Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Teenager og konsekvens ?  (Læst 3768 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Teenager og konsekvens ?
« Dato: 02 Februar , 2011, 22:06 »
Yep , endelig på , så kan jeg lige så godt slutte freden med et lille konsekvens problem omkring teenage knægten.

Som bekendt har jeg været nødsaget til at indkøbe en ny comp. Den gamle blev jo sur og tvær og total usamarbejdsvillig ! Jeg har nu haft den gamle med på arbejde og firmaets it ansvarlige total nørd , afsagde følgende dom : du har tilsidesat ( slukket ) din firewall og 2 andre funktioner i din antivirus , for at kunne downloade spil og film ! Vupti , straks et angreb der har uskadeliggjort bla. pile tasten og dens åbningsfunktion !

A   w h a t  ????  Det har jeg vel nok ikke nikke nej !

Han kunne så vise nogle film titler og diverse spil , som heller ikke kan åbnes pga. angrebet af virus. Total teenage dreng !

Så altså knægtens tåbelige internet omgang har kostet en hel del  >:( >:( >:(

Selvfølgelig skal himmelen ikke falde ned om ørerne af ham , men det skal dælen dytme heller ikke glide upåagtet hen !

Hvordan har i håndteret situationer som er liiige træls nok ?

Jeg tror nok jeg har fået talt til lidt mere end hundrede , mere end een gang  :D  Så det værste af vulkan udbruddet er ovre  :o

Æv situation - det havde været bedre om jeg havde fjumret rundt selv  :(

jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Teenager og konsekvens ?
« Svar #1 Dato: 02 Februar , 2011, 22:10 »
Jan, vi bliver nødt til at kende knægtens alder, før vi her i fjerkræ-panelet, kan afsige vores endelige dom! ;D

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 Februar , 2011, 22:17 »
Hej Jan
Gi ham sin egen computer, de penge er givet godt ud. Husk på, det hedder en PC.
Hilsen
Peter

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #3 Dato: 02 Februar , 2011, 22:20 »
Dur den gamle så? Min dom, forær knægten det gamle lort /o han har lige givet dig en god undskyldning for at købe en sprit ny. Angående konsekvens, ja der bør jo være en!

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 02 Februar , 2011, 22:21 »
Hvis han er teenager får han velsagtens lidt lommepenge, eller hvad?

En halvering af lommepengene i 3 eller 6 måneder, vil han med garanti lægge mærke til.

Er han ikke på lommepenge, men har et fritidsjob, så kan han alternativt aflevere en del af sin løn.

Et 'bidrag', omend beskedent, til udskiftning af det udstyr han ved letsindig omgang har gjort ubrugeligt.

Mon ikke det vil få ham til at tænke sig bedre om næste gang, og forhåbentlig få ham til at spørge dig til råds inden han gør noget lignende igen.
Mvh
Erik Andersen

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 Februar , 2011, 22:24 »
jep jeg må være med her - har 3 drenge- små endnu men det rammer vel også os en dag ;D
giv ham det gamle, køb en super lækker en til digselv- investerer i en 30/30 fiber så er i begge tilfredse, resten må han betale sig ud af...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 02 Februar , 2011, 22:27 »
Aj det er da ren misundelse over at ungerne kan så meget mere end vi andre, min 11 årige søn trykker på noget og siger "hvorfor gør du ikke bare sådan", og så er der gang i det jeg lige manglede, og jeg er ingen novice selv, men sommetider tænker jeg, hvor ved han det dog fra ????
Ja det gør han jo fordi han har prøvet, og vi andre har da prøvet at der er gået kuk i vores når han har spillet et eller andet underlødigt, det er da bare at sætte sig ind i hvordan man reparerer det, eller finde en der kan....
Jeg går ind for at han får sin egen og kan se konsekvensen når den ikke lige virker, og så finder han nok også ud af at fikse det, eller finder en der kan.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 02 Februar , 2011, 22:34 »
Jeg tror, du må sande, at du lige lært på den hårde måde, at livet er for kort til at dele computer med en teenager ::)

Kan du ikke formatere den gamle computer? Han kender stensikkert nogle nørder, der kan hjælpe ham med at sætte den op, så den kan køre ok til "hans letsindige netomgang" ;)

Det er jo sådan noget teenagere bruger tid på, de sidder jo ikke og bruger timer på et ordnet hønseforum (selvom jeg godt ved vi har nogle pragtfulde undtagelser indenfor racen herinde ;D). Det er jo ikke anderledes end, at han om nogle år skal prøve at køre for stærkt i sin fars bil, fordi han tror far ikke finder ud af det *f
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 02 Februar , 2011, 22:39 »
@Ina

Selvfølgelig er alle på vores alder lidt misundelige over hvor let ungerne har ved at håndtere computere og mobiler og andre nye ting. Men lad os sætte den misundelse lidt til side.

En del af god opdragelse er da at vore unger lærer at forstå at de fleste af deres handlinger har en konsekvens. Her var det så en havareret computer. Skaden var trods alt begrænset til penge.

Hvad er det næste gang?

Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 02 Februar , 2011, 22:41 »
Bilen *g *g *g
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 02 Februar , 2011, 22:43 »
Synes nu ikke at software angreb kan foretage ødelæggelser direkte på hardware området, hvis det skyldes software som ligger og leger så burde en formatering af harddisken vel muligvis løse problemet ?

Medmindre at dit tastatur jo måske er defekt af andre årsager.

Jeg gætter på de fleste "afstraffer" ud fra egne værdier på hver deres måde, men er det nu også sikkert han har vidst hvad det betød at stoppe firewall ? og at lukke delvis for antivirusen giver heller ikke meget mening. For den betyder intet i forbindelse med downloading, synes ikke det giver nogen mening.

Der er da forskel på og gøre ting bevidst, eller om det er fordi en kammerat har været "kvik".

Hvad jeg prøver og sige er nok, lad være og drage konklusioner før du har hele historien  ;)

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #11 Dato: 02 Februar , 2011, 22:44 »
Det er dog de færreste pc'er der går ned for evigt af at blive hacket og virusinficeret.
Min søn får da heller ikke lov at lege ubegrænset med min, men han har dog sin egen, og kommer når den er nede, og så afleverer vi den til vores private nørd, og vupti så kører kræet igen, hvis det koster løsdele, ja så må vi jo finde en løsning på det.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 02 Februar , 2011, 22:52 »
at lukke delvis for antivirusen giver heller ikke meget mening. For den betyder intet i forbindelse med downloading, synes ikke det giver nogen mening.

Hvis ikke dit antivirusprogram fanger en inficeret fil du er i færd med at downloade, hvorfor så overhovedet have et antivirusprogram?

Så jo, det giver da god mening at slå antivirusprogrammet fra hvis det blokerer for noget man absolut må have. Men smart er det ihvertfald ikke.
Mvh
Erik Andersen

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #13 Dato: 03 Februar , 2011, 07:06 »
Tja, kan kun sige hvad vi har gjort her hjemme og så komme det an på hvor gammel din dreng er hvad du selv har lært ham, men det kan selvfølgelig være at du ikke selv har været klar over nogen ting og så er det jo svært at lære det fra sig.

Vores den mindste startede med at spille computer som 3 årig så vores unger har næsten fået ind med modermælken hvad man må og ikke må. Jeg har så selv bygget deres computere og derefter opgraderet dem hardwaremæssigt efterhånden som de har haft brug for det og hvis noget er gået i stykke fordi de har gjort noget dumt så er tingene først blevet lavet/repareret når JEG har haft tid/penge til det. Det ved jeg godt at ikke alle kan, men uanset hvad man gør for at komme udenom virus og andre skadelige ting så kan man få virus, det er derfor det er så vigtigt at holde alt opdateret.

Men ok, han har ligefrem slukket ned for virusprogrammet, ikke smart.... /d og jo det kan godt have en konsekvens på hardwaren. For det kan simpelthen gå ind og låse det hele hvis man har fået en af de slemme virus.
Men tjek også lige hvordan han slukker for computeren! For hvis han ikke slukker ned rigtigt men bare trykker på powerknappen for at slukke, så smadre han også harddisken!

Det lyder for mig som om at computeren "kun" skal have en ny harddisk (muligvis skal den gamle kun formateres)for at kunne køre igen. Hvis dette er rigtigt så sig til ham at han kan spille på computeren igen når han har sparet sammen til en ny harddisk til den og giv ham så computeren. Når den så er oppe og køre igen hiver du fat i ham og forklare ham om virus, trojanske heste, orme osv. På den måde finder han ud af hvad tingene koster og han får en forståelse af hvordan man passer på den.

Men ellers så må du sætte dig ned med ham og forklare ham hvordan tingene hænger sammen og lige en anden ting, man slukker ikke for antivirus og firewall hvis man downloader lovligt ;) men det er så en helt anden historie.

Angående at tage lommepenge fra ham, eller at få ham til at betale en del af hans løn så ville det ikke virker herhjemme for vores unger har aldrig fået lommepenge og ligeså snart de har fået et job har de skulle betale 25% hjemme uanset alder eller job. Men det så også en anden historie ;)
« Senest Redigeret: 03 Februar , 2011, 07:13 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 03 Februar , 2011, 09:53 »
Tak for input alle sammen.
Knægten er 13 år , har også ødelagt hans egen pc !!!
Han mener selv han er ve r d e n s m e s t e r omkring pc og de ting der er blevet opdaget har pcèn da gjort helt af sig selv  ??? Han har i retfærdighedens navn da lært mig noget omkring pc , og jeg har nærmest ladet som om jeg overhovedet intet kan (det passer næsten  :) ) hvilket vel også er grunden til han tror han kan binde os hvad som helst på ærmet.
Lærer de egentlig sikkerheds adfærd i skolen ? Altså it mæssigt set ?
Nå han kan vel betale for rep. af den gamle og sin egen - og derefter må vi jo stramme op på hans tilgang til nettet ! ?

Hvilket amu kursus ville i anbefale mig , som total øbber-bøv pc mand ? Firmaet har sagt ok for jeg tager nogle uger af de videreuddanelses uger jeg er berettiget til - nok mest fordi kontor damerne er trætte af jeg ringer og spørger : hvordan gør jeg så  :D

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?