Tja, kan kun sige hvad vi har gjort her hjemme og så komme det an på hvor gammel din dreng er hvad du selv har lært ham, men det kan selvfølgelig være at du ikke selv har været klar over nogen ting og så er det jo svært at lære det fra sig.
Vores den mindste startede med at spille computer som 3 årig så vores unger har næsten fået ind med modermælken hvad man må og ikke må. Jeg har så selv bygget deres computere og derefter opgraderet dem hardwaremæssigt efterhånden som de har haft brug for det og hvis noget er gået i stykke fordi de har gjort noget dumt så er tingene først blevet lavet/repareret når JEG har haft tid/penge til det. Det ved jeg godt at ikke alle kan, men uanset hvad man gør for at komme udenom virus og andre skadelige ting så kan man få virus, det er derfor det er så vigtigt at holde alt opdateret.
Men ok, han har ligefrem slukket ned for virusprogrammet, ikke smart....

og jo det kan godt have en konsekvens på hardwaren. For det kan simpelthen gå ind og låse det hele hvis man har fået en af de slemme virus.
Men tjek også lige hvordan han slukker for computeren! For hvis han ikke slukker ned rigtigt men bare trykker på powerknappen for at slukke, så smadre han også harddisken!
Det lyder for mig som om at computeren "kun" skal have en ny harddisk (muligvis skal den gamle kun formateres)for at kunne køre igen. Hvis dette er rigtigt så sig til ham at han kan spille på computeren igen når han har sparet sammen til en ny harddisk til den og giv ham så computeren. Når den så er oppe og køre igen hiver du fat i ham og forklare ham om virus, trojanske heste, orme osv. På den måde finder han ud af hvad tingene koster og han får en forståelse af hvordan man passer på den.
Men ellers så må du sætte dig ned med ham og forklare ham hvordan tingene hænger sammen og lige en anden ting, man slukker ikke for antivirus og firewall hvis man downloader lovligt

men det er så en helt anden historie.
Angående at tage lommepenge fra ham, eller at få ham til at betale en del af hans løn så ville det ikke virker herhjemme for vores unger har aldrig fået lommepenge og ligeså snart de har fået et job har de skulle betale 25% hjemme uanset alder eller job. Men det så også en anden historie