Men direktøren måtte rette os, i det spil der foregår om pris, kvalitet osv så har forbrugeren intet at sige, det er ene og alene indkøberen i de pågældende supermarkedskæder der bestemmer hvad prisen for indkøb er...
Den kommentar vil jeg gerne give en kommentar med på vejen.
Man skal ikke nødvendigvis tro på alt hvad man bliver fortalt blot fordi fortælleren pryder sig med en fin titel (det kræver iøvrigt INGEN uddannelse for at kunne kalde sig direktør, det er blot en stillingsbetegnelse). Mundheldet om at man skal sige sandheden, men ikke nødvendigvis rutte med den gælder vist her

Problemstillingen belyses nok klarest med et lille eksempel:
Vi kalder forretningskæderne hhv A og B
A's indkøbere vælger kun at købe danske kvalitetsgulerødder ind til deres kæde. 3 kg til kr 20 bliver deres udsalgspris hvis de også skal tjene lidt på det.
B's indkøbere vælger at købe både danske kvalitetsgulerødder samt et par importerede mærker, så de ender med at sælge 3 'mærker' gulerødder.
De danske kvalitetsgulerødder - ligeledes 3 kg til kr 20
Hollandske kvalitetsgulerødder - 3 kg til kr 12
Gulerøddder af ikke nærmere defineret herkomst, men de ser pæne/OK ud - 3 kg til kr 8
Og begge kæder har gulerødder med i deres ugentlige annonceavis.
Hvem sælger flest gulerødder?
Og hvilken 'type' gulerødder mon der vil blive solgt flest af?
Nu er det ikke kun Jer og mig der køber gulerødder i det tænkte eksempel, men størstedelen af Danmarks befolkning.
Så prikkerne i citatet ovenfor har erstattet 'ud fra hvad forbrugerne efterspørger', som var den del af sandheden den kære direktør valgte at holde for sig selv.