Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tvangsfodring af daggammel kylling?  (Læst 13343 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Tvangsfodring af daggammel kylling?
« Dato: 05 Februar , 2011, 19:39 »
Æv, sidste rugning gik bare ikke efter planen. 2 af kyllingerne var ikke færdige da de begyndte at klække og døde. Heldigvis er der 8 sunde og raske Men en lille dejlig brahma kylle som nåede ud med hjælp fra mig skranter. Det virker ikke som om den tager føde til sig og kroen er gabende tom. Kan jeg tvinge mad i den og i så fald hvad og hvordan? Jeg har fået noget vand i den og den er på benene, men snart er æggeblommen jo brugt op /d den klækkede onsdag eller torsdag.

Er der nogen som kan hjælpe?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: Tvangsfodring af daggammel kylling?
« Svar #1 Dato: 05 Februar , 2011, 20:33 »
Uden at have forstand på det ville jeg da mene at man godt ville kunne gøre det men det ville så nok være en kylling/høne/hane som altid ville være "lidt bagefter".

Hvis det var mig der skulle gøre det ville jeg gøre det med et blødfoder indtil jeg kunne se at kyllingen fik flere kræfter og selv begyndte at søge føden.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Susanne

• Gæst
« Svar #2 Dato: 05 Februar , 2011, 20:41 »
Hvor træls, Johanne - vi må krydse fingre!

Jeg tror, jeg ville give den lidt opløst sukker i vandet. Ikke for meget - bare nok til at den får lidt ekstra enregi imens du træner den i at spise selv. Det kan jo tage lidt dyrebar tid, inden den er oppe på fuld kost.

Held og lykke   /o

• Bruger
« Svar #3 Dato: 05 Februar , 2011, 20:45 »
Ja, det havde jeg da helt glemt, sukkervand kan gøre underværker prøv det /o

Min ene killing blev forkølet og havde det rigtigt skridt. Han begyndte at gemme sig så han fik hverken spist eller drukket men jeg fik noget energi tilbage i ham ved at give han sukkervand. Først fra en engangssprøjte og bagefter i sutteflaske så det er noget der virker.
Mand og 3 børn

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 05 Februar , 2011, 20:46 »
kan du sige mor lyde/madlyde, så gør du det, mens  du pikker i maden med en negl, det skulle gerne få dem til at komme farende for at se, hvad du byder på. hvis ikke den lille følger med, så skub den lidt med, så den kan se hvad de andre gør... bliv ved at få den til at drikke, så skal den nok klare sig hvis den ikke fejler andet...
hvad fodre du med? jeg har altid hirsefrø til mine nye kyllinger, de er blanke og spændende at pikke i, de er tilpas små til de små næb, og de indeholder olie, så de ikke får forstoppelse....
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Februar , 2011, 20:53 »
Jeg fodrer med kyllingestart og så er der undulatfrø til de helt små nye. Jeg tror jeg vil prøve som Susanne siger og give den lidt sukkervand.

Det gør mig ikke noget at den er et skravl som lille, sidste år havde jeg en araucana som skrantede i de første døgn men klarede det og er i dag min smukke avlshane. Man kan jo ikke vide hvordan det vil gå, kun hvis det lille pus dør fra mig :'(

Maiken Brændmose Jensen

• Gæst
« Svar #6 Dato: 05 Februar , 2011, 20:54 »
Jeg gør altid det ved, første hold kyllinger hvert år, at jeg kommer en mønt eller et par skruer ned i vandet, de skinner og det pikker de after, efterfølgende rugning, lader jeg en kylling blive tilbage, fra holdet før, så viser den gamle kylling vejen til mad og vand for de nye.

Offline Finnloge

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 Februar , 2011, 22:33 »
Hei,

Det jeg har gjort dersom kyllingene ikke vil spise, er simpelthen og dyppe nebbet i vanntårnet til jeg ser at de svelger vann, og dernest dyppe nebbet i foderet til jeg ser at de kender smagen av foderet.
Deretter ser det ut til at de vet hvor maten er og de spiser selv.
Men, det er jo som sagt ett godt triks og la noen eldre kyllinger være igjen i kyllingmoren, dette for og lære opp de nyfødte kyllinger til og finne maten lettere.

Hilsen Finn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 05 Februar , 2011, 22:57 »
Men en lille dejlig brahma kylle som nåede ud med hjælp fra mig skranter.

Ikke for at moralisere, men man kan jo ikke lade være med at tænke, om den måske havde været bedre tjent med ikke at få hjælp.

Der er to muligheder:
Enten var den gået til,
eller
den var kommet ud x antal timer senere/bedre forberedt på livet som kylling.

Jeg kender ikke svaret, men generelt er det ikke nogen god ide at give fødselshjælp til kyllinger.
Der er dog tilfælde hvor det kan være nødvendigt. Hvis fugtigheden i slutfasen har været for lav kan det give nogle meget seje hinder der er vanskelige for kyllinger selv at 'skære' over.
Mvh
Erik Andersen

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 06 Februar , 2011, 06:19 »
Erik det var nemlig det der var problemet, temperatur og fugtighed var for lav. Alle kyllinger var fine, men nogle ikke færdige. Her til aften har den prøvet at spise lidt kogt æggeblomme og så må vi se i morgen.

Gode råd modtages med kyshånd. Den går sammen med dens søskende og et hold kyllinger fra 25 januar, altså en uge ældre

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #10 Dato: 06 Februar , 2011, 11:47 »
Som udgangs punkt er det jo et stort nono at hjælpe kyllinger ud af ægget. (Jeg gør det dog selv nogle gange) Dog bruger jeg dem ALDRIG i avl. Dit problem kunne måske være at du har brugt en hane du har hjulpet, da den jo har været for svag til at komme ud selv, så kan have givet det svage gen videre.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 Februar , 2011, 13:11 »
Jeg tror ikke på at det har noget med gener at gøre denne gang, den indvendige hinde var så sej at jeg måtte skære den op med en skrue /d det var den aldrig selv kommet igennem i tide.

Da det gjalt flere af æggene, og slet ikke skete ved de to andre rugninger så tror jeg at maskinen var forkert indstillet til for lav varme og for lav fugtighed.

Den hane jeg hjalp lidt i starten(ikke ud af ægget, han var bare lidt bagefter i starten) er araucana, og de her er brahma :). Om denne lille fyr skal bruges i avl kommer jo først og fremmest an på om den kommer i gang og derefter om den udvikler sig som de andre.

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #12 Dato: 07 Februar , 2011, 15:00 »
Husk, hvis du tvagsfodrer med sprøjte og slange, at få slangen helt ned, og vent til du er sikker på, du har slangen i det rette hul...
Fugle kan jo synke, og trække vejret samtidigt... Så lidt slinger i valsen, og den bliver kvalt / drukner....

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #13 Dato: 07 Februar , 2011, 15:15 »
Vi vil jo alle helst være rigtig gode ved vor dyr. Det skal man også, selvfølgelig. Men på trods af min indstilling, så hjælper jeg ALDRIG en kylling ud af ægget. Man kan sjælden huske hvilken en det var der fik hjælp, i en flok på 40-50 kyllinger. Måske lidt nemmere hvis "flokken" består af 4-5 kyllinger.
Kommer til at bruge sådan en kylling som man har hjulpet ud af ægget, i avl  som voksen, er det stor sansynlighed for at problemet med kyllinger accelereret fremover.
Så man gør faktisk hverken kyllingen eller sig selv en tjeneste.

• Bruger
« Svar #14 Dato: 07 Februar , 2011, 15:45 »
Jeg har det sådan lidt La-La med at hjælpe en kylling ud af ægget... :-\

Jeg kan godt se at jer som avler og udstiller skal have stærke sunde høns som kan avles videre på, men der er også nogen som kun har 4-5 høns som hygge/kæledyr og der kan jeg godt forstå at man hjælper lidt til for det er trods alt hygge/kæledyr. :-*
Så fred mere med jer der hjælper for jeg tror jeg ville gøre det samme. ::)

Mand og 3 børn