Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan får jeg kyllingerne til at blive inde?  (Læst 1734 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Hvordan får jeg kyllingerne til at blive inde?
« Dato: 04 Juni , 2008, 05:53 »
Jeg har fået indstaleret en automatisk hønselem (havde problemer med hukommelsen  ;) ) Nu har jeg bare opdaget at her i det gode vejr, så går kyllingerne ikke ind. I går løftede jeg dem alle ind kl. 22.30, men her til morgen kunne jeg se at da var gået ud igen og lå ude i hønegården og sov. Det er en kamp mod ræven, da den 2 gange har forsøgt at grave sig ind til dem. Jeg kan jo godt forstå det, når de ligger der og sover lige inde på den anden side af hegnet. Endnu har den ikke fået gravet sig langt nok ned, - men jeg synes det er utrygt.

Mit sprøgsmål er om det at kyllingerne ikke vil sove inde i hønsehuset skyldes at jeg endnu ikke har fået lavet siddepinde.  ???  De er ca. 10 uger gamle nu.

Er der nogle gode råd til hvordan jeg får dem til at vælge at sove indendørs. Jeg har lys inde i huset og det tænder kl. 21, og på det tidspunkt er de stadig aktive ude i hønsegården, i løbet af den efterfølgende time lægger de sig til ro i et hjørne hvor de sidste solstråler rammer, men hvordan får jeg dem til at vælge huset???  Lyset slukker omkring kl. 22.30. Lemmen lukker først kl. 23.00, men der er de gået til ro udendørs.

Gode råd modtages meget gerne. Mine nerver kan ikke holde til ret mange flere nætter med rævebesøg.
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvordan får jeg kyllingerne til at blive inde?
« Svar #1 Dato: 04 Juni , 2008, 08:12 »
Jeg ville overveje at slukke lyset inde i huset, det er jo sommer, jeg bruger ikke lys i mit hønsehus, kun når jeg skal rense ud derovre, men ellers ikke,  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #2 Dato: 04 Juni , 2008, 08:23 »
Var det noget at lokke med noget guf? Hvis det står på et par dage i træk, kan det være de fatter at det er i huset man sover.

Mine kyllinger på 8 uger sætter sig til at ville sove ovenpå deres lille hus, tiltrods for de har pinde. De må hver aften proppes ind i huset. De store på 12 uger går pænt ind i deres hus, så det kan være det kommer med alderen  ;)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Susanne

• Gæst
« Svar #3 Dato: 04 Juni , 2008, 10:10 »
Hej Helle!

Jeg har været ude for nøjagtig det samme. Venlig som jeg er, ville jeg gi hønsene noget lys - de skal da kunne se, hvor lemmen er hvis det er blevet for mørkt ude, og - når de er kommet ind i huset - skal du jo kunne se deres pind eller hjørner, eller hvor de nu foretrækker at sove.

Det viste sig at forstyrre langt mere end det hjalp. De blev ved med at gå ud og ind og var urolige længe. De fleste satte sig dog til at sove inde til sidst, mens et par stykker blev helt ude.

Nu er lyset slukket, og de finder selv ud af at gå ind i tusmørkebelysning. Jeg tror, at de fra naturens side søger i ly til natten hvor der er mørkt - aldrig hvor der er lyst.
Jeg håber det lykkes for dig.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 04 Juni , 2008, 18:50 »
Det er ikke nogen god ide at have lys om aftenen, så kan hønsene ikke finde ud af at gå ind. Så prøv at slukke det og jage/lokke dem ind et par dage, så kommer det nok af sig selv.

Dog kan det også skyldes varmen at de bliver ude. Jeg har tidligere haft et hønsehus af træ, hvor der i "tropenætter" blev meget varmt og så begyndte hønsene at sove udenfor. Selv voksne høns der var vant til at gå ind om aftenen blev ude. Da det blev koldere igen, så gik de indenfor igen, helt som de plejede.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #5 Dato: 04 Juni , 2008, 22:58 »
Jeg slukker lyset. Men tænker at Finn har ret i varmen, problemet er først opstået efter det gode vejr er slået rigtig igennem og hønsehuset er ISOLERET. Ja, det er selvfølgelig rart om vinteren, men der er VARMT inde i øjeblikket.

I morgen vil jeg lufte ud og jage dem ind. Håber det hjælper for mine nerver bliver påvirket når jeg kan se at det er et kapløb med ræven.
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #6 Dato: 05 Juni , 2008, 00:10 »
Mine to hold kyllinger sover i et skrukhus, jeg har lavet.
De går fint ind henad 21-22 tiden, da de først fik lært at gå op ad stigen.

De seneste dage, hvor det har været så varmt, har jeg sat en lille klodse i, så der kan komme lidt mere luft ind i huset. Den er lavet, så taget i den ene side kan løftes via nogle hængsler, og så er taget todelt. Bare en pind på et par centimeter, så der ikke kommer andet skidt ind til dem.
Det ser ud til at fungere fint.

Har dog ikke haft problemer med, at de ikke vil gå ind.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Mimi Trædmark

• Passiv bruger
  • Vild med hanegal!
« Svar #7 Dato: 05 Juni , 2008, 21:32 »
Jeg tror også på varmen og de lange aftener med lys. jeg har et hold kyllinger som går med skruk og de går pænt til ro inden kl. 21. Et andet hold går uden skruk og de gør ligesom dine-der render hele tiden et par stykker udenfor indtil mørket falder helt på. De har jo ingen mor som kan fortælle dem hvornår det er sengetid for en kylling vel? ;)
Men du har ret i at det er svært med en automatisk lukkelem hos sådan et hold.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Liv

• Bruger
« Svar #8 Dato: 06 Juni , 2008, 11:22 »
Mine høns går i seng ved 18-19 tiden for tiden. Der er meget køligt i hønsehuset og når det er meget varmt opholder de sig meget derinde i løbet af dagen, selvom der er store træer der skygger i hønsegården.
Venlig hilsen
Liv

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #9 Dato: 08 Juni , 2008, 21:46 »
Jeg har åbnet et vindue i hønsehuset, så det bliver køligt om aften, de går fint ind kl 21 ingen problemer, de er ellers nye i huset  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte