Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æg i samlesæt...  (Læst 9254 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Æg i samlesæt...
« Dato: 05 Februar , 2011, 19:38 »
Jeg var her til eftermiddag ude for at fodre og vande hønsene, da jeg bemærker at en af dem ikke kommer ilende som hun plejer når jeg kommer med korn. Hun stod bare sådan stille på græsset. Jeg går ovre og fodre de øvrige høns. Da jeg kommer tilbage igen ser jeg hende så helt stille inde i hønsegården i "nu kommer der et æg stilling". Tænker det var da mærkeligt hun plejer da altid gå i redekassen og hun så ærlig talt heller ikke helt "rigtig" ud.

Kort efter kommer der først lidt æggehvide, så blommen efterfulgt af mere æggehvide. Herefter bliver hun stående lidt men der kommer ikke mere. Så fortsætter hun sine hønsegøremål. Men jeg kan se at der sidder noget i kloakken. Da jeg kigger nærmere efter ser jeg at det er skallen! Jeg tager hende med ind og får forsigtigt hevet skallen ud. For mig og se var det skal til et helt æg. Da jeg satte hende ud i gården igen fortsatte hun med sine gøremål i bedste hønsestil.

Er der andre der har oplevet det? Og er der noget jeg skal være opmærksom på de følgende dage eller evt yderligere jeg skal foretage mig, udover at holde øje med hendes tilstand og æglægning?
Med venlig hilsen Heidi

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Æg i samlesæt...
« Svar #1 Dato: 05 Februar , 2011, 20:55 »
Jeg ville helt klart holder godt øje med hende Heidi- det lyder som om hun kunne ha fået en skade eller noget?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #2 Dato: 05 Februar , 2011, 21:19 »
Jeg har oplevet det samme, og der var INTET at bemærke efterfølgende :) Hun lever i bedste velgående, det er over et halvt år siden :)

frida

• Gæst
« Svar #3 Dato: 05 Februar , 2011, 21:45 »
Umiddelbart vil jeg tro, at hønen selv vil afstøde evt. rester af ægget. Hønens immunsystem vil vel gå i aktion hvis der er noget tilbage? :-\ Dette er bestemt ikke noget jeg véd noget om. Kun et lille bud. Håber hun klarer sig uden mén.

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 Februar , 2011, 18:39 »
Øv øv tror jeg er nødt til at sende hende afsted til hønsehimlen i aften. Mandag lå der æg og æggeskaller ovre i redekassen, men hønen virkede helt normal. Det har hun sådan set gjort indtil i dag. Der er dog ingen æg kommet. Imorges lå der så noget der lignede æg på skidebrættet, men der var ingen skal. Hønen lå i den ene redekasse. Hun så frisk nok ud. Hertil aften fandt min datter hende så stadig liggende i redekassen. Da jeg kom derover sad hun på pinden, men nu ser hun absolut ikke ok ud længere.

Der er hvidgule klatter i hendes øjne og når jeg tager hende op lukker hun også bare øjnene. Når hun trækker vejret ind åbner hun næbbet lidt og strækker halsen. Jeg kan ikke se der sidder noget fast i hende.

Øv øv :-[
Med venlig hilsen Heidi

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 09 Februar , 2011, 18:44 »
Øv Heidi :(. Jeg har fulgt lidt med på sidelinjen, og håbede at det var et enkeltstående tilfælde, men det lyder det jo desværre ikke til. Gad vide hvad der udløser "samlesættet" ???.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 09 Februar , 2011, 20:45 »
*t Heidi
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 Februar , 2011, 21:05 »
Øv da Heidi! :(.. Jeg har oplevet noget lignende, men hun kom sig dog, levede syv måneder, men døde så derefter da det skete igen. Kan hønen på en eller anden måde have slået æggene indeni sig i stykker, eller være begyndt at danne dem med så tynd skald at de går i stykke på vejen ud? :O

Trøstende tanker her fra mig :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 Februar , 2011, 21:34 »
Hvor trist :( Jeg synes også det lyder som om hun skal til at tage afsked... :(

*b

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #9 Dato: 10 Februar , 2011, 06:40 »
Vi har fået en rimeligt beskrivelse af indholdet af ægget, men en beskrivelse af skallen var nok den, der var mest interessant....

Men også vejrtrækningsbesvær, så lyder det ikke så muntert for hønen.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #10 Dato: 10 Februar , 2011, 07:51 »
Det er den rigtige beslutning Heidi. Når først de begynder at vise svaghedstegn så har de det altså VIRKELIG skidt. Ellers vil de gøre alt for at virke normale.
Stakkels lille høne og stakkels jer :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 10 Februar , 2011, 09:50 »
Hun er nu sendt til hønsehimlen. Det var hårdt. Tudede faktisk lidt.

Vi har et par gange tidligere slagtet haner fordi der har været noget galt med dem og vi har også fornylig slagtet en til fryseren, men med hende her var det særlig slemt.

Det var hende der rugede vores første (og foreløbigt eneste) hold kyllinger ud og hun har taget sig eksemplarisk af dem. Har ikke på noget tidspunkt rigtig afvist dem og kyllinger holdt sig stadig gerne nær hende - de er nu 5 mdr! Udover det var hun lidt af en personlighed. Og nu ved jeg ikke engang om jeg har nogen høns gående der gider ruge og passe kyllinger.

Snøft! :'(
Med venlig hilsen Heidi

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 10 Februar , 2011, 12:52 »
*t Du har et par orpington, kan jeg se...de skal nok ruge for dig *l

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #13 Dato: 10 Februar , 2011, 13:26 »
Øv hvor trist, Heidi :'(
Jeg mistede en høne pga. læggenød sidste år og to gange i løbet af 14 dage inden den døde fandt vi æg i samlesæt uden at kunne opklare hvor de kom fra. Hønen fik symptomer som din og vi nåede lige at hælde til olie i kloaken på hende og blive enige om at se om hun var bedre dagen efter. Men dagen efter var hun død... Det var så trist, også en med personlighed :-[ Men efterfølgende har vi aldrig fundet disse mærkelige æg, så jeg forestiller mig de kom fra hende og var en del af optakten læggenøden.

Øv hvor trist for jer! *t
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk
« Svar #14 Dato: 10 Februar , 2011, 15:01 »
Ud fra hvad min bedre halvdel og min kloge hr. Svigerfar har fortalt fra dengang de havde høns, så kan det muligvis være hanen der har været lidt for voldsom i sit forsøg på at træde hønen.

Men det er da trist, når det ender på den måde :(
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter