Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forkølelse - Nu igen..  (Læst 68612 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #150 Dato: 12 Februar , 2011, 20:52 »
Tag det i opløbet med penicillin, så dør der bare ingen. Jeg er ikke så bekymret for det mere da jeg kan få hold på det med det samme der er lidt. Straks værre når jeg ikke har mere penicillin.

Altså... Jeg kan ikke lade være med at blive lidt emsig over denne kommentar - og det har ikke noget at gøre med at det er Bettina der har skrevet den, men jeg synes det er lidt ærgeligt, at det er en udbredt opfattelse at penicillin er et universal vidundermiddel.
Penicillin virker mod bakterier og ikke mod virus! Det høns bliver syge af når de står i gennemtræk er ikke bakterier, men virus. Grunden til at man så alligevel indimellem giver penicillin, er at man kan mistænke at bestemte bakterier er i overvækst pga. en svækkelse af immunforsvaret som følge af virusinfektionen.
Præcis af den grund giver det ingen mening at forebygge med penicillin, når forkølelse er under optræk. Hvis man fornemmer det virker, så er det nok fordi det alligevel ville være gået over af sig selv (som virus i øvrigt normalt gør).

Mikkel har jo nærmest heller ingen effekt fået af den penicillin, der er blevet givet til hønsene i flere omgange... Og hvis der er træk, så forklarer det jo hvorfor hønsene har skrantet så længe. Jeg er glad for du har fået hjælp til at finde ud af hvad der galt, Mikkel! Jeg håber, du kan redde de sidste /o

Men lad nu være med at gå og sjatte med penicillin, det er det der er roden til al den
resistensudvikling vi ser!

Slut på pip herfra ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #151 Dato: 12 Februar , 2011, 23:08 »
Tak for svar Tanja, den vil jeg gå og tænke lidt over. :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #152 Dato: 12 Februar , 2011, 23:12 »
Tanja man er ikke i tvivl om man er ved at have en meget ringe høne som skal have penicillin eller om det bare er en forkølelse. En rallende og meget syg høne overlever ikke uden penicillin, og det er en betændelse af den ene eller anden art. Og for mit vedkommende fik jeg at vide af dyrlægen at jeg skulle give den enkelte noget hvis det kom igen og vi er jo flere der har haft besøg eller hjælp fra dyrlægen.
Så ikke noget forkert i det.
iøvrigt så er det ikke noget jeg giver for sjov, der er ingen æg i 14 dage  >:(
« Senest Redigeret: 12 Februar , 2011, 23:14 Fra bettina30 »
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #153 Dato: 12 Februar , 2011, 23:28 »
@ Mikkel.

Fik du prøvet at give dine høns lidt 'urte-pencil'.

Glemte at skrive at du skal åbne kapslerne og hælde pulveret ud i maden eller hønseguffen. ;)

Som jeg skrev tidligere har det en fantastisk effekt på mine smågrise, så det kunne også styrke dine høns.

Og det er ikke pencillin, men et naturprodukt.

Nu hvor dine høns ér blevet forkølede er det ikke sikkert at det er nok at stoppe kilderne til træk.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #154 Dato: 13 Februar , 2011, 14:01 »
Tanja man er ikke i tvivl om man er ved at have en meget ringe høne som skal have penicillin eller om det bare er en forkølelse. En rallende og meget syg høne overlever ikke uden penicillin, og det er en betændelse af den ene eller anden art.

Næ, men så er det jo heller ikke at tage det i opløbet ;) Så er det jo en virkelig syg høne og det har jeg da heller ikke noget problem med. Så har jeg blot misforstået hvad du skrev...
Men jeg har stadig noget imod at privatpersoner (eller landmænd for den sags skyld) uden specielt kendskab til penicillin bruger det efter gefühl. Hvis man ikke bruger det helt rigtigt, så er det næsten helt sikkert, at der udvikles resistente bakterier og så ender vi med ikke at have noget at behandle sygdomme hos os selv med... :(
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #155 Dato: 13 Februar , 2011, 15:17 »
Erik, desværre ikke endnu. Diverse ting, studietur, fødselsdage, udgifter til høns m.m har sendt min konto i underskud, så jeg pt. skylder mine forældre i stedet for overskud, så det må lige vente til midt i ugen, hvor jeg har arbejdet mig op på et overskud igen, desuden er de blevet noget bedre allerede, så jeg tror bare jeg tager den med to, men når jeg lige kommer på + igen, så får jeg købt noget af det urte - pencil :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #156 Dato: 13 Februar , 2011, 18:56 »
@Erik

Hvor meget giver du en høne som er forkølet/syg pr. dag?
-eller "behandler" du dem alle på en gang`, og i såfald hvor meget beregner du så pr. høne?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #157 Dato: 13 Februar , 2011, 19:33 »
Se svar #127 i denne tråd.
Mvh
Erik Andersen

johan10

• Gæst
« Svar #158 Dato: 14 Februar , 2011, 08:25 »
Hvor meget træk har de fået Mikkel? Spørger fordi jeg også har kæmpet med forkølelse meget længe nu og det kan godt nok tage modet lidt fra en når man hele tiden har syge høns. Det er nogle meget små revner i mit hus, som er meget lille. Fx kommer der lidt luft ind under døren. Hvor meget træk skal der til for at de bliver forkølede og får øjenbetændelse? Lige nu er stort set alle mine forkølede og jeg har 4 med øjenbetændelse. Den ene har det rigtig slemt. De andre tror jeg kan behandles med kamillete.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #159 Dato: 14 Februar , 2011, 09:24 »
Prøv at tænde en ligther i hønsehuset, flammen skal stå stille.  ;) Jeg syntes at jeg får problemer hvis jeg har været venlig og lukket høns ud i blæsvejr og regn og så vinden har stået ind af deres huller og de på den måde har fået træk.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #160 Dato: 14 Februar , 2011, 10:36 »
I dit tilfælde er der i forhold til her ingen sammenligning, for det er noget større huller her, men jeg har jo tænkte over udluftning fremfor træk, så derfor det har været sådan. Prøv at dække de små huller til. Jeg har stoppe alle de sprækker der var på øst og vestvendte sider til med sammenkrøllet avispapir og klude. Det er ikke kønt, men det er effektivt, ellers så prøv med noget skum eller gummifuge, så der kan ikke længere komme træk ind der. De større huller er en større udfordring, men her har jeg stoppet ud med fodersække og pudebetræk fyldt med avispapir og halm, det er kun midlertidigt, indtil det bliver forår og jeg kan få lavet noget for alvor derovre, men det virker altså. Her trækker det også ind under døren, så jeg har gjort det at jeg har sømmet et gammelt tæppe op over døren, klippe nogle huller i tæppe og sømmet nogle søm fast hele vejen ned af siderne på listerne langs med døren, så kan jeg sætte tæppet fast der når jeg går ud. Jeg bruger kun tæppet når det blæser slemt fra øst og sydøst, den er lavet så den kan rulles op og bindes så den hænger over døren. Det er meget praktisk og taget meget træk. Når tæppet bliver ulækker kan det jo bare tages ned og brændes. Tæpperne kan fås meget billigt i Harald Nyborg.
Kan der komme træk fra Lemmen, Johan? Jeg havde problemer med træk fra lemmen, men det har jeg løst med et vindfang indendøre. Prøv at tænde et par stearinlys og stil dem på deres siddepinde, og gå så langt væk du kan, så kan du se hvor det trækker på dem fra. Det vigtigste er efter min overbevisning at det ikke trækker der hvor de sover, for det er der jeg tror de bliver mest syge. Høns har trods alt altid gået udendøre og er også egnede til det, så jeg tror slet ikke at almindeligt blæsevejr har indvirkning på dem, kun hvis det er kombineret med regnvejr :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

johan10

• Gæst
« Svar #161 Dato: 14 Februar , 2011, 21:27 »
Efter dine beskrivelser tror jeg ikke at mine småhuller er noget i forhold til dine. Mine sprækker er meget små og der kommer kun ganske lidt luft ind, men jeg vil alligevel prøve at stoppe dem i morgen  :) Hvor er det bare træls med forkølelse hele tiden og det er næsten ikke til at slippe af med.

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #162 Dato: 15 Februar , 2011, 08:02 »
De små sprækker er efter min mening de værste, der står en tynd stråle af meget kold luft lige ind på et lille del af hønen, det går altså ikke.
Mine høns går i et legehus hvor der var sprækker og revner alle steder, jeg satte nogle tunde krydsfinerplader på væggene til lidt op over siddehøjde ovenover er der sus i bølgerne i tagpladerne og det her gået fint også når det har været koldest.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Vibeke

• Passiv bruger
« Svar #163 Dato: 15 Februar , 2011, 14:36 »

Mon ikke det også er meget vigtigt hvad man selv slæber med ind til hønsene,  /o
jeg går aldrig direkte fra byen over til hønsene uden at have vasket mine hænder, der er så mange bakterier allevegne, som hønsene ikkke kender i hverdagen og som vi uforvarende kan påføre dem.
Når jeg sammenligner den måde mine går på med jeres andres, så -
jeg lukker aldrig hønselemmen med mindre der står en stiv kuling ind ad den, og har halvdøren stående på klem i den modsate side, hønsene sidder godt 1 m oppe i den stille side af huset.
men nu er landhøns jo også robuste , så måske bør jeg være taknemmelig for det.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #164 Dato: 15 Februar , 2011, 14:53 »
Ja, jeg er vist også heldig. Mine bor i legehuse, og de er da nok lidt småutætte, og nogle af de unge haner kan godt finde på at blive ude på gelænderet hele natten. Ingen af mine høns har været syge hele vinteren. Tror slet ikke baktusser kan trives i den kulde.  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)