Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tre druknede høner - øvøv!  (Læst 3727 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
Sv: Tre druknede høner - øvøv!
« Svar #15 Dato: 09 Januar , 2011, 10:11 »
Det er godt nok ærgerligt. Som man siger: Man skal ikke græde over spildt mælk. Jo for det var ikke mælk...det var øl! Pendant: Det var ikke isa brown...det var silkehøns. Så det er vel ok at hænge lidt med mulen. Men op på hesten igen. Jeg vil foreslå, at dit lille hønsehus hæves op på pæle, som jeg har gjort. Jeg har mest gjort det for ikke, at rotterne har mulighed for at etablere sig under det. Hønsene lærer ret hurtigt at benytte stigen. Et par dage med et lille "how to do"-puf, så har de fattet, at maden er inde i huset og ikke under det. De har verdens dejligste støvbad under huset, som altid er tørt.....ja, altså lige med undtagelse af, når der er syndflod og smeltevand.  *f  Jeg har, som du måske kan se, lavet et lille vingfang lukket mod vestenvinden samt lavet et simpelt snoretræk til en låge, så der kan sættes en stopper for frække mus på rov efter korn. Så en hyggelig weekend med stolper, løftestænger, cement, søm og skruer, så sker det aldrig mere.

Vild med store tværstribede Plymouth rock og dværgkochin

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 09 Januar , 2011, 10:16 »
 *t Håber da du finder den gråstribede i god behold, sørgeligt med de andre - har de klaret turen med hårtørreren godt nok??
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #17 Dato: 09 Januar , 2011, 10:18 »
Meget, meget trist læsning. Det må ikke have været sjovt at finde de små puttere :-[. Trøsterkrammer herfra! *t
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 09 Januar , 2011, 10:22 »
Sørgelig læsning.
Hvordan der det ud her til formiddag?
Fandt du den gråstribede?

Venlig hilsen
Eva

hoejberg

• Gæst
« Svar #19 Dato: 09 Januar , 2011, 10:35 »
 *l *t Det gør mig så ondt.
Her har mine høns også holdt flytte dag. Mit hønsehus, hønsegård og andegård gik under vand i nat /d Gårdene har stort set været under vand i et par dage, men hønsehuset stod med ca 10 cm vand i nat...Det meste er ude af huset igen, så i dag skal alt sandet køres ud, men hvor får man lige fat i noget nyt, tørt sand i dag??? Så må de jo gå i savsmuld og granulat.

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 09 Januar , 2011, 10:47 »
Det gør mig ondt at høre  *b
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #21 Dato: 09 Januar , 2011, 11:14 »
Hej Susanne

Ja man må da sige, du forstår da lige at finde alle de elementer der skal til, for at få en (u)hyggelig aften....  ???

føler med dig....  Mistede selv et lam i nat, dog ikke på grund af oversvømmelse... Det var bare for svagt... Så det var vel forventet at det gik til, men man håber jo altid...

Til gengæld var der så kommet et nyt, som trives fint.

M.V.H....Benny..

Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Susanne

• Gæst
« Svar #22 Dato: 09 Januar , 2011, 11:29 »
Tusind tak, allesammen!

Alt er - efter en travl morgen - under kontrol igen.

Der er etableret midlertidige opholdstilladelser på steder, hvor der normalt bliver nedlagt veto - hehe!

Så er der god tid til oprydning og tørring før huset skal tages i brug igen.

Den gråstribede maran lå som forudset druknet under hønsehuset (som faktisk er hævet ret meget over jorden - men selvf ikke nok  >:( ) Øvøvøv! Den var så fin og havde et dejligt væsen. Øv!
Og de to druknede silkehøns var fine, smukke høner, som indgik i mine avlsplaner. Jeg har dog tilstrækkeligt tilbage til at det nok skal lykkes alligevel.

Idag står den på oprydning - sikke et kaos sådan en pluselig syndflod efterlader sig. I drivhuset er der en muddersø op til soklens højde. Den kan ikke synke pga frosten i jorden, så der skal skovles vand ud eller noget  ???

Alle foderbaljer, spande drikketrug og andet hønseudstyr ligger hulter til bulter i skuret efter at have sejlet rundt. Og der er mudder overalt - hvor kommer alt det mudder fra?

Jeg har heldigvis sovet godt i nat - efter at have taget et ordentligt snøft! Det hører altså med, at man indimellem mister nogle dyr. men ærgerligt er det!.

Hoejbjerg: Jamen så er vi jo i samme båd  >:(. Jeg gætter på, at din søndag også er helt besat   8)

Rigtig god søndag til alle og tusind tak for kommentarerne! Det ER altså dejligt at kunne dele   *l

(og jeg er slet ikke i den situation, at jeg - som f.eks Mariegaard - har mistet 9 høner og tre dyrebare moskusænder til ræven)

Benny: tillykke med det nye lam - håber det er stærkere end det andet  /o

« Senest Redigeret: 09 Januar , 2011, 11:58 Fra Susanne »

Offline Benny

• Passiv bruger
    • Hovsaarten
« Svar #23 Dato: 09 Januar , 2011, 11:55 »

Jamen har du et sted at få vandet hen...

Så har jeg da dykpumper, og lidt slanger har jeg da også, hvis jeg kan få den fri, den ligger ude på marken....

Men der er da et par lidt mindre effektive pumper, og da stadig en del slange.... Det er da noget lettere, hvis det er ret meget vand det drejer sig om..

M.V.H....Benny...

Susanne

• Gæst
« Svar #24 Dato: 09 Januar , 2011, 12:01 »
Tusind tak for tilbuddet,Benny  /o

Men vi har faktisk selv en dykpumpe. Ideen er rigtig god - og der er afløb i nærheden, som kan tage fra  :D

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #25 Dato: 09 Januar , 2011, 12:05 »
Det var da en kedelig oplevelse, for dig og især for de små høns, der er ikke noget så uhyggeligt som vand og mørke på samme tid.
Godt du fandt de fleste og så må vi håbe de ikke bliver forkølede, efter det kolde vandbad....
 *t 
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jabina

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 09 Januar , 2011, 12:11 »
Steen, kan du forklare mig hvordan du kan sammenligne druknede silkehøns med mælk og øl?? *f *f

Til Susanne  *b

Emma

Offline Benny

• Passiv bruger
    • Hovsaarten
« Svar #27 Dato: 09 Januar , 2011, 12:33 »
Hej Susanne

Ja vand er rigtigt godt, men kun i de mængder, der passer os...

Har et drikkehul ude på marken, som desværre ofte overfyldes, og så ender hele marken med at blive et stort pløre....

Det blev jeg ret hurtigt træt af, så derfor har jeg 3 pumper....

Så bliver det noget lettere, at holde marken fast nok, så man kan bruge sine maskiner derpå, inden sommeren er forbi....

Grav evt en spand ned, på et lavt sted, og anbring så din dykpumpe deri... Dybt nok til at autostarten starter dykpumpen, inden spanden er fuld.... Den kan ikke forhindre oversvømmelse, men kan måske forsinke den lidt.... Alt afhængigt af, hvor hurtigt vandet kommer til jer, for det er jo nok ikke kun jeres eget smeltevand, i døjer med.

Måske lige præcist nok til, at i når at komme hønsene til undsætning næste gang.

M.V.H....Benny..

Susanne

• Gæst
« Svar #28 Dato: 09 Januar , 2011, 14:32 »
Hej Benny!

Du har helt ret! Det er ikke kun vores eget smeltevand, vi døjer med. Vi bor lavt - lige der, hvor tilstrømmende vand finder hen. I stride strømme.

I sommeren 2006 havde vi en endnu værre oversvømmelse efter et skybrud, der var så kraftigt, at jorden ikke kunne nå at tage fra. Da kom vandet langt højere op, og vi gik i vand til livet for at redde de overlevende høns (og masser af vendskader og medfølgende besvær indendørs )

Jeg tror nok, at vi i formiddags besluttede at flytte hønsehuset længere op i haven, men hvornår det lige sker er svært at sige.

Tak for rådet med spanden. Det er en kanon ide! For når det sker, når vi åbenbart ikke at opdage skaden før det er for sent  >:(  (hvor hyggeligt, at du bor i Brønderslev - det er jo lige om hjørnet :D)
« Senest Redigeret: 09 Januar , 2011, 14:33 Fra Susanne »

Offline Vibeke

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 09 Januar , 2011, 15:14 »
Puu-ha hvad der dog sker hos dig Susanne.  *b
Tror du, at du kunne få silkerne væk fra gulvet ved at lave en hønsetrappe op til et højere sted i huset , hvor de så kunne overnatte ?
Det er da ikke til at holde ud ikke engang at kunne tage i biffen, og så ikke vide hvad der kan ske i mens.
Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket