Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spare-tips! Husmødre, så er det nu vi skal dele vores bedste spare-tips!  (Læst 5520 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
På opfordring, kommer her en del tips til hvordan vi har fået vores forbrug sat en del ned. Nogle er jo bare naturligt gode til at spare og få pengene til at strække langt, men andre af os, skal bruge vores fantasi for at få enderne til at nå! ;D

Her er lidt om hvordan vi gør det herhjemme... Og jeg vil blive sååå glad, hvis andre har lyst til at byde ind med hvilke måder de får pengene til at strække længere i husholdningen derhjemme :)

Vi er 2 voksne og 2 børn, og på husholdningskontoen sætter vi hver måned 5.000,- ind, som skal dække al forbrug, undtaget benzin...dvs. gaver, mad, tøj osv. :)

Madplaner: Lav madplaner hver uge, og køb kun ind én gang om ugen. Det er ikke så svært, som man tror, man kan sagtens gøre det utrolig nemt for sig selv, hvis man bruger lidt tid første gang. Derefter kan den laves på 5 minutter.

Start med at lave en liste, hvor du løbende igennem ugen, skriver de madretter ned, som familien er glade for. (Jeg har en liste, som jeg gerne deler, men det er så retter uden kød. Dog kan man nemt tilsætte kød til de fleste. Sig til hvis jeg skal kopiere den ind :))

Når listen er lavet færdig, tar' du udgangspunkt i den, når du skal lave madplaner en gang ugentligt. Jeg laver min i weekenden, gerne søndag aften, og så handler jeg mandag, når det sidste dagplejebarn er hentet. Jeg bruger desuden fuldkornspasta, brune ris, grov mel osv., da det mætter mere og er sundere.

Indkøb én gang om ugen: Det tar' ca. 2 timer at handle, og så går der en hel uge før jeg skal handle igen. Mælk kan holde sig ca. 8 dage, og jeg laver madplanen, så de let fordærvelige grøntsager som f.eks. salat, forårsløg osv., bliver brugt først. Derudover handler jeg som regel kun 2 steder, hvor det er Netto først, efter så meget som muligt (da det er billigst her), og derefter Kvickly efter de ting jeg ikke kunne få i Netto :) Når jeg kun handler én gang om ugen, bliver jeg også kun fristet af div. tilbud én gang om ugen :D

Lager-varer: Hvis der er et særligt godt tilbud på noget som kan holde sig længe, så køber jeg STORT ind af det. F.eks. har de tilbud på fuldkornspasta i Netto til 5,- i denne uge, så her køber jeg måske en hel kasse af det. Det er selvfølgelig noget der koster mange penge her og nu, men på sigt har jeg sparet. Desuden kan jeg planlægge efter f.eks. om jeg skal bruge penge på gaver i en given måned, da jeg så typisk vælger at lave retter, hvor jeg har størstedelen af ingredienserne hjemme.

Nedsatte varer m/lav holdbarhed: Hvis der er tilbud på noget, som snart udløber, som kan fryses, køber jeg meget af denne vare, og fryser den ned. F.eks. kan pålæg sagtens holde sig frisk længe i fryseren, og det fejler intet.

Lav store portioner aftensmad: Når jeg laver aftensmad, laver jeg gerne store portioner af det. Så fryser jeg halvdelen ned, og har hurtig aftensmad til en aften, hvor det enten skal gå lidt hurtigt, eller til en uge, hvor pengene er små. Jeg fryser det ned i en boks, og når det er frossent, kommer jeg det over i en frysepose, hvor jeg skriver på hvad det er. Så behøver jeg ikke at have en hav af bokse.

Bagning/kummefryser: Udover at en kummefryser er god at have til aftensmads-portionerne, de billige udløbsvarer osv., så giver det plads til at jeg kan bage en stor portion brød og boller, som kan fryses ned. Jeg bager langtidshævede boller, som jeg sætter over om aftenen, og bager mens børnene sover til middag. Jeg orker ikke at gøre det så tit, så jeg bager gerne 80 boller af gangen. Jeg orker heller ikke at forme alle bollerne, så jeg former en lang tyk pølse, som jeg så skærer boller af. Nemt og hurtigt. Grovflutes er også nemt at bage, og billigere end at købe.

Tøj/legetøj: På loppemarkeder, kan man købe tøj og legetøj for en slik. Min søster fandt i weekenden en hel indkøbsvogn + en flyttekasse, fyldt med tøj, og fik det for 100,-, fordi det var lige før loppemarkedet lukkede. Jeg køber gerne vinterstøvler/flyverdragter til ungerne, når vintersæsonen er ved at være slut, da det så er meget nedsat. F.eks. har Kvickly (i hvert fald i Ringsted) lige nedsat deres termostøvler til 50,- fra 200,- så jeg har sparet 300,- ved at købe nu. En flyverdragt var nedsat fra 550,- til 200,-, det er også mange penge at spare.

Kære husmødre (eller fædre ;D), kom med jeres spareråd!!!  /o
« Senest Redigeret: 02 Februar , 2011, 21:00 Fra Christina »

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Det er supergodt, Christina, og tak for initiativet! Hvis vi alle gjorde som dig, ville vi spare mange penge. Og det er jo bare at tage sig i nakken og blive bedre til det!!

Det er en god ide at lave en liste over alle de retter familien kan lide - og så tage udgangspunkt i dem, når der skal købes ind, så kan man også variere lidt, for nogle gange kan man jo godt blive lidt ideforladt, når det skal gå stærkt... Og laver man en liste og tilføjer noget hver gang man kommer i tanke om en ret, så bliver den nok ret lang trods alt, og man får heller ikke fornemmelsen af, at man altid spiser det samme!

Tak for det indtil videre, skal nok sparke ind efterhånden. Lige idag (hvor el-regningen er kommet  :( ) kan jeg kun opfordre til at man slukker lyset, bruger strømspareskinner, tørrer tøj udendørs osv.....
Mvh Marianne

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Jeg er en af dem hvor enderne bare ikke kan nå og det til trods for at vi kun er to mennesker (men dog en hel Zoo af dyr).
Jeg har derfor ikke så gevaldig mange sparetips, andet end observationer af priserne de forskellige forretninger.
F.eks. har jeg bare ved at kigge på bonerne når vi har handlet, fundet ud af at Lidl ikke mere er så billig som de var i starten. Mange af de ting vi ihvertfald køber koster alle omkring 20 kr og så løber det hurigt op (specielt når vi begge er på førtidspension).
Vi handler i Aldi, Fakta eller Rema1000. Det er de billigste steder. Kvickly, Føtex eller Bilka er bandlyst her i huset, for man får ALTID købt meget mere end man har brug for.
Vil lige anbefale at kigge på Rema1000´s hjemmeside. De har lavet en madplan som er s..... smart.
I øvrigt Christina, rigtigt godt initiativ at oprette denne tråd  /o

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Ej hvor er det sjov læsning Christina.... vi lever næsten ens (skal lige huske i Netto efter pasta i morgen;) )

Vi lever for ca 3500 md tøsen og jeg og det er incl. benzin og dyrefoder.  og jeg gør faktisk stort set som Christina.
Dog har jeg for 100 kr gennem gul og gratis erhvervet mig en bagemaskine og det er den der gør arbejdet med brødet herhjemme... det er en vidundermaskine :) og i Lidl har de af og til brødblandinger af forskellige slags hvor man bare skal hælde vand og gær i og der er til  to brød i en pose så et brød koster ca 5-6 kr og så er der forskellige, bl.a. ciabatta som smager super godt og en masse grove brødtyper.
Nettos rodekasse med fødevarer bliver også altid kigget i som det første... forleden fik jeg f.eks en okse culotte til 30 kr uhmmmm vi skal smovse i den og rødvinssovs en aften ;)
Korn til hønsene køber jeg hos landmanden billigere fåes det vist ikke. Og så får de rester fra firmakøkkenet.
Min mor er frivillig i en genbrugsforretning og det er ikke sjældent at hun har tøj med hjem til Yazmin og en sjælden gang til mig (jeg er kræsen ;) )
Jeg er tilgengæld en ørn til at finde ganske pænt tøj nedsat i både bilka og føtex... har ikke sjældent købt bluser til 25 kr :)
Jeg laver så faktisk madplan til en hel måned af gangen... mest fordi jeg er doven ;) og så skriver jeg listen med hvad jeg har og hvad der skal købes... og jeg laver også store protioner for der er dage hvor tiden er knap og så er det sq fedt bare lige at tage en færdig portion op.

Jeg handler gerne stort ind i ABC lavpris... jeg pløjer deres reklame igennem om tirsdagen og handler så derefter en dag i løbet af ugen... det er ret ofte enten frysevarer eller lagervarer så når man har fryseren fyldt med billige tilbud så er det nemt at lave madplanen næste gang ;)

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline morAnna

• Passiv bruger
 super ide!
madplaner... hver dag "helvede" med at finde på noget så planlægning kunne rede både en del tid og økonomi.
ABC lavpris er toppen hjemme hos os- tråede at det kun var i vores område men ummidelbart også i Christiansfield billigt og godt.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Super, kom frisk med flere råd!  <O

Offline Lone Knap

• Bruger
tænker lige...når man har høns, har man vel også lidt jord?? Jeg har været nærmest selvforsynende i 35 år. Hvis man har lidt jord, så dyrk det, man bedst kan lide. Har man mere jord, skal man dyrke basisvarerne som det første. Kartofler, løg, rodfrugter osv. Og så en fryser eller 2. Det sparer mange penge. Køb stort ind. 1/4 kalv er dyr, men holder et år i de fleste familier. Det samme med ½ gris, et hel lam og så alle vores høns og kyllinger. Kør ud til bønderne i sæsonen. Køb en hel eller 2 kasse tomater. Lav ketchup, tomatsovs eller frys dem hele. Hver gang du tager en ny (den sidste på lageret) bøtte af et eller andet, ketchup, opvaskemiddel...you name it... så skriv det på sedlen. Hvis der så ikke lige er billigt wc-papir den uge, kan det vente til næste. På den måde tror jeg, jeg sparer en del penge. Og spis sæsonens grøntsager. Tomater er billigst om sommeren og der smager de også af noget. Og sådan er det med alle basisvarerne.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
Hæ hæ, jo mindre husholdningspenge man giver fruen, jo mere hus holder hun...  ::)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Supergod tråd, tak for den Christina. /o

Kan kun give dig ret i det med madplanerne. Man sparer en del penge, når man kun handler det ind man skal bruge, og kun en gang om ugen.

Nede i vores Dagli'Brugsen har de også varer med "kort dato" som jeg gerne køber, da de er sat ned til halv pris. Ellers så prutter jeg lidt med brugsudeleren :D. Sidste uge fik jeg to potter basilikum til ens pris, da nogle af bladene var lidt slatne.

Et andet godt spareråd: Lad bilen stå når der skal handles. Tag cyklen, for så bliver man ikke fristet til at fylde alt muligt skrammel ned i kurven. Det er jo begrænset hvad der kan være i en cykelkurv i forhold til et bagagerum ;).

Selvfølgelig vil jeg også nævne internettet, og handel i udlandet ::) ;): Jeg sparer mange penge på naturmedicin, kosmetik, kattefoder, loppemiddel osv. ved at handle i England.

Og jo, så hamstrer jeg også, hvis der er tilbud på fx shampoo, deodoranter, sæbepulver, pasta eller lign. - så bliver lageret lige fyldt op ;).

Jeg tror vi bruger ca. 2500 kr. på mad/dagligvarer om måneden. Vi er to i husholdningen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
Et af de bedste råd til at spare, er nok at have en indkøbsseddel og kun købe det der står på den, at have spist inden der handles, er man sulten ryger der altid noget ekstra ned i kurven.

Offline Piglet79

• Passiv bruger
    • familientanderup.dk

Et andet godt spareråd: Lad bilen stå når der skal handles. Tag cyklen, for så bliver man ikke fristet til at fylde alt muligt skrammel ned i kurven. Det er jo begrænset hvad der kan være i en cykelkurv i forhold til et bagagerum ;).

Det nægter jeg altså!  ;D ;D Med 12 km indtil nærmeste større by med indkøbsmulighed, og to drenge der også skal frem og tilbage fra skole og børnehave, så ser jeg ikke det som en mulighed ;) :D

Men ellers en god tråd /o
Har desværre ikke selv så meget at bidrage med lige nu, da det meste allerede er skrevet. :)
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Rygestop - tobak og cigaretter er IKKE billigt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
Rygestop - tobak og cigaretter er IKKE billigt.

Sælg bilen ! Så skåner du både miljø og din pengepung   *e

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Jep, Bjørn og du har endda flere biler end mig  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Og - tag ikke børnene med ud og handle ! Så slipper man både for evt. plageri - og for at købe et eller andet unødvendigt, fordi de er ved at 'dø' af tørst eller sult  ;)
Mvh Marianne