eller psykisk i deres nuværende miljø! /o
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 11 Februar , 2011, 12:58 »
Med fare for at provokere uhensigtsmæssigt meget (for jeg ville heller aldrig lave et hønse-asyl af denne type), så er der en lille djævel i mig, der spørger: Ingrid; hvorfor er det vigtigere at redde mennesker end høns?
Fordi vi er mere værd? For hvem? (ja forhåbentlig for vores nære og kære - men er vi sikre på, høns ikke kan elske hinanden?) Er et liv ikke et liv, uanset om det er et menneske eller en høne? At jeg så bedre kan identificere mig med andre mennesker ... det er vel bare fordi, de er min egen art?
Nå, det var så dagens filosofiske.

Jeg kunne sagtens forstille mig, at hønseasylfolket spiser kød. Jeg har jo også engang kendt en jæger, der var vegetar..
Jeg tror ikke, den slags asyler opstår ud fra logisk tanke eller nødvendigvis et gennemtænkt ønske om, hvad der er til den enkelte hønes bedste (Thorleif; jeg synes, du har en pointe. )
Jeg tror, det er en fuldstændigt ukritisk og ulogisk kærlighed til og facination af høns, der gør at man ikke kan lade nogen dø.
Sikkert noget i slægt med dem der hoarder heste eller hunde eller andre dyr, fordi de ikke kan skille sig af med dem eller lade dem gå til andre - men faktisk har flere end de selv kan overskue.

Offline Fuglemakeren!

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 11 Februar , 2011, 13:06 »
Jeg synes det er helt ok å redde noen få burhøns som kan få sjanse til å føle solen på kroppen og gress under føttene! Jumpers er ju ikke får å stoppe hakking men for å holde dem varme intill fjærna har vokset ut igjen. De som adopterer disse hønene får ju skikkelig oppbakking og hjelp med å vite hva som trengs for en nybegynner. Trur ikke det blir så mange "fru Jones" med den støtten de får! Følelsen å gi disse dyren et godt hjem er viktig for de menneskene som driver med dette. Å kalle høns smarte som en kartoffelplante synes jeg er rett og slett lumpent, og selvfølgelig finnes det også mye annet i verlden som er urettferdig men det er vel ingen årsak for å ikke hjelpe disse hønene?!

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #12 Dato: 11 Februar , 2011, 13:52 »
ha ha, ja jeg ved ikke om jeg synes det er mest søgt eller mest sødt, men det er da en sag, der heldigvis sætter fokus på hønsevelfærd.

Eftersom jeg jævnligt handler hos amazon, har jeg nu tilmeldt mig "free donations", så det lille hønsecenter får en lille procentdel hver gang jeg handler. Det tog samlet ca. 1 minut at tilmelde og er uden forpligtelser. Sååå nu er dagens gode gerning også gjort, så mangler vi bare at købe fredagsslik, og så er hele verden et gladere og bedre sted at være  ;D

GOD WEEKEND!
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 11 Februar , 2011, 15:18 »
Uhh, jeg må hellere holde mig lidt på måtten. Men svares må der jo. :)
Det er vigtigere at redde mennesker, fordi at vi er tænkende - og lærer.
Hvis du gør bare en smule godt for en anden i denne verden, er du med til at gøre verden bedre i fremtiden.
Dette menneske lærer så at tænke: "nogen gjorde noget for mig - sådan vil jeg også opføre mig". Man lærer at "opføre sig ordentligt", handle rigtigt (også overfor dyr) og - uden at være specielt kristen - at elske sin næste. Denne fører det så videre til sine børn osv osv.
Det lyder kanon naivt - men det er min filosofi!
OG TÆNK - hvis alle levede efter den!!!
 *h
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 11 Februar , 2011, 18:09 »
Jeg tror ikke jeg skal skrive min helt ærlige mening om dette foretagende  ;) ;D

Men der kan være mange for og imod.

Som f.eks at alt levende har ret til at leve...... dvs. skal vi så alle blive vegetarer og vi kan heller ikke avle dyr, for vi kan ikke bruge så mange hanner, som der altid vil blive født.

Eller skal der skelnes mellem "gode" dyr og "mindre gode" dyr ?

Og hvis hende damen finder trøst eller glæde ved at "redde" nogle udsætter høns, tja..

Den bedste løsning var måske at forbyde burhøns og få ordnede forhold for dem, så det ikke bliver så grotesk.

Min mening om dyrehold er at de skal have ordnede forhold og når de når vejs ende, så skal de slagtes hurtigt og humant.
Jeg er IKKE vegetar og har heller ikke planer om det.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub