Jeg var her til eftermiddag ude for at fodre og vande hønsene, da jeg bemærker at en af dem ikke kommer ilende som hun plejer når jeg kommer med korn. Hun stod bare sådan stille på græsset. Jeg går ovre og fodre de øvrige høns. Da jeg kommer tilbage igen ser jeg hende så helt stille inde i hønsegården i "nu kommer der et æg stilling". Tænker det var da mærkeligt hun plejer da altid gå i redekassen og hun så ærlig talt heller ikke helt "rigtig" ud.
Kort efter kommer der først lidt æggehvide, så blommen efterfulgt af mere æggehvide. Herefter bliver hun stående lidt men der kommer ikke mere. Så fortsætter hun sine hønsegøremål. Men jeg kan se at der sidder noget i kloakken. Da jeg kigger nærmere efter ser jeg at det er skallen! Jeg tager hende med ind og får forsigtigt hevet skallen ud. For mig og se var det skal til et helt æg. Da jeg satte hende ud i gården igen fortsatte hun med sine gøremål i bedste hønsestil.
Er der andre der har oplevet det? Og er der noget jeg skal være opmærksom på de følgende dage eller evt yderligere jeg skal foretage mig, udover at holde øje med hendes tilstand og æglægning?