Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Forkølelse - Nu igen..  (Læst 59348 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lysager ( Michael )

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #135 Dato: 07 Februar , 2011, 22:07 »
Hej Mikkel.

Faldt over dette i leksikonet, ang Forkølelse/snotnæser ;)
Det kunne da prøves

http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/DiverseTilskud/HavregrynOgGrød

Nu skulle linket virke /Marianne - administrator
« Senest Redigeret: 08 Februar , 2011, 09:53 Fra Marianne Vedel »
Bedste hilsner Michael

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #136 Dato: 07 Februar , 2011, 22:09 »
Michael.

Prøv lige igen. Linket virker ikke umiddelbart.
Mvh
Erik Andersen

Offline lysager ( Michael )

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #137 Dato: 07 Februar , 2011, 22:13 »
Kopi af tekst fra link.

Høns kan som regel ikke så godt lide havre. Det er en god klassiker at den ligger tilbage når man selv blander sit foder. Og hvad har det så at gøre med tilskud til høns?
Havregryn er med til at "samle" maven, holde styr på de mange våde emner i en blødfoder blanding.

Flere har haft god erfaring med at give sine høns lun havregrød om vinteren. Det er virkelig noget der er effektivt imod snotnæser og medvirker til at hønsene kommer sig hurtigere. Samtidig er det en god lækkerbidsken i den kolde tid.
Oveni dette får de også den vigtige næring fra havren som er vigtig for at de overhoved overlever.

Prøv det næste gang i har forkølede høns.
Bedste hilsner Michael

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #138 Dato: 07 Februar , 2011, 22:15 »
Det har du da egentlig ret i, for jeg har masser af havre stående, det vil jeg da lige give dem, det skader jo som sagt ikke, tak! ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #139 Dato: 07 Februar , 2011, 23:08 »
Erik, har du nogen sinde haft EasyStrø i hænderne? Eller set det anvendt?

Marianne.

Ja jeg har haft det i hænderne. Min foderpusher havde en pakke stående åben for at 'promovere' produktet for ikke så længe siden. Men jeg må indrømme at jeg ikke har prøvet det.

Har svært ved at forstå at det skulle have bedre sugeevne end halm, da det jo strengt taget blot er halm. Marginalt bedre måske fordi det er varmebehandlet og derved er lidt mere tørt end halm normalt er.

Hos mine høns holder halm fugten væk, indtil hønsene har overskidt det hele.

Jeg ved så ikke hvor ofte Easy Strø skal skiftes. Halmen hos mig skal skiftes hver 14. dag her i vinterperioden, men det skyldes så tildels at der er lidt flere høns end der måske burde være (dog ikke mere end 30 plus kyllinger  :D).

Men det kunne da godt tænkes at jeg kunne finde på at teste Easy Strø, bare for at vide hvad det er for noget.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #140 Dato: 08 Februar , 2011, 09:54 »
Det suger bedre, fordi det er så findelt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #141 Dato: 08 Februar , 2011, 09:57 »
Det er rigtigt at easy suger bedre end halm, og for mentlig er det fordi det er så findelt, jeg har brugt det hos hestene, og det er ikke alene bedre, det er meget bedre
Og meget dyrere
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #142 Dato: 08 Februar , 2011, 10:03 »
Sand er løsningen på alt ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #143 Dato: 08 Februar , 2011, 22:06 »
og det er ikke alene bedre, det er meget bedre
Og meget dyrere

Ja det kunne jeg levende forestille mig. Og hvis man køber byghalm til 20 øre/kg som jeg (bigballer), er forskellen nok endnu større.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #144 Dato: 12 Februar , 2011, 12:22 »
Igår var Lisbeth og Christian forbi for at kigge på høns og hønsehus. Det var rigtig hyggeligt, og vi fandt ud af hvad der skal gøres. Det er simpelthen gennemtræk de er blevet syge af, så nu er jeg gået i gang med at tætne alt hvad der er af ræven der vender mod syd, vest og øst, således at det kun er den side der vender mod nord som der kan komme luft ind af. Det er bare super! ;).. Her til en start er det med hvad jeg lige har, så må det blive gjort pænt til foråret og sommer når jeg har bedre tid. Det er i første omgang med fodersække, avispapir, pap og skum, men skal så senere blive med skum og træ, nu får vi af se, forhåbentlig bliver de ordentlig raske nu :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #145 Dato: 12 Februar , 2011, 12:51 »
Krydser fingre for at det hjælper.  /o
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #146 Dato: 12 Februar , 2011, 13:01 »
Jeg har fulgt denne tråd med interresse idet jeg har samme problem, og jeg forstår udemærket Mikkels fustationer, jeg har det ligesådan.

Hos mig startede det med 1 høne i december, den kan godt have fået træk, men så er det vandret ind igennem rummene, til høns som i alle tilfælde ikke har fået træk, men smittet. I alt har jeg mistet 7 dyr.

De har fået noget medicin der hedde "trimazin" og det syntes jeg egentlig virkede. Dyrlægen mente at dem der døede var fordi de ikke drak noget, så de skulle have været hjulpet.

Jeg tør ikke benytte mig af det varme drivhus, som sygestue for der har jeg kyllinger + et Seramapar gående og de må for alt i verden ikke blive smittet.

Først nu, hvor jeg er ved at kan se enden på det, kan jeg skrive lidt om det.



Hilsen
Peter

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #147 Dato: 12 Februar , 2011, 13:05 »
Tag det i opløbet med penicillin, så dør der bare ingen. Jeg er ikke så bekymret for det mere da jeg kan få hold på det med det samme der er lidt. Straks værre når jeg ikke har mere penicillin.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #148 Dato: 12 Februar , 2011, 13:38 »
Søde Mikkel, tak for i går. Dejligt at se dig igen ;)

Jeg kan godt forstå dine høns har været syge, eller også er det mig der er svagelig  ;D, men jeg er sgu blevet snottet af at stå i den træk og så selvfølgelig vinden udenfor, så jeg er ret sikker på, at det hjælper når du får lukket alle hullerne.
Omgivelserne er der ihvertfald ikke noget galt med. Dine høns bor så pænt og lugtfrit  /o

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #149 Dato: 12 Februar , 2011, 13:45 »
Bettina, det gør jeg også *k Jeg tror også fremover at jeg skal tage det i opløbet så jeg ikke kommer ud i noget lignende igen.

Peter, det er jeg ked af at høre, men godt at det er ved at være ovre :)

Lisbeth, det var da ikke så godt. God bedring. Det var også godt at jeg igen, og tak  /o
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.