Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Det er en skandale ...  (Læst 1416 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Charlotte J.

• Passiv bruger
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Det er en skandale ...
« Dato: 19 Januar , 2011, 21:59 »
Jeg har for et par uger siden set en dokumentarfilm, og har længe gerne ville skrive om den herinde - men ord kan være svære at finde......
Dokumentarfilmen hedder "Food inc." og omhandler den amerikanske fødevareindustri og altså vilkårerne for både bønderne og dyrerne. Den er barsk og forholdene for dyrerne perverse. Er der nogen herinde der har set den? Den er ikke for sarte sjæle, og hold da op hvor bliver man glad, når man selv kan slagte egne dyr, istedet for at støtte gigantiske firmaer der dikterer alt. Nogle af bønderne i dokumentaren vil gerne vise deres stalde frem, da de selv mener at dyrerne vanrøgtes, men hvis de gør det, mister de deres arbejde og levebrød, da det er de store kæder der bestemmer under hvilke forhold og hvor effektivt langbrugene skal være. Efterlever de ikke kravene som stilles, har de ingen kontrakt. Ingen kontrakt = ingen penge til dagen og vejen. Ja, den sande virkelighed, som vel mere eller mindre også er her hjemme? Alt skal være så fandens effektivt, og derfor bliver landbrugene størrer og størrer og kårerne mindre og mindre for dyrerne. Det er uhyggeligt at der er politik og penge i alt - hvor blev de virkelige værdier af?

Dokumentaren sætter rigtig mange tanker igang, og kan anbefale alle at se den..... hvis da ikke man er sart...
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Det er en skandale ...
« Svar #1 Dato: 19 Januar , 2011, 22:22 »
Jeg er ikke uenig i noget af det du skriver men er nødt til at tilføje et par linier.

Det er forbrugernes krav om billige råvarer der er med til at fremtvinge de omtalte driftsforhold. Så længe der er god afsætning i '5 kyllinger for en hund' i supermarkederne vil der blive produceret slagtekyllinger som der bliver nu. Hvis tilstrækkeligt mange forbrugere også har høj moral når de handler, og går uden om disse billigvarer, ja så forsvinder interessen for at producere dem. Burhønseæg er et andet godt eksempel. Men desværre er der fortsat god afsætning for supermarkederne, både når det kommer til industrikyllinger og buræg.

Og det forholder sig ikke anderledes med grise og kvæg. Vil forbrugerne ikke betale for ordentlige forhold for dyrene, så må omkostningerne jo holdes ved et minimum.

Dette skal ikke ses som et forsvar af de ekstreme driftsforhold men udelukkende som en forklaring.
Mvh
Erik Andersen

Offline Charlotte J.

• Passiv bruger
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
« Svar #2 Dato: 19 Januar , 2011, 22:28 »
Erik: Jeg er helt med på hvad du siger. Udbud og efterspørgsel hænger unægtelig sammen...
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 20 Januar , 2011, 03:20 »
Jeg kan huske vi diskuterede filmen for nogen tid siden:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9036.0
Mange flere indlæg i denne tråd, hvor filmen også diskuteres:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=10979.0
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Brian Søndergaard

• Passiv bruger
    • Bjerringbro & Omegns Fjerkræklub
« Svar #4 Dato: 20 Januar , 2011, 08:17 »
Forbrugeren har meget at sige i sådan en sag, det er der ingen tvivl om, men jeg bliver nu alligevel nødt til at kommentere sagen...

Under min uddannelse til jordbrugsteknolog med planteavl som speciale har jeg blandt andet besøgt Gulerodsgruppen Midtjylland, de kæmper netop med at få en fair pris i konkurrence med blandt andet udlandet, vi studerende var hurtige til at sige det var forbrugerne der valgte de billige produkter og dermed indirekte var skyld i at indkøberne ikke ville betale mere.
Men direktøren måtte rette os, i det spil der foregår om pris, kvalitet osv så har forbrugeren intet at sige, det er ene og alene indkøberen i de pågældende supermarkedskæder der bestemmer hvad prisen for indkøb er...

Når det så er sagt så er der heldigvis langt fra amerikanske til danske forhold, til de der kunne have interesse i at få et indblik i de danske produktionsforhold så kan jeg anbefale at tage et kig på Land TV http://www.lf.dk/Aktuelt/Land_TV.aspx
Opdrætter af Sølvplettet, Spidstoppet Appenzeller & Sort Sølvbåndet Wyandot i Stor
Medlem af Bjerringbro & Omegns Fjerkræklub, Wyandotklubben og selvfølgelig DFfR ;-)
Webmaster på www.bjerringbrofjerkraeklub.dk
Sekretær i Bestyrelsen for Bjerringbro & Omegns Fjerkræklub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 20 Januar , 2011, 21:42 »

Men direktøren måtte rette os, i det spil der foregår om pris, kvalitet osv så har forbrugeren intet at sige, det er ene og alene indkøberen i de pågældende supermarkedskæder der bestemmer hvad prisen for indkøb er...

Den kommentar vil jeg gerne give en kommentar med på vejen.

Man skal ikke nødvendigvis tro på alt hvad man bliver fortalt blot fordi fortælleren pryder sig med en fin titel (det kræver iøvrigt INGEN uddannelse for at kunne kalde sig direktør, det er blot en stillingsbetegnelse). Mundheldet om at man skal sige sandheden, men ikke nødvendigvis rutte med den gælder vist her :)

Problemstillingen belyses nok klarest med et lille eksempel:
Vi kalder forretningskæderne hhv A og B

A's indkøbere vælger kun at købe danske kvalitetsgulerødder ind til deres kæde. 3 kg til kr 20 bliver deres udsalgspris hvis de også skal tjene lidt på det.

B's indkøbere vælger at købe både danske kvalitetsgulerødder samt et par importerede mærker, så de ender med at sælge 3 'mærker' gulerødder.
De danske kvalitetsgulerødder - ligeledes 3 kg til kr 20
Hollandske kvalitetsgulerødder - 3 kg til kr 12
Gulerøddder af ikke nærmere defineret herkomst, men de ser pæne/OK ud - 3 kg til kr 8

Og begge kæder har gulerødder med i deres ugentlige annonceavis.

Hvem sælger flest gulerødder?
Og hvilken 'type' gulerødder mon der vil blive solgt flest af?

Nu er det ikke kun Jer og mig der køber gulerødder i det tænkte eksempel, men størstedelen af Danmarks befolkning.

Så prikkerne i citatet ovenfor har erstattet 'ud fra hvad forbrugerne efterspørger', som var den del af sandheden den kære direktør valgte at holde for sig selv.

Mvh
Erik Andersen

Offline Brian Søndergaard

• Passiv bruger
    • Bjerringbro & Omegns Fjerkræklub
« Svar #6 Dato: 23 Januar , 2011, 21:07 »
Omvendt ka jeg så komme med et andet eksempel ;-)

De danske landmænd der avler økologiske gulerødder gik for nogle år sammen i et fælles afsætningsselskab, for at stå sammen og få en bedre pris for deres varer, men de har måttet sande at det ikke var vejen frem.

Flere af de større kæder bebudede dengang overfor sælgerne at man ikke handlede mere end 25 % af en pågældende varer med en kunde, hvilket betød at prisen ikke blev bedre for landmændene, indkøberne hentede bare det flere partier udenfor landets grænser...

Desværre er det ikke altid forbrugeren der bestemmer, det er heller ikke kun indkøberen, indrømmet...
Men indkøberen i et supermarked er trods alt med til at bestemme hvad der skal være tilgængeligt for forbrugeren...

I dag er der jo efterhånden kun COOP, Dansk Supermarked og SupergGros tilbage....
Opdrætter af Sølvplettet, Spidstoppet Appenzeller & Sort Sølvbåndet Wyandot i Stor
Medlem af Bjerringbro & Omegns Fjerkræklub, Wyandotklubben og selvfølgelig DFfR ;-)
Webmaster på www.bjerringbrofjerkraeklub.dk
Sekretær i Bestyrelsen for Bjerringbro & Omegns Fjerkræklub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 25 Januar , 2011, 23:22 »
@ Brian

Ser først din kommentar nu hvor jeg lige sidder og kigger gennem tidligere tråde.

Det forgæves forsøg fra de danske landmænd viser jo blot at det er udbud og efterspørgsel der afgør prisen på en vare. Og det ved de professionelle indkøbere selvfølgelig.

Havde det været indkøberne der 'havde overtaget' over forbrugerne kunne de jo have valgt at bakke op om de danske landmænd og primært købe deres gulerødder til den højere pris. Men indkøberne ved godt at der altid vil være alternativer på markedet, og at hvis de forsøger at begrænse forbrugernes adgang til de billigere alternativer, så vil det være lig med at afgive markedsandele til de konkurrenter, som tilbyder de alternative og billigere produkter.

Jeg beklager Brian, men du får meget svært ved at overbevise mig i dette emne. Jeg har brugt de sidste 35 år af mit liv på at tilbyde transportydelser i international skibsfart, arbejdende med både små selskaber men i høj grad også med store multinationale olieselskaber. Og ligegyldigt hvor 'hellige' de måtte være i deres udmeldinger til verdenspressen, om deres omsorg for sikkerhed, kvalitet, miljø og hvad der ellers er på tale, så er det ekstremt sjældent at jeg har oplevet at en af mine 'forbrugere' har villet betale noget nævneværdigt ekstra for et kvalitetsprodukt. Hvis jeg lægger min pris på samme niveau som den ellers billigste udbyder af tilsvarende 'vare' (læs transport), så får jeg ordren pga af kvaliteten.

I sidste ende er der kun en der bestemmer, forbrugeren (dig og mig - og det var så to  :D)

Nu lyder jeg helt skolemester agtigt. Det beklager jeg. Men et er teori, et andet er praksis. 

Mvh
Erik Andersen

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #8 Dato: 26 Januar , 2011, 08:03 »
Kan kun tilslutte mig: et er teori, et andet er praksis
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn