Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjemmelavede pitabrød  (Læst 13084 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Hjemmelavede pitabrød
« Dato: 25 Januar , 2011, 17:10 »
Som lovet i denne tråd (http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=14889.0) kommer her opskriften på hjemmelavet pita, som er perfekt til f.eks. pita kebab! Og de bliver mindst lige så gode som pizzamandens!

Opskriften er fra AMO's "Den store bagebog 2"

Til 6 stk. pitabrød:

Ingredienser:
500 g. hvedemel
3½ dl lunkent vand
25 g. gær
1 tsk. groft salt

Fremgangsmåde:
1. Opløs gæren i vandet. Ælt salt og ca. halvdelen af melet i.
2. Ælt resten af melet i, lidt ad gangen. Dejen skal være smidig og ikke hænge i fingrene.
3. Dæk skålen til og stil dejen til hævning til den er hævet til dobbelt størrelse (ca. 1 time)
4. Slå dejen ud på et melet bord. Del den i 6 lige store dele. Rul hver del til en bolle.

Tænd ovnen på 250 grader. Rul hver bolle ud ti len cirkel på ca. ½ cm tykkelse.

5. Læg brødene på en plade dækket med bagepapir. Lad brødene hæve ca. 10 min.

Bagetid: Ca. 8 min. midt i en 250 grader forvarmet ovn, gerne på bagesten, til brødene pustes op til lysebrune balloner.

Afkøles straks på en rist, dækket af et viskestykke.

Mine kommentarer til opskriften:

1. Jeg plejer at bruge ½ hvedemel og ½ durum- eller pizzamel
2. Der skal (næsten) altid bruges lidt mere mel end der står i opskriften - det sker der ingenting ved!
3. Bag KUN 1 plade ad gangen, pitaerne på den nederste plade vil ellers ikke "puste sig op"
4. Overhold fremgangsmåden og især hævetiderne! (det er MEGET vigtigt!)

Velbekomme!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline madsen

• Passiv bruger
Sv: Hjemmelavede pitabrød
« Svar #1 Dato: 25 Januar , 2011, 17:56 »
@ Morten.

Jeg fulgte med i tråden, og har ventet spændt på opskriften, det lyder som noget der skal prøves en dag inden længe.  ;)

Tak for opskriften Morten.  /o
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Januar , 2011, 17:56 »
Ok tak Morten

det lyder som om at ovenen skal være varm som ind i h........... er det rigtigt ?

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 Januar , 2011, 20:42 »
Pizzamandens ovn er endnu mere varm end vores små køkkenovne ,,,

så ja ...bare giv den al den varme den kan rumme  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 25 Januar , 2011, 22:11 »
Ok tak Morten

det lyder som om at ovenen skal være varm som ind i h........... er det rigtigt ?

Som opskriften siger 250 grader, og gerne på bagesten - og den skal være helt varm inden!

(men jeg tror bestemt ikke at det gør noget hvis den er varmere, men 250 grader er da også noget mere end almindelige brød skal have...)
« Senest Redigeret: 25 Januar , 2011, 22:23 Fra mortends »
Mvh. Morten

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 25 Januar , 2011, 22:20 »
Tror jeg venter på Morten ... Min rygeovn skal udvides / udbygges og det kunne passende give plads til at man kunne bage i den også. Så jeg venter , HER, på en matematisk udredning på hvordan vi skal få det stillet an . Dejg, ild, røg jaaaa det kan kun blive godt 

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 Januar , 2011, 22:27 »
Tror jeg venter på Morten ... Min rygeovn skal udvides / udbygges og det kunne passende give plads til at man kunne bage i den også. Så jeg venter , HER, på en matematisk udredning på hvordan vi skal få det stillet an . Dejg, ild, røg jaaaa det kan kun blive godt 

Uhh - jeg så "Bonderøven" på besøg i Frankrig, hvor han bagte pizza i en stor stenovn, der var hugget (???) ind i en bjergside - det så fantastisk ud. Men på din video så det ikke ligefrem ud til at du bor "inde i bjerget"...   ;D
Mvh. Morten

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 25 Januar , 2011, 22:38 »
Næhhh inde i bjerget bor jeg ikke men har en rygeovn og den skal udvides og gøres højere, nu er jeg jo en gammel mand og jeg tænkte at vi kunne fordele det således:

Vi finder en bjergbæk med masser af flade sten, du samler sten sammen og jeg sveder. Når vi så har sten nok kører vi hjem og mure det der skal til, jeg lukker øl op og sveder og du murer .

Husk jeg er en gammel mand der skal hjælpes ...... hehe

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 Januar , 2011, 07:15 »
Du er sørme sjov hva!  :P
Mvh. Morten

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 Januar , 2011, 08:35 »
Sjov? Næppe, kun et forslag til arbejdsfordeling..... Tænk på at jeg er gammel og grå  ;D

Hehe ok Morten vi finder nok ud af det men lad mig venligst hører hvad veninderne sagde til menuen og om man kunne smage det var and.
Men alt andet lige ....... en hjemmeavlet and er da meget sundere end hvad man ellers kan købe i supermarkedet så det skal nok blive godt. Det er jeg sikker på ... hvor mange høns kommer der ?

Tommy 

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 26 Januar , 2011, 09:53 »
Der kommer vist nok 4-5 stykker - jeg havde overvejet at gå i eksil hos en kammerat, men det skal nu nok alligevel blive hyggeligt at være "den opvartende husbond" for en aften...  ;)
Mvh. Morten

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 26 Januar , 2011, 12:12 »
Ja helt sikkert Morten bare gi den gas..... du ved , sådan så konen ka se at de andre høns savler over hanen men kun lige til stregen, men lige nok til at hun må stramme sig an hehe....   

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 27 Januar , 2011, 07:37 »
Sjov? Næppe, kun et forslag til arbejdsfordeling..... Tænk på at jeg er gammel og grå  ;D
Tommy, Tommy, hvad skulle jeg dog sige, jeg føler mig stadig som en lille pige inden i *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 27 Januar , 2011, 08:44 »
Ved det Marianne, du ser da osse ud som en dejlig frisk kvinde. Smuk og dejlig var lige ordene jeg ledete effter.
Men når man som jeg tænder for gassen under suppen istedet for under hundemaden og slæber højre ben efter sig som om det var af træ , ja så føler man sig gammel og grå ...

Nå nu får jeg på hattepulden igen af Morten har igen stjålet en af hans tråde....

Sorry Morten , gir en pils 

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 27 Januar , 2011, 09:40 »
Ved det Marianne, du ser da osse ud som en dejlig frisk kvinde. Smuk og dejlig var lige ordene jeg ledete effter.
Men når man som jeg tænder for gassen under suppen istedet for under hundemaden og slæber højre ben efter sig som om det var af træ , ja så føler man sig gammel og grå ...

Nå nu får jeg på hattepulden igen af Morten har igen stjålet en af hans tråde....

Sorry Morten , gir en pils 
/o
Mvh. Morten