Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: En slem musvåge!  (Læst 2445 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lucky7

• Passiv bruger
En slem musvåge!
« Dato: 20 December , 2010, 10:57 »
Tænk sig i går blev en af mine ellers så flotte store araucana høner nakket af en musvåge!
Da jeg kommer ned i til hønsegården er der bare fjer, blod, og indvolde overalt i den hvide sne, jeg tænker straks ræven må have været der, men kan ikk finde nogle steder hvor den er kommet ind, kommer til at kigge op i et stort egetræ og der sidder synderen så og kigger på, at jeg forviret går rundt for at finde et sted hvor ræven kunne være kommet ind. Jeg tænker den må ha været meget sulten siden den tager høns og iøvrigt ikke bliver bange for mig.
Nu har jeg så lavet en lille vintergår uden foran hønsehuset, hvor jeg har net over, for jeg vil godt nok ikke dele mine høns med de vilde dyr! Havde aldrig regnet med at mine store høns skulle være i fare pga musvåger!
Er der andre der har oplevet det?
Venlig hilsen Trine

2,8 store Wayandotter  1,0 Dansk Svensk gårdhund.
0,1 Norsk skovkat

Offline Rudy

• Bruger
Sv: En slem musvåge!
« Svar #1 Dato: 20 December , 2010, 11:37 »
Rovfuglene, herunder Musvågerne, er meget sultne for tiden. Der sad 3 på min mødding forleden, og spiste henkastet slagteaffald fra fjerkræ.
Men de skal jo også leve  ;)    Har forøvrigt fået taget en Moskus and for nogle år siden, den var pæn stor da det var lige før slagtetidspunkt  >:(
Det men ikke vil dele med rovdyr/rovfugle er man nød til at sikre, som du har, med at leve en overdækket gård.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 20 December , 2010, 14:20 »
Jeg har kun prøvet at få snuppet en dværghøne sidste år. Min sidste dværghøne har besluttet at hun ikke gider de andre høns, og er flyttet ind i laden ved fodertønderne og høet. Der er nemlig savet et lille hul i porten til kattene, og hun er den eneste af fjerkræene der kan komme ind. Så hende snupper de flyvende ræve ikke.  :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline lucky7

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 December , 2010, 14:27 »
Hehe det lyder som en klog lille dværg høne du har dig der Henriette   /o
Venlig hilsen Trine

0,1 Norsk skovkat

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 20 December , 2010, 16:45 »
Ja, hun er lidt hyggelig. Jeg tror jeg blev snydt da jeg købte hende. Sælger sagde at hun var 1½ år gammel, og jeg har haft hende i snart 2, men det sidste års tid har hun hverken ruget eller lagt æg, men hun går og hygger sig og snakker med os, og sådan en lille størrelse kan jo ikke spise os ud af huset, så hun får lov at blive. Per er godt nok lidt sur over alt det hønselort der ligger inde i laden, meeen det går nok.  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Henrik Helms Madsen

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #5 Dato: 20 December , 2010, 20:39 »
Hej.

Jeg fik taget et par høns af en musvåge for nogle år siden. Det var dengang mine høns var frit gående det meste af tiden. Det fandt musvågerne ud af.

Musvågerne vil vende tilbage hver dag hvis hønsene er ude eller ikke er i overdækket gård.!!

hilsen Henrik
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

smilla25

• Gæst
« Svar #6 Dato: 21 December , 2010, 17:58 »
Vi var lige ved at få snuppet en 3 ugers hundehvalp af en musvåge da vi havde hvalpe i sommer=( Så tror gerne at den kan tage en høne... :-[

Offline lucky7

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 21 December , 2010, 20:36 »
Hvor vildt!! Godt den ikke fik den lille hvalp.. Jeg har aldrig tænkt at musvåger kunne være farlige for vores kæledyr troede kun de tog det som de kunne finde i naturen altså væk fra os mennesker. men nu er jeg blevet meget klogere  :o
Venlig hilsen Trine

0,1 Norsk skovkat

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #8 Dato: 21 December , 2010, 22:38 »
Fra Skov- og Naturstyrelsen:

"Bytte
Musvågen spiser små gnavere som mus, rotter og mosegrise. Den spiser også frøer, tudser og firben, og smådyr som orm og biller. Hvis du ser en musvåge vandre rundt på en stubmark, er den nok på regnormejagt.

Musvågen æder også ådsler – altså døde dyr – hvis den støder på dem. Det er der mange rovdyr der gør."

Hvis man iagttager en musvåge er det tydeligt at den med sine små fødder og lille næb næppe selv kan slå noget større end en fasankylling ihjel. Selvfølgelig gør sult den nok mere kreativ - men den overtager helst byttet EFTER at andre har dræbt det eller byttet har lidt en naturlig død. Så måske er jeres "musvåger" duehøge, der er anderledes hårdtslående og velbevæbnede?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 21 December , 2010, 22:46 »
Jeg er på linie med dig Ankerine. Jeg vil heller ikke give musvågerne skylden for overfald på levende husdyr, medmindre jeg oplever det ved selvsyn.

Vi har ganske mange musvåger i områder her. Jeg ser dem hver dag jeg er hjemme. Men har endnu aldrig oplevet dem vise nogen som helst form for interesse for høns/kyllinger eller ænder/ællinger. 
Mvh
Erik Andersen

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #10 Dato: 22 December , 2010, 05:37 »
Jeg har nu set det med mine egne øjne. Jeg ved altså godt hvordan en musvåge ser ud. Kan godt kende rovfuglene fra hinanden.

Sceneri: Stor musvåge siddende i min urtehave guffe høne. Jeg stod vel 2 meter fra den inden den lettede uden hønen.
Det er sådan at 500 meter her fra er der nogle rigtig høje træer som de sidder og spejder fra. Ind i mellem får de så øje på mine høns. Når det sker skal hønsene ikke gå frit gående så er det med at holde dem i hønsegården.
De er jo et let bytte.

hilsen Henrik
PS. Der er også Røde Glenter i området, tårnfalke og ugler.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #11 Dato: 22 December , 2010, 08:15 »
Det tæller ikke at se dem GUFFE en høne ;) - det gør de jo eftersom de hovedsageligt lever af ådsler om vinteren. Min svoger tror fuldt og fast på at de tager katte fordi han flere gange har set dem spise katte i vejkanterne. I vejkanterne ::). Hvad mon katten er død af? Jeg siger ikke at der ikke er nogen af dem der er så sultne at de kan finde på at satse. Men i modsætning til duehøgen har de svært ved at lette når der er bevoksning og de går i hvert fald ikke ned i en hønsegård. I tidligere tråde om samme emne er der aldrig nogen der har SET musvågen slå ned på en levende høne. Er hønen bare lidt frisk kan den sagtens undslippe de små musvågefødder og flænsenæbbet der ikke er beregnet til at slå større ting ihjel. Svage dyr kan den måske nok klare. Men den sidder ofte i et træ og spejder - eller "muser" hen over området. I den situation er det jo svært at vide om den kigger efter regnorm -  eller planlægger en storvildtjagt. Her har vi adskillige rovfugle og nyder at iagttage eres jagtteknik. Har set musvåger mange gange ved kadavere og vores udlagte slagteaffald da vi havde får og geder. De har aldrig interesseret sig for hveken kyllinger eller duer. Men vi har ofte set duehøgen slå ned på skovduer, krager og råger på vores terrasse lige under foderbrættet, umiddelbart op ad huset. Og de kan lette igen, med eller uden byttet. Kærhøgen er også en "slem fugl" men holder sig væk fra huset. Den ser vi jagte solsorte, duer og krager i vores levende hegn.
Nå, men uanset hvilken fugl der er ansvarlig så er det jo trist at miste høns men så må man jo passe bedre på dem.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

karina dj

• Gæst
« Svar #12 Dato: 22 December , 2010, 10:01 »
Det er mærkeligt vi kan blive ved med at diskutere dette emne...

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #13 Dato: 22 December , 2010, 10:26 »
Ups, de Musvåger hos mig har så ikke liiiige fået læst det Skov- og Naturstyrelsen skriver de skal spise.
Her har de nemlig taget en pæn stor Muskusand - frist og i vigør -, samt en høne at stor race ligeledes frist og rask.
Og det er ganske vist - jeg har selv set det. Og det var med 100% sikkerhed Musvåge, den er let at kende. Jeg er tilmed meget fugle-interesseret   /o   /o

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #14 Dato: 22 December , 2010, 12:40 »
Nogen tror jo kun på det der står i bøgerne ::) Det kender jeg alt for godt.
Slut herfra. God Jul.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns