Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Pålægsrester, et luksusproblem  (Læst 15766 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Pålægsrester, et luksusproblem
« Dato: 09 Januar , 2011, 10:17 »
Jeg har lidt af et luksusproblem: Min mand er kok og har næsten dagligt mellem 1-5 kg pålægsrester med hjem, bl.a. skinke, pastrami, rejer, leverpostej, røget medister, røget makrel, div. slags ost, spegepølse, steg m.m. Lækkert for hønsene, men der er efterhånden så meget, at jeg kan se at hønsene ind i mellem får tynd mave af alle lækkerierne.

Hvilken mængde er passende pr. dag mon? Jeg har 17 høns og deres alm. foderblanding består af hvede, majs, tilskudspiller og havre. Skal jeg blot give dem så meget de gider æde af pålæggen, og derefter smide resten ud? Eller skal jeg rationere portionerne? I øjeblikket får de så mange rester, at de ofte gir' op efter et par minutter - så ligger resten af pålæggen bare i fodertruget, og så smider jeg det ud om aftenen når jeg lukker for dem.

Er det ok at give dem pålægsrester hver dag, eller bliver det for meget for en hønsemave? Resterne er friske og helt i orden, men må ikke serveres 2 dage i træk på en buffet.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Eva

• Passiv bruger
Sv: Pålægsrester, et luksusproblem
« Svar #1 Dato: 09 Januar , 2011, 10:28 »
Hvor meget de kan tåle ved jeg ikke.
Men røget og meget salt pålæg ville jeg tage fra.
Da jeg havde Australops i stor fik jeg også rester fra et køkken, de var så madglade at det meste blev spist, uden at de blev for tykke.
Men et kg til 17 høns det lyder som rigtig meget.
Jeg tror ikke de ville gå fra maden hvis ikke de var overmætte. Så den indikator er nok udmærket at bruge.

Måske andre er mere vidende?
Venlig hilsen
Eva

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 09 Januar , 2011, 10:59 »
Men lad være med at smide det ud. Andre dyr ku ha glæde af det  :)
Kattene får ind imellem lidt af resterne, men ellers ryger det ud. Her var mange rotter der vi flyttede ind, og vi vil ikke risikere at tiltrække dem igen ved at lægge madrester ud på den måde.

@Eva: Sjovt nok er de helt vilde med røget makrel og leverpostej er nærmest det bedste i verden :).
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 09 Januar , 2011, 12:49 »
Sikke et dejligt luksusproblem ;D
Jeg tror, jeg ville give dem korn om morgenen og så kan de få rester senere. På den måde spiser de korn først og spiser sig ikke udelukkende mætte i rester. Du kunne jo give dem resterne når du kommer hjem fra arbejde, for så kan du fjerne det uspiste igen efter en halv times tid, så risikerer du heller ikke at lade noget liggende til evt. rotter der kommer forbi...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 09 Januar , 2011, 13:10 »
Tanja..jeg nyder at læse om dine næsten daglige bulletiner fra hønsenes luksusmenu, og jeg er sikker på, at både du og dyrene elsker forkælelsen....Hvis de fra mogenen af spiser sundt ;D, så tror jeg bestemt heller ikke at de på nogen måde tager skade af...eller kommer til at mangle nogle vigtige foderting vedd at smæske sig i gourmetmad, når kokken kommer hjem - blot resterne bliver fjernet af hensyn til rotter og andet
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 09 Januar , 2011, 13:41 »
Tak Tanja og Helle  :). Ja, jeg nyder absolut at forkæle mine høns, og se dem stimle sammen foran døren i hønsegården når de hører min stemme (20 høns der presser sig op ad hegnet minder mig sådan om noget jeg har set fra Roskilde Festival i TV :D).

Det største problem har været de tynde maver, som jeg går ud fra skyldes de store mængder pålægsrester. De har en 8 kg foderautomat stående, så jeg kun behøver at fylde korn op hver 3. dag. Jeg tror jeg fortsætter som hidtil, men måske i mindre mængder. Så slipper jeg også for at rende rundt og samle de rester op de ikke har orket at omsætte ;).

Jeg blender forresten det pålæg som består af steg fx flæskesteg, roastbeef, oksesteg o.l. og fryser ned, men jeg orker ikke at stå og blende brie og røget makrel, så det får de som det er.
Venlig hilsen Tanja

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 Januar , 2011, 16:44 »
Det kunne jo også bare være de har fået diarre ..... jeg ville ingen betænkeligheder ha ved at fodre igennem af rester. Hvis det er mere flydende finthakkede rester blander jeg det gerne med havregryn eller brød ......
Med venlig hilsen Søs

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #7 Dato: 09 Januar , 2011, 18:31 »
Løsningen er da snublende nær... FLERE HØNS  <:
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 09 Januar , 2011, 18:37 »
Løsningen er da snublende nær... FLERE HØNS  <:
YES tak for det Finn. Jeg vil straks give beskeden videre til manden, som er ham der skal bygge flere hønsehuse og flere gårde ;D. (mangler stadig et anlæg til mine araucana, et anlæg til mine slagtekyllinger, et anlæg til mine faverolles, et anlæg til mine toppede hollændere, et anlæg til.... alle de andre høns jeg bare MÅ have. Det bliver nok ikke bedre efter næste weekend, når jeg har været til fjerkræudstilling i Fuglebjerg med marix ;)).
« Senest Redigeret: 09 Januar , 2011, 18:53 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 09 Januar , 2011, 18:45 »
Det kunne jo også bare være de har fået diarre ..... jeg ville ingen betænkeligheder ha ved at fodre igennem af rester. Hvis det er mere flydende finthakkede rester blander jeg det gerne med havregryn eller brød ......
Når jeg selv blander så tilføjer jeg også havregryn, til det har en passende konsistens, men pålægsresterne får de som de er dvs. skiveskåret skinke osv. inkl. pynt fra fadene, som typisk er salatblade, tomat, peberfrugt, agurk osv. Måske har de også fået tynd mave pga. det vejr vi har haft i vinter. Så har alle høns gået tæt sammen i hønsehuset, og dér er der jo meget hønsemøg som måske kan gi' dårlig mave også :-\.
Venlig hilsen Tanja

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 Januar , 2011, 19:10 »
Det tror jeg mere på ..... min personlige holdning er ...man kan aldrig få for meget god mad !  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline marix

• Passiv bruger
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
« Svar #11 Dato: 09 Januar , 2011, 19:13 »
jeg kender også til problemet.
mine høns (og mand forøvrigt) har også svært ved at spise sig igennemm sådan en helt afryddet søndagsbuffet fra mit job.  ;)
jeg prøver at sortere lidt i det til hønsene, så de for det meste får det mest magre kød og æg.
dagens ret i hønsegården var lammekroner og porrer, og så lidt brød. og der var brødet der var mest rift om...
var der nogle der sagde noget med perler og svin?  ;)
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 09 Januar , 2011, 19:18 »
jeg kender også til problemet.
mine høns (og mand forøvrigt) har også svært ved at spise sig igennemm sådan en helt afryddet søndagsbuffet fra mit job.  ;)
jeg prøver at sortere lidt i det til hønsene, så de for det meste får det mest magre kød og æg.
dagens ret i hønsegården var lammekroner og porrer, og så lidt brød. og der var brødet der var mest rift om...
var der nogle der sagde noget med perler og svin?  ;)
:D Ja, det er altså ikke nemt at stå der og sortere i fin og go' mad ;). Her gider de ikke brød, men er nogle værre "kød-grise". De elsker alt hvad der hedder leverpostej, skinke, rullepølse og oksesteg.
Venlig hilsen Tanja

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 09 Januar , 2011, 19:24 »
Ville gerne være høne hos jer  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator