Tag det i opløbet med penicillin, så dør der bare ingen. Jeg er ikke så bekymret for det mere da jeg kan få hold på det med det samme der er lidt. Straks værre når jeg ikke har mere penicillin.
Altså... Jeg kan ikke lade være med at blive lidt emsig over denne kommentar - og det har ikke noget at gøre med at det er Bettina der har skrevet den, men jeg synes det er lidt ærgeligt, at det er en udbredt opfattelse at penicillin er et universal vidundermiddel.
Penicillin virker mod bakterier og ikke mod virus! Det høns bliver syge af når de står i gennemtræk er ikke bakterier, men virus. Grunden til at man så alligevel indimellem giver penicillin, er at man kan mistænke at bestemte bakterier er i overvækst pga. en svækkelse af immunforsvaret som følge af virusinfektionen.
Præcis af den grund giver det ingen mening at forebygge med penicillin, når forkølelse er under optræk. Hvis man fornemmer det virker, så er det nok fordi det alligevel ville være gået over af sig selv (som virus i øvrigt normalt gør).
Mikkel har jo nærmest heller ingen effekt fået af den penicillin, der er blevet givet til hønsene i flere omgange... Og hvis der er træk, så forklarer det jo hvorfor hønsene har skrantet så længe. Jeg er glad for du har fået hjælp til at finde ud af hvad der galt, Mikkel! Jeg håber, du kan redde de sidste

Men lad nu være med at gå og sjatte med penicillin, det er det der er roden til al den
resistensudvikling vi ser!
Slut på pip herfra