Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ADHD eller ADD ???  (Læst 3160 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bodil Tover Karlsen

• Passiv bruger
ADHD eller ADD ???
« Dato: 26 Januar , 2011, 08:03 »
Hej  ;)

Er der mon nogen herinde som også har disse lidelser inde på livet, enten har det selv eller har børn som har dette ???

Jeg har en søn på 10 år som lider af ADHD og som går på en specialskole, så han får mulighed for at lære som andre børn, på hans forudsætninger.

Har selv en mistanke om at jeg selv har den stille udgave, altså ADD, som oftes ses hos piger og kvinder.

Sønnen får medicin og det med rigtig god virkning, ellers ville han være i sin underbevidstheds vold.

Nogen som kender til specielle efterskoler som er gearet til ADHD-børn/unge ???

Jeg overvejer meget at han skal have to år på en sådan efterskole, så han kan lære at ansvar for sig selv og lære at handle selvstændigt uden voksen støtte...

Der ligger mange opgaver i at være forældre til et barn med denne type lidelse, da de ikke bare tilegner sig opdragelse som "normale" børn gør...
0.5. GUL orpington
1.2 RIR Rhode Island Red
1.2 Gråtavlet landhøns

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: ADHD eller ADD ???
« Svar #1 Dato: 26 Januar , 2011, 08:15 »
Min dreng på 17 har ADHD og har gået på specialskole i hele hans skoletid. Ikke fordi han var/er meget ustyrlig men fordi han havde brug for meget stramme rammer og en lille klasse.
Han var også på medicin men har de sidste 2 år klaret sig uden og er nu på en almindelig efterskole i Jylland.

Så ja, jeg har været hele møllen igennem! Ingen opbakning og en kommune som opsagde hans plads på specialskolen for at spare penge og måtte ty til medierne for at han kunne fortsætte oveni det at have en dreng med ADHD og en familie med med 2 andre børn til at hænge sammen.

Nu kender jeg ikke til nogen specialskoler hvor du bor men ADHD-foreningen har en hjemmeside med et forrum hvor du kan spørge om alt.

Jeg har måtte købe specielle medicinæsker i udlandet da de æsker man kan få herhjemme ikke kan indstilles så præcist som børn med ADHD skal have deres medicin. Jeg har et par stykker liggende hvis du vil købe dem. De er helt nye.

Husk du kan få økonomisk hjælp til rigtigt mange ting da din dreng hører til under handicap-paragraferne så hiv fat i en af bisiderne fra ADHD-foreningen og få et hjemmebesøg for sagsbehandlerne i kommunerne aner intet om ADHD! Jeg måtte undervise min sagsbehandler i hvad ADHD er.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Bodil Tover Karlsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Januar , 2011, 08:29 »
Jeg har god hjælp fra sagsbehandler, skolen og sygehusvæsnet.
Kender alt til støtten man kan søge om, da jeg er uddannet social og sundheds assistent.
Har haft brug for økonomisk støtte til hans ekstreme tøj-brug, men er gud ske lov ude over det nu og får kun dækket medicin og kørsel til hans kontrol på sygehuset.

Har en niece som først nu i alder af 19 år, som har fået stillet diagnosen ADD og hun har bare "mistet" så meget lærdom i sin skole tid.

Er blot interesseret i at skrive lidt med Dem som måtte have det inde på livet og evt udveksle erfaringer ifht børnene.  :)
0.5. GUL orpington
1.2 RIR Rhode Island Red
1.2 Gråtavlet landhøns

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 26 Januar , 2011, 08:57 »
Jeg har min lillebror, på 25 år, mistænkt for at have det da han aldrig har været god til at begå sig med andre, han var meget bagud i skolen, ingen venner osv.
Jeg tror ikke (ved) min mor selv kunne se at hendes dreng fejlede noget, for da de nævnte det i skolen blev hun ret fornærmet.
Han er stadig meget bagud og han lyver, kan ikke passe et arbejde og bliver sindsyg når han drikker. Han vil banke alle og bruger alle hans penge med det samme.
Er der virkelig ikke hjælp at hente til en i hans alder?

Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Januar , 2011, 09:19 »
Får helt ondt i maven over at læse dette  :-\.. Det må ikke være helt let at have en med ADHD i familien. Jeg kender ikke meget til det da jeg ikke selv har nogen i min omgangskreds med det, men jeg ville egentlig bare sige at jeg tror at du spørger i den der foreninger for efterskolerne. Kan ikke huske hvad den hedder, men der kan man se alle efterskoler i landet og læse om dem osv. Held og lykke med at finde en efterskole der lige præcis passer til ham :)

Bettina, det lyder godt nok ikke rart. Findes der ikke et råd indenfor byrådet der beskæftiger sig med forskellige sygdomme også blandt voksne? Socialeforsorgen eller hvad det hedder? :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #5 Dato: 26 Januar , 2011, 09:46 »
Jeg tror denne diagnose vil eksplodere inden for de næste år, der er 4 i min omgangskreds og på min alder, der har fået diagnosen indenfor det seneste år.

Jeg har også selv, i en alder af 44, fået diagnosen. Og nu får jeg medicin og det er FANTASTISK. Jeg kan tænke een tanke ad gangen og har ikke hele "Københavns Hovedbanegård" oppe i mit hoved kl. 13. Jeg vidste heller ikke at jeg havde så meget uro i kroppen før det forsvandt... Og spændinger - og smerter...- og kronisk stress. Har fået antidepressiv medicin i 10 år, men manglede lige det sidste til at blive mit gamle jeg. (så pas på - alle derude, jeg er tilbage  ;D )

Jeg kender ikke til hvordan man tackler det med børn, men jeg kan kun sige: Vær åben omkring det! Vores søn fik konstateret Aspergers Syndrom for 3 år siden. Det var en kæmpe lettelse for ham: "Så ER jeg jo anderledes..."  Og når man er åben, kan folk meget bedre forstå en og tage hensyn. Desuden er man med til at berede vejen for andre og nedbryde tabuer.

De bedste ønsker for dig og din familie. Du må gerne skrive til mig på pb, hvis du har lyst  :)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

• Bruger
« Svar #6 Dato: 26 Januar , 2011, 10:44 »
Du skriver bare, vi er nok mange som kan hjælpe.
Mange gange skal man også bare lige have lov til at vende tingene med nogen som kender det og have muligheden for at spørge: "Gør din X også sådan og hvad gjorde du så?"

Der er nok mange som ville vælge at melde mig for børnemishandling hvis de vidste hvilke forholdsregler eller foranstaltninger jeg gjorde mig inden min søn fik sin diagnose, men jeg var til lægen med ham allerede da han var 1½ år for at spørge hvad der var galt med min dreng men fik bare af vide at han havde krudt i r.. og at det måtte jeg bare leve med. Han fik først sin diagnose da han blev 8 år så i den mellemliggende periode blev der lavet mange ting i mit hjem som jeg ikke er stolt af men som var en nødvendighed.

Da jeg boede i KBH, i lejlighed på 4. sal, havde jeg 3 gange besøg af politiet p.g.a. husspetakler - drengen havde fået er raserianfald og stampede i gulvet midt om natten.
Så ja, han var en håndfuld den gang. Så du skriver bare også hvis det bare er for at få luft, for gud hvor jeg kender det at stå alene med det. Jeg vare enlig mor indtil han var 5 år.
Mand og 3 børn

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #7 Dato: 26 Januar , 2011, 10:56 »
Er I sikker på ikke nogen af disse der mistænkes her kan ha Bipolar lidelse??

Den forveksles ofte med ADHD, men det hjælper ikke med medicin mod ADHD når det ikke er det man fejler.

Har også en i familien som tror han er verdensmester i alt, han hopper fra det ene vennskap til det andre, og når han har en venn så er det kun de to helt til han ikke kan udnytte sin kammerat mere, så hoppes der over til en anden...veldig dygtig til at tale for sig, bruger penge helt over styr, fo så lige plutselig være helt nede i kælderen. Det er meget svært at omgås sånne personer, men om de kan få medicin for det så vil de fleste fungere meget godt, det er bare svært for dem og se at det er de der fejler noget og ikke alle andre.

Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #8 Dato: 26 Januar , 2011, 11:00 »
Antidepressiv medicin hjælper ikke mod bipolar, så dersom de får det og de ikke responderer på det så kan det være bipolar de har
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

• Bruger
« Svar #9 Dato: 26 Januar , 2011, 11:03 »
Der er stor forskel mellem Biopolar (psykisk sygdom) og ADHD/ADD (handicap), men selvfølgelig skal man kende begge sygdomme for at kunne adskille dem.

Hvis et barn med ADHD kommer på medicin vil man kunne se en forskel næsten fra den ene dag til den anden og man er slet ikke i tvivl hvis barnet har glemt at tage bare en enkelt pille.
Hvorimod Biopolar er en psykisk lidelse hvor medicinen først begynder at virker gradvist over flere uger.

ADHD er ikke en psykisk lidelse men et handicap hvor der er i hjernen er sket en skade eller, -som jeg plejer at sige, der er 2 ledninger der er byttet om eller slået knude på.
Mand og 3 børn

• Bruger
« Svar #10 Dato: 26 Januar , 2011, 11:10 »
Og så lige en helt anden ting, noget som jeg kan blive så sur over.....

Folk omtaler børnene som DAMP-børn eller ADHD-børn, DET ER DE IKKE!! >:(

Det er BØRN med DAMP eller BØRN med ADHD. De er BØRN først.
Man siger jo heller ikke et kræft-barn eller et sukkersyge-barn, men et barn med kræft eller et barn med sukkersyge.

Mand og 3 børn

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 26 Januar , 2011, 11:18 »
Hej.
Jeg har to drenge på 9 og 10 år med ADHD. Og fik selv diagnosen for et års tid siden. Trods egen ADHD har jeg håndteret mit liv, fået flere uddannelser og arbejder som pædiatrisk sygeplejerske. Jeg fik også mistanken efter 2 depressioner der blev medicinsk behandlet, og jeg bagefter bare stod måbende og tænkte "og hvad så?".
Medicinen hjælper på det kaos der er i hovedet, evnen til at komme i gang med uoverskuelige opgaver mm.
Mine drenge har stor hjælp af at jeg får tabt arbejdsfortjeneste, så jeg kun arbejder 16 timer om ugen. De fungerer nemlig i en normal skole og er socialt velfungerende. Det er vigtigt at de derfor bliver i egen skole. Det kræver naturligvis megen hjælp her hjemmefra. Vi bruger mange timer på lektier idet koncentrationen hurtigt forsvinder. Vi arbejder iøvrigt rigtig meget på, at de ikke skal føle sig "anderledes". De skal vide, at de tænker anderledes, men de skal kunne fungere i et samfund på lige fod med andre. Jeg ved godt, at dette ikke altid er muligt med svær ADHD.
Deres medicin har hjulpet rigtig meget.
Jeg kæmper med kommunen!!!! De har netop (som yngste søn blev diagnosticeret) frataget os al hjælp (tabt arbejdsfortjeneste, tilskud til fritidaktiviteter, kørsel til kontrol mm). Nu synes kommunen, at de kan opholde sig i sfo og klub fra 7.30 til 17 hver dag. Steder, hvor de normalt aldrig kommer grundet den mangel på struktur og ro der er der. Pædagoger, lærere, læger, familie siger, at det kan de ikke, men kommunen mener det modsatte.
Jeg har oplevet at det er normal procedure i kommuner for tiden. De forældre der så har tid og ressourcer til at kæmpe får hjælpen og de, som måske har allermest brug for hjælp, må give op. Krisen kradser - og det går ud over børnene.
HØNS er iøvrigt gode til mennesker med adhd. Hos dem kan man sidde i ro og småsnakke og bare kigge.
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #12 Dato: 26 Januar , 2011, 11:21 »
Delig tråd det her.
Min lille Yazmin er også en pige med ret så meget krudt i rumpen.  Vi er igang med at finde ud af om hun har en snert af ADHD, eller om hun "bare" har adfærd der ligner, eller om hun "bare" er et wild child.

Jeg har en hamrende dygtig konsulent/familievejleder tilknytte som jeg har hapset gennem mit arbejde da jeg i efteråret fik stress.  Hun har tilbudt sin ekspertixe og hjælp omkring Yazmin også. Og nø hvor er jeg lykkelig for det. Hun tilbød sågar at tage med til forældresamtale på skolen og det var en dejlig fornemmelse for første gang ikke at sidde alene. Og skolen har nu også en rigtig god resource at trække på der.
Skolen har lidt svært ved at komme igennem til PPR men det var før Marianne kom på banen... man spøger bare ikke med 190 cm højkompetent kvinde iført harleystøvler og grove sølvsmykker ;)

Hvis du er på facebook er der også der en ret god gruppe for forældre til børn/unge med ADHD, de er retflinke til at supporte hinanden.

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 26 Januar , 2011, 11:33 »
Nu ved jeg ikke om det er dumt at spørger om og det er virkelig ikke for at støde nogen, så sig hvis i syntes det så sig til.

Hvordan opstår ADHD? Jeg tænker på er det arveligt og hvordan og hvorledes? :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

• Bruger
« Svar #14 Dato: 26 Januar , 2011, 11:34 »
Ang. at få fjerne økonomisk tilskud:

Der står i socialloven at komunerne ikke må fjerne økonomisk tilskud for at spare penge så hvis du på nogen måde kan bevise dette så kan du tvinge dem til at give dig dit tilskud tilbage for det er ulovligt.

Det var lige netop det vi røg ind i da de forsøgte med vores dreng.
Mand og 3 børn