Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hane angriber.  (Læst 1752 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anja Nielsen

• Passiv bruger
Hane angriber.
« Dato: 11 Januar , 2011, 17:03 »
Jeg har jo de 2 Silkehaner og 2Silkehøner gående sammen. Men " gokke " som er den største og flotteste hane, angriber os når vi kommer over i hønsehuset, for at se til dem :'(. Vil jo helst tro det er for at beskytte de andre. Han skraber i halmen, går frem mod os og hakker i os. Er lidt nervøs for han pludselig springer op og hakker.
Vil det hjælpe hvis jeg skiller hanerne ad, og giver dem hver deres høner? eller findes der bare haner der er " gale" og som ikke skal være på guds grønne jord? Vil jo helst ikke af med ham, håber der er en god løsning.

Med venlig hilsen

Anja
Med venlig hilsen

Anja

0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: Hane angriber.
« Svar #1 Dato: 11 Januar , 2011, 17:05 »
Der findes haner, der er for gale - og man skal ikke være bange for sin hane!

Du kan prøve, om det hjælper at gå til modangreb.. pust dig op, slå i luften med "frakke-skøderne" og gå frem mod ham..
Måske vil han tage dig for at være en større og stærkere konkurrent - og så kan forholdet måske blive sat på plads.

Problemet er ikke ukendt - prøv at søge på det her på forum. Der er mange erfaringer a høste af!

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 11 Januar , 2011, 17:11 »
Jeg tror også jeg ville prøve med Storm-Olsens fremgangsmåde. Jeg er en af de heldige der slet ikke er bange for hidsige haner, så jeg ville med det samme svare igen, og give ham et ordentlig fur >:(. Hvis det ikke hjalp, så ville jeg nok lade ham komme op i hønsehimlen :-\.

Mine egne maraner har enkelte gange pustet sig op over for mig, men jeg siger bare "kom an -vis dog hvad du kan din tøsedreng" og går hen imod dem med raske skridt, hvorefter de har overgivet sig, og skyndt sig at vende ryggen til ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #3 Dato: 11 Januar , 2011, 17:16 »
Jeg tror også jeg ville prøve med Storm-Olsens fremgangsmåde. Jeg er en af de heldige der slet ikke er bange for hidsige haner, så jeg ville med det samme svare igen, og give ham et ordentlig fur >:(. Hvis det ikke hjalp, så ville jeg nok lade ham komme op i hønsehimlen :-\.

Mine egne maraner har enkelte gange pustet sig op over for mig, men jeg siger bare "kom an -vis dog hvad du kan din tøsedreng" og går hen imod dem med raske skridt, hvorefter de har overgivet sig, og skyndt sig at vende ryggen til ;).

ENIG!! Haner må ikke være aggressive over for mennesker! - hvis ikke den kan "kureres" så kan det kun gå for langsomt med øksen!  /o
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Anja Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 Januar , 2011, 17:30 »
Tak til jer ;)for jeres hurtige svar! Jeg vil prøve, jeres råd.
Det er lidt ærgerligt, har haft ham siden ca. 6 uger og kunne håndfodre ham, og så begynder han på det pjat, sådan en flab.
Men kan jeg godt have ham gående sammen med den anden hane? han er Gokke underdanig.
Tak til jer ;)
Med venlig hilsen

Anja

2.0      Misse-Mau

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 11 Januar , 2011, 17:36 »
Tak til jer ;)for jeres hurtige svar! Jeg vil prøve, jeres råd.
Det er lidt ærgerligt, har haft ham siden ca. 6 uger og kunne håndfodre ham, og så begynder han på det pjat, sådan en flab.
Men kan jeg godt have ham gående sammen med den anden hane? han er Gokke underdanig.
Tak til jer ;)
Selv tak ;). Jeg har selv to haner gående sammen, og selv om de ind imellem lige skal toppes lidt, så går det hurtigt over når den anden overgiver sig. Jeg tror sagtens at dine to kan blive gående sammen, hvis de ikke er oppe at slås. Jeg krydser fingre for, at du med lidt pondus over for Gokke kan få overbevist ham om, at slige manerer ikke betaler sig.
Venlig hilsen Tanja

Offline Anja Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 Januar , 2011, 18:00 »
Tak Tanja ;) det hjalp, nu kan jeg sove igen. Var blevet lidt ked af det, hvis jeg skulle af med en af dem.
Det er dejligt med hurtige svar.
God aften /o og endnu en gang tak!!!!
Med venlig hilsen

Anja

2.0      Misse-Mau

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #7 Dato: 11 Januar , 2011, 19:01 »
Tanja hvor gamle er dine haner?
Med venlig hilsen Heidi

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 11 Januar , 2011, 19:16 »
2 haner i en hønsegård er en vurderingssag. det kan gå godt ... man kan også en dag komme ud til et blodbad. Så man kan tage chancen eller lade være. Ang folks erfaringer med 2 haner tror jeg gode og dårlige erfaringer fordeler sig fifty fifty herinde.

Dog mener jeg du burde anskaffe flere høns hvis du vælger at beholde begge haner.

Personligt har jeg altid kun en fuldvoksen hane pr hønsegård. Skulle jeg have 2 ville jeg kræve en kæmpe gård og ca 12-20 høns. Eller de skulle gå frit men det forhindrer ræven her på egnen.

Min opfattelse er at det kan godt være hanerne ikke slås ... men den underdanige har ikk meget livskvalitet og bliver måske stresset ,i hvert fald med så få høns.

Ang agressivitet mod mennesker så skal hanen sættes på plads ..kan han ikke det kommes han i tarteletter. Agressivitet videreføres til kommende kyllinger.

Held og lykke med det hele i hvert fald  /o
Med venlig hilsen Søs

johan10

• Gæst
« Svar #9 Dato: 11 Januar , 2011, 19:57 »
Heldigvis har jeg ikke det problem med mine haner. Jeg har også to skønne og tamme dværghaner og de er også gode venner med hinanden. Jeg havde en fodbefjeret dværghane som var meget agressiv og jeg prøvede også at sætte ham på plads, men det virkede ikke så det er nok lidt forskelligt hvordan det virker.
Som Søs siger burde du nok have et par høner mere, for det kan komme til at gå ret hårdt ud over hønerne når hanerne begynder at træde dem hele tiden.
Jeg kan måske godt hjælpe dig med et par høner hvis du er interesseret i det  ;)

Offline randi nielsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 11 Januar , 2011, 21:20 »
 ;D der var en herinde, der sagde kom slamberten under armen, det hjalp efter nogle gange.
held og lykke randi i sevel

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 11 Januar , 2011, 21:58 »
Held og lykke med afretning af den hidsige hane. Du har allerede fået flere gode forslag til at klare problemet, hvoraf, ihvertfald et par af dem løser problemet ultimativt (økse og tarteletter), så det vil jeg ikke kommentere på.

Mht at have flere haner sammen vil jeg godt give en kommentar. Jer uenig i at det er 50/50 om det lader sig gøre eller ikke. Jeg ville nok bruge 80/20 reglen i stedet. Begrundelse - de haner/høns der fremgår af min underskrift deler alle samme hønsehus og hønsegård, og der er ingen slagsmål. De konkurrerer på stemmer (hanegal), men slås ikke.

Jeg har kun en enkelt gang oplevet 2 haner, der måtte afgøre ved hanekamp, hvem der skulle have lov at blive og hvem der ikke skulle. Det nu godt nok med at det var mig der besluttede  :D, og den ene strøg til himmels kort efter.

Men som et par stykker skriver, hvis projekt 'flere haner' skal lykkes kræver det tilgang af flere høner. Forholdet bør ikke være mindre end 1.4 eller 1.5, efter min mening. Både for at undgå stridigheder og unødig slitage. Haner er ikke ligefrem romantiske når de træder, omend de kan foretage en lille kurtisering inden.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 12 Januar , 2011, 07:38 »
Tanja hvor gamle er dine haner?
De er fra april 2010. De skiftes lidt til at have førerposition, men de små magtkampe de har, resulterer altid at den ene overgiver sig og hopper op på en pind i hønsehuset, eller gemmer sig i hønsenes redekasse ::). De er kun oppe at toppes om morgenen hvor lyset bliver tændt, eller når de lukkes ud i gården; så skal de lige vise hønsene hvem der er den største og flotteste af de to.

Jeg har 15 høns til de to herrer, så fordelingen passer meget godt synes jeg.
Venlig hilsen Tanja

Offline Anja Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 12 Januar , 2011, 18:37 »
Tak til jer endnu engang, for jeres tid og skønne svar ;) har overvejet lidt flere " damer " til de to herrer. Skal snart bygge en lidt bedre hønsegård, glæder mig allerede /oSå kan det godt være jeg tager imod dit tilbud, Johan.
Håber Gokke arter sig, den lille bandit...vil helst ikke have ham op i gryden ::) er nok for blød....der er ikke gået en fandens god " landmands-kvinde " tabt i mig ;D . Tror nok det alt sammen skal gå.

Rigtig god aften til jer alle /o
Med venlig hilsen

Anja

2.0      Misse-Mau

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 26 Februar , 2011, 10:28 »
Hej Anja.

Har lige læst hele tråden, som jeg fandt, da jeg søgte på "aggressive haner". Jeg er nødt til at spørge: hvordan gik det? Har du fået sat skik på den sure Gokke, eller røg han i gryden?
Jeg spørger, fordi jeg selv er kommet i samme situation: 2 haner, som jeg har haft fra de var æg, og nu er den ene begyndt at gøre udfald mod min mand og også mig, hvilket jeg ville have forsvoret - jeg har altid troet den holdt af mig  :D.
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand