Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hane = Gennemlysning af alle æg?  (Læst 8231 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bengahønen

• Passiv bruger
Hane = Gennemlysning af alle æg?
« Dato: 20 Januar , 2011, 19:31 »

Selvom jeg ikke har hønsegård, tænker jeg tit på hvordan den skulle være, hvis jeg havde én

Jeg er opvokset med en hønsegård, hvor vi kun havde høner. Derfor dette, for nogle, lidt spøjse spørgsmål:

Hvis der er en hane i gården, skal alle æg så gennemlyses, for ikke at komme til at spise de kommende gennerationer af overnuttede dunbolde? ???

Jeg har hørt at nogle har hanen gående hele året sammen med "damerne", mens andre kun har ham gående med "haremmet" i nogle få uger. Derefter får han sin egen gård at være i resten af året.

Bengahønen  <K

Offline mzi

• Passiv bruger
Sv: Hane = Gennemlysning af alle æg?
« Svar #1 Dato: 20 Januar , 2011, 19:35 »
Hvis du samler æg ind hver dag, kan du uden problemer spise alle æg - også de befrugtede  /o

Kyllingen udvikles først, når hønen ruger og ægget dermed får den nødvendige varme.  :)

Og velkommen til  /o
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 20 Januar , 2011, 20:05 »
Velkommen på forum, Annemarie   :D
Jeg tror alle mine æg er befrugtede. Det er ikke noget problem. Fosteret begynder førs udviklingen, når rugningen starter, men så går det til gengæld stærkt: på bare tre uger har man en fin lille kylling *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #3 Dato: 20 Januar , 2011, 20:12 »
Også Netto/Fakta/brugsen/etc æg kan være befrugtede... jeg har ruget en nettokylling ud, den overlevede så dog ikke var meget svag, men ok, den har nok ikke haft den bedste start med transport, sortering, køl osv :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Bengahønen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 22 Januar , 2011, 21:14 »
Mange tak for de fine svar,,, men de leder til tre nye spørgsmål:

1. spørgsmål:

NETTO-kyllinger  ??? ???

Jeg troede at der kun var plads til høner i industriens Verden, og at haner kun blev brugt til at opretholde mængden af høner.
Jeg går ikke ud fra at der er fundet befrugtede æg hos burhøns. Jeg kan bedre forstå det hvis der er tale om økohøns,, men alligevel. Skrabehøns og fritgående lever også under strenge vilkår.
Industriens Verden er kold og kynisk, det virker helt urealistisk i mit hoved at der rent faktisk kan forekomme befrugtede æg i bakkerne.

2. spørgsmål:
Jeg går ikke ud fra at du gennemlyser dine Netto-æg efter hver endt indkøb. havde du et eller andet eksperiment kørende?

3. spørgsmål:Steen Larsen har lavet en rigtig god bog om høns: Høns I Baghaven. Høst & Søn. ISBN 87-14-29747-7.
Han skriver på side 56:
Man kan kende befrugtede æg på, at der på blommen ses en lille hvid plet på ca. 3-4 mm.Dette ses vel ved lysning. Spørgsmålet lyder deraf: Ægget består af en skal, blomme og hvide. Pletten, er det så den hvide tingest der ind i mellem forekommer når ægget knækkes? Det ser ud som om den sidder fast på blommen.

Bengagønen  <K

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 22 Januar , 2011, 21:33 »
Det virker lidt på det du skriver, som om du er bekymret for evt at spise befrugtede æg.

Det er der absolut ingen grund til. For os der selv holder høns og hvor der er hane(r) sammen med hønsene er størstedelen af de æg vi får næsten med sikkerhed befrugtede.

Det er kun hvis hønsene får lov at ruge på æggene at der udvikles fostre/kyllinger.

Jeg har min tvivl om at man vil kunne se på et nylagt æg om det er befrugtet ved at gennemlyse det, selv med det bedste udstyr. Hvis man kunne det var der jo næppe nogen der rugede på ubefrugtede æg.

Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 22 Januar , 2011, 22:14 »
Jeg tror kun, du kan se kimpletten, hvis du slår ægget ud. Om æg er befrugtede eller ej, har ingen praktisk betydning, når de anvendes i husholdningen.
Det vil altid være en god idé, hvis man har mulighed for at have en hane i sin flok, for man får en meget bedre adfærd i flokken.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bengahønen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 Januar , 2011, 17:10 »
 ;D Ok   ;D
Tak for hjælpen  /o
Jeg lukker tråden her..

Bengahønen  <K