Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Store racer , hvordan op i god slagtevægt ?  (Læst 12582 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Store racer , hvordan op i god slagtevægt ?
« Dato: 19 December , 2010, 08:04 »
Dette efterår fik jeg slagtet lidt "kyllinger" hvoraf flere var blevet ganske store af ydre statur, men knap så voldsomme da først fjerene var væk - æv.
Racen er sådan lidt tværsigennemhækkenhovsa med bla. plymouth rock og australorps i generne.

Den første fejl , har jeg ræsoneret mig frem til via dette forum og Mortends , er nok at de var liiige unge nok til at blive slagtet ( 6 - 7 mdr ).

Hvad gør i med store racer , sådan lidt detaljeret , fra æg til gryde , for at få dem op i vægt ?

Kunne min løbegård på knap 100 m2 være for stor - måske bare i en periode ? Er de "anbefalede" 125 gr. foder for lidt til store racer ? Skal jeg ruge æg ud allerede i januar , eller går det bare op i hat og briller fordi de så bruger meget af foderet til at "holde varmen" ?

Kunne godt bruge mange detaljer , det er lidt trist når brystkødet ikke er mere end 3-4 cm på det tykkeste sted !

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Store racer , hvordan op i god slagtevægt ?
« Svar #1 Dato: 19 December , 2010, 08:44 »
Jeg vil mener at 6-7 mdr. skulle kunne gøre det, nu fører jeg ikke optegnelser over hvor gamle mine hane har været, da blev slagtet.
Men det vil jeg prøve at gøre næste år.

Jeg har i år brugt en stor hesteboks, hvor hanerne løbende blev smidt ind i efterhånden som jeg fik sorteret i dem.
Og herfra blev der så taget de 8-12 største hele tiden og slagtet indtil der var tomt.

Manglende brystfylde er desværre et generelt problem for rigtig mange racer og går man på en udstilling, så er det tit skrevet en notits på point kortet. om det
Så der skal kun avles på de dyr som har en god brystfylde. Dette er dog nemmere sagt end gjort.

Selvfølgelig skal de også have foder. Jeg fodre primært med voksefoder tilsat lidt hvede/majs, jeg har også prøvet at bruge startfoder til slagtehanerne, for der er mere protein i det.
Det hele er fra Mølleren, idet der er mindre byg og hvede i, kontra det fra DLG.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 19 December , 2010, 08:53 »
Her er et rigtig godt eksempel på en hane, som mangler rigtig meget brystfylde, og kroppen bliver trekantet at se på.

Billedet er taget i Hannover 2010 og det er en Jersey Kæmpe - hvid model.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

• Gæst
« Svar #3 Dato: 19 December , 2010, 09:09 »
Jeg slagter ogsaa mange paa 7-8 mnd, men for mange racer vil du faa et fyldigere bryst etter ett aar. Det er ofte vanskelig at have dem (hanerne) intil den alder. Dine Jerseys er vel et typisk eksempel. Jeg vil fortsette at slagte unge haner, men jeg holder 2-3 tilbage, de bliver saa Soendags/middag. Alle dem der skal blive Pasta/Curry/gryde-mad maa saa gaa tidligere, der er jo begrensed hvor mange haner jeg kan have her. RIR-bacerede krydsninge gaar i Curry, mens Croad Langshan samt Croad Bantams gaar i mildere retter som pasta. Saa beholder jeg etpar-3 store Croads. 6 timer i ovnen paa 125 grader, mmmm!
Dine Jerseys smager veldig ligt til mine Croads. Australorps ligner ogsaa endel, og haver mange af de samme egenskaber, fylder maaske brystet noget hurtigere. Jeg haver en 5,5 kilo Croad gaaende, han venter paa jul!

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 19 December , 2010, 10:34 »
Så vidt jeg kan se på mine barneveldere, så bliver de sidst tillagte ikke så store som de tidligt udrugede. Jeg tror ikke de vokser meget her i kulden, så i første omgang vil jeg sørge for at ruge tidligt ud. (Jeg rugede ud fra februar til juni). Mine render frit på hele matriklen, så jeg ved ikke om man skal spærre dem inde, men det har jeg altså ikke plads til. Men rigeligt foder, gerne med noget majs ind over skulle vel ikke skade. :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 December , 2010, 11:04 »
Hvad vejede dine "kyllinger" slagtet? Og hvor store vil du gerne have dem?
Jeg slagtede mine Faverolles-hanekyllinger, da de var 14 uger gamle. Da vejede de ca. 1800 g pr. styk, slagtet, og det synes jeg jo er en fin størrelse.

« Senest Redigeret: 19 December , 2010, 11:12 Fra Lisbet Woller »
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline NiNydk

• Passiv bruger
    • niny.dk
« Svar #6 Dato: 19 December , 2010, 11:06 »
Jeg slagter ogsaa mange paa 7-8 mnd, men for mange racer vil du faa et fyldigere bryst etter ett aar. Det er ofte vanskelig at have dem (hanerne) intil den alder. Dine Jerseys er vel et typisk eksempel. Jeg vil fortsette at slagte unge haner, men jeg holder 2-3 tilbage, de bliver saa Soendags/middag. Alle dem der skal blive Pasta/Curry/gryde-mad maa saa gaa tidligere, der er jo begrensed hvor mange haner jeg kan have her. RIR-bacerede krydsninge gaar i Curry, mens Croad Langshan samt Croad Bantams gaar i mildere retter som pasta. Saa beholder jeg etpar-3 store Croads. 6 timer i ovnen paa 125 grader, mmmm!
Dine Jerseys smager veldig ligt til mine Croads. Australorps ligner ogsaa endel, og haver mange af de samme egenskaber, fylder maaske brystet noget hurtigere. Jeg haver en 5,5 kilo Croad gaaende, han venter paa jul!
Det vil sige at hvis man venter et år med at slagte sine haner kan man stadig godt stege dem og få en ordentlig smag/mørhed? og skal man så langtidsstege dem?
Shropshire 1.10, Spælsau 0.7, Moskusænder, 1.7.7, Lys Sussex 1.12, plymouth rock 0.2, Staffordshire bullterrier 0.1, Schæffer 1.0, Børn 1.2 og en kone

thorleif

• Gæst
« Svar #7 Dato: 19 December , 2010, 11:14 »
Ja, man skal vaere TOLMODIG (i dobbel forstand). Du skal behandle stegen som om der var en kalkun. La koedet "hvile" en time inden du begynder at skive den op.

Offline Alfred Kirk

• Bruger
« Svar #8 Dato: 19 December , 2010, 13:49 »
Den største hanekylling vi har slagtet i år vejede 2,9 kg klar til fryseren. Det var en Australorps. Men hvor har du hørt at kyllinger til slagt kun må få 125 gram?
Så lidt foder er jo stort set kun til vedligehold, de bliver aldrig tunge på smalkost, skal de være tunge skal der også foder til.
Kyllinge motionere ikke som mennesker, for at tabe sig, så jeg tror ikke på lidt plads, det vil højest give mere fedt.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 19 December , 2010, 18:52 »
Hej allesammen - fede input !
Altså de 125 gr har jeg fra Lilliensøe - tror jeg nok. Det er nu heller ikke fordi de får 125 gr - de får ad libitum hele tiden - plus en gedigen masse fra køkkenet : rester af kød , kogte skræller af alt grønt , frugt ( min Kochin hane er viiiild med banan  :D ) youghurt osv.
Den største hanekylling vejede knap 2,3 kg , med nogle ordentlige lårbasser , vinger og godt ryg-kød , men fuldstændig hulbrystet som @Lestats billede ! Det er da lidt surt når de rendte rundt og deres hoved var godt over mine knæ når jeg gik rundt blandt dem ( jeg er 194 cm høj).
Så op i nærheden af de 3 kg vil jeg gerne - jeg ved godt det ikke er industri plymouth jeg har - men alligevel .....
Det kan da godt være jeg skal droppe den der "tværsigennemhulihegnet" race og køre ren racet en eller anden stor race ?

(Æv der er så langt over til Lestat  :D )
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #10 Dato: 19 December , 2010, 19:02 »
Jeg er nået frem til at jeg er rigtig godt tilfreds med mine Orpinton.
Men jeg kan desværre ikke sige noget om slagtevægten. Jeg vejer med fjer og det hele, for som avler tænker jeg kun på standart og vægt levende    men det var noget tunge basse der kom i fryseren.
Vi har lige nappet 10 haner fra maj som levende vejede fra 4 til 4,5 kg. Fordelt på 2 på 4 kg. og 4 på 4,5 kg. resten/4 stk. lå imellem.
De var ca. 7 mdr. og det er der det hos os giver det bedste slagtedyr. Har prøvet tidligere med Orpington slagtet hhv. 5 mdr. og 6 mdr. gamle, men syntes de lige skal have det sidste. Men det kan sagten forholde sig anderledes hos andre, som bruger en anden foderplan.
Nu til januar er det så det hold haner fra juni der står for tur, så må vi se om kulde osv. har påvirket.
NB: vi slagter altid kun haner hos os, da hønsene altid er lovet væk.

Derudover mener jeg at de skal have alt det de kan æde.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #11 Dato: 21 December , 2010, 12:12 »
Jeg har bestemt mig for at mine "slagteracer" skal være maran og araucana. Araucana er jo ikke så store, men i forhold til de sussex jeg slagtede i sommer så er der mere kød på i forhold til knogle og så er de jo nærmest "portions" anrettede. Vi er jo kun to i familien så med en 1½ kg hane har vi alligevel mad til to- tre dage.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #12 Dato: 21 December , 2010, 12:53 »
Jeg læste nogte herinde idag om at for og få gode bryst og lår skulde de ha tilgang til at flyve noget og bevæge sig... :-\
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #13 Dato: 21 December , 2010, 14:05 »
Men glem nu ikke, at uden alt det foder (godt nærende, med god foderværdi) som de kan æde, går det ikke  /o

Offline Micher

• Bruger
« Svar #14 Dato: 21 December , 2010, 23:13 »
Har sidste uge slagtet. og der var en 1 årig Orpington hane, slagtevægt på 2.545g
og en brahma/orpington hanekylling på 6mdr. slagtevægt 2.640g

Orpingtonen havde en del fedt (måske 100g for meget), og krydsningen havde store lår, havde den bare fået lov til at blive 1-2 mdr ældre. havde den rundet de 3000g og haft fint brystkød, og endnu større lår.
Mvh

Michael