Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder :-)  (Læst 1928 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KEW

• Bruger
Sv: Nybegynder :-)
« Svar #15 Dato: 25 Januar , 2011, 17:59 »
AAAhhhTJUUUU!!!
heheheheh
må hønse feberen ramme dig!!
 ;D ;D ;D

<I
« Senest Redigeret: 25 Januar , 2011, 18:02 Fra KEW »
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #16 Dato: 25 Januar , 2011, 21:26 »
Noget, der også skal tages hensyn til, er at hanen ikke skal være for stor i forhold til de mindste høns. Så hvis man har både store og dværge, bør man nok have en dværghane; han kan sagtens træde de store høner, mens en stor hane kan skade de små dværghøns med sin vægt.

@ Marianne
Her må jeg komme med en lille indskydelse/rettelse. Mine silkehaner i stor kan ikke træde mine store høns. De kan godt hoppe på ryggen af dem og træde dem, men de er for korte til at træde dem. Og hvor ser de dumme ud når de alligevel forsøger  :D
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #17 Dato: 25 Januar , 2011, 21:44 »
Man skal sørme også passe på, hvordan man formulerer sig :-)
Min bekymring gik udelukkende på om dyrene kunne tage skade, det er jo for så vidt ligegyldigt, om der kommer en befrugtning mellem en lille dværghane og en stor høne.
Jeg kan stadig huske Inas lille Spir, der var intet, der kunne vælte hans kæmpe selvtillid
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #18 Dato: 25 Januar , 2011, 21:57 »
Mine silkehaner er også stolte at se på når de lige har 'trådt på' en af de store høner. Jeg tror ikke de fornemmer at de lige har afgivet et 'vådeskud'.  ;D

Men hvis Brian satser på at få lidt kyllinger på et tidspunkt kan det være en ide at have én stamme af store og én stamme af små høns. Er der store damer nok til den store hane vil han ikke forgribe sig på de små høner. Det har jeg ihvertfald ikke oplevet. Kun den anden vej rundt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #19 Dato: 25 Januar , 2011, 22:09 »
Brianito, hva' så?

Er du blevet klogere eller har vi bare forvirret dig endnu mere ??? :o :D
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #20 Dato: 25 Januar , 2011, 22:15 »
Jeg har haft brahma haner til at gå sammen med silkedværghøner ;) tror ikke engang de opfatter dem som høns
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #21 Dato: 25 Januar , 2011, 22:20 »
Der kan man godt nok også tale om størrelsesforskel. Dværgsilkerne virker jo nærmest som solsorte ved siden af en Brahmahane.
Mvh
Erik Andersen

Offline Brianito

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 26 Januar , 2011, 07:03 »
:-)

..ja.. jeg bliver da lidt klogere :-)

Jeg regner med at mine høns vægtmæssigt kommer til at ligge mellem 1-1,5 kg, og lige nu kunne det godt blive et par silker og et par wyandotter. Jeg er ikke sikker på at jeg skal have en hane i første omgang, da vi som sagt har sparsom plads, og hønsehus og gård kun kan ligge et sted, nemlig lige op til skellet, 6-7 meter fra naboens hus.

Så vil jeg "låne" en hane fra min far når vi vil have kyllinger.

Jeg ved godt at hønsene kommer til at mangle noget væsentligt når de ikke har en hane at imponere, men er lidt bange for at skade nabofreden.

Er der nogen der har prøvet de der automatiske døråbnere?.. på den måde kunne man vel sikre at der ikke kom hanegal før fx klokken 8 i weekenden?
1.6 Sebright guld sortrandet
0.1 Sebright, sølv sortrandet
0.5 Bantam, hvid med sort hale
0.2 Bantam, sort
0.2 Bantam, naturfarvet

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #23 Dato: 26 Januar , 2011, 08:00 »
Det lyder som en go' idé at vente med hanen når nu det kommer til at stå så tæt på naboen.

Vedr. automatisk åbner så hved jeg ikke hvor handy du er men der er flere der har lavet deres egen. Prøv at søg automatisk hønselem, ellers kan den købes hos America.

Det lyder godt at du ikke er blevet skræmt væk af alle de oplyninger for det er faktisk ikke så svært at have høns. /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 26 Januar , 2011, 08:19 »
Ordene fra KAFFKA er som taget ud af min mund. Dværgkochin er sagen. De tuller rundt ude på græsplænen uden at ødelægge bede eller andet havepynt. Med deres fjer på benene nærmest fejer mellem roserne. De flyver ingen steder, de er buttede og nuttede. Men de lægger altså ikke så mange æg. Typisk 20 æg i rap og så ruger de. Hvis de ikke lige skal bruges til skruk ryger de i isolation et par dage for at få vendt dem af med den uvane. Jeg har 6 høner og der er næsten altid et par stykker der lægger æg, mens de andre har andre gøremål. Hunden, fruen og ungerne elsker dem. Og jeg laver også det lille nummer med bladene i hønsegården. Ingen pladder og dejlig kompost senere....godt blandet med hønselort. Gulerødderne jubler!
Vild med store tværstribede Plymouth rock og dværgkochin

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #25 Dato: 26 Januar , 2011, 21:25 »
Er der nogen der har prøvet de der automatiske døråbnere?.. på den måde kunne man vel sikre at der ikke kom hanegal før fx klokken 8 i weekenden?

Det er meget smart med disse automatiske døråbnere, men de har ikke meget med hanegal at gøre.

Haner begynder at gale længe før det er lyst. Lyden dæmpes selvfølgelig i nogen grad hvis den galende hane er indendørs.
Mvh
Erik Andersen

Offline Brianito

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 27 Januar , 2011, 07:03 »
ja.. det var det jeg tænkte..
..så er det kun de stakkels høns der får galet ørerne af før "porten" åbnes :-)
1.6 Sebright guld sortrandet
0.1 Sebright, sølv sortrandet
0.5 Bantam, hvid med sort hale
0.2 Bantam, sort
0.2 Bantam, naturfarvet

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 11 Marts , 2011, 11:52 »
Citér
Så vil jeg "låne" en hane fra min far når vi vil have kyllinger.

Du behøver ikke at låne en hane.
Hvis du får en skruk kan du jo bare lægge nogle æg fra din fars høns under hende de er jo befrugtet. Eller købe nogle æg et andet sted bare det er fra en race i vil have kyller fra. :)
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte