Hybrid er et meget interressant fenomen. Tag for exempel ISA Brown. Faderen er en RIR, mends moderen er en saakaldt Rhode Island White. Men, faderen kommer ifra en udvalgt linie, og det samme gaelder moderen. Afkommet bliver en "aeg-legnings-maskin" som vanligvis vil have en levetid paa 2-3 aar, men undtsgsvis kan blive meget eldre. Hvis man tager en RIR hane ifra en god aeg-leggende linie og krydser med en ISA Brown, vil afkommet blive 3/4 RIR, og vil legge NESTEN lige godt som sin moder, saa "hybrid" er ikke rigtig hybrid, dvs, det er IKKE en "Terminal Generation" eller "sidste generasjon, som f.ex et muldyr (en anden hybrid". Faktisk kan man fortsaette ar krydse ind gode haner i flere generasjoner, med et ganske hyggeligt resultat, hanens linie er vigtigere end race.
Som et andet exempel kan jeg naevne at jeg haver nogle krydsninger med Croad Langshans og Black Rocks (RIR og Plymouth Rock). Disse er MEGET hardfoere og vel egnet for frit-gaaing i alt veder, og en af mine hoener ifra denne krydsning begyndte at legge aeg 12 August, og har kun mistet 2 dage saa langt. Saa: Hybrid er ikke noedvendigtvis hybrid, de kan bruges som stam-moedre for mange generasjoner, hvis man kun passer paa at benytte haner ifra gode aeg-leggende familier.