Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forkølelse - Nu igen..  (Læst 59645 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #120 Dato: 05 Februar , 2011, 13:34 »
Halm skulle ikke så gerne støve særligt meget . Og med hensyn til spåner, så køb dem til heste de er mere støvfrie end dem til svin.

@ Mikkel

Nu er de vel fuldstændig fri for at kunne få træk.

Træk og fugt er ikke godt for dyr.
« Senest Redigeret: 05 Februar , 2011, 13:38 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #121 Dato: 05 Februar , 2011, 13:36 »
Høns og kaniner der nyser kan skyldes halmen og høet. Ja, det lyder mærkeligt men tørt halm og hø støver og dette støv nyser de af. Jeg havde også problemet da jeg havde en udendørskanin men det forsvandt da jeg gik over til spåner i bunden og kun have halm i redekassen.

Vi har ikke haft kaniner der hostede eller nøs, men fik en tilløben kanin af Pylle herindefra som goblede.
Derimod var vi nogle der snakkede om, at halmen, selvom den var tør når vi fik den fra landmanden, var årsag til snot hos høns. Dette pga. fugt som kommer fra hønsenes aff. bla. Dette er perfekt grobund for svampesporer som gør dem syge.
Spåner eller Easy-strø eller sand er det bedste de kan gå i. Støv fra spåner og lignende gør dem IKKE snottede.
Et nys engang imellem er vist heller ikke det der er problemet her, men mere regelret snot som vi mennesker også kender det.

Vores løsning:
Ud med halm og ind med strøelse og honning i vandet  /o, det har virket perfekt her. Husk honning smører slimhinderne og det i sig selv hjælper.....

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #122 Dato: 05 Februar , 2011, 13:38 »
HUSK LIGE:
Støv er ikke noget du bliver forkølet af, men det kan irritere slimhinderne. Mikkels høns er forkølede..... Det er ikke pga. støv....

Desuden er min erfaring da, at det kun er når man strør det i hønsehuset at det støver eller støver vores da ikke.
« Senest Redigeret: 05 Februar , 2011, 13:40 Fra LisbethPilkjær »

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #123 Dato: 05 Februar , 2011, 23:08 »
Tak for jeres svar :)

Lisbeth, det er da helt klart værd at prøve, men tror du også det hjælper når først de er sløje? :)

Bettina, jeg har ikke kigget efter orm, i halsen, men jeg har haft forkølelse hos dem før, og det er nøjagtig det samme som sidst :)

Jean, hønsene har gået i halm i vinter, men ved tøvejret i januar skiftede jeg det hele ud med sand, det er meget bedre til dem :)

Lene, jeg er faktisk lidt på bar bund her. Det jeg tror gjorde dem syge helt til start er at udhænget ikke er helt færdigt og at de derfor har fået træk derfra, men det lukkede jeg altså for et stykke tid sidden med sække. Jeg er bare rigtig meget i tvivl, for huset er et gammelt stenhus. Min far siger at hvis jeg lukker mere af for udluftningen bliver der for indelukket og fugtigt derinde, men på den anden side så kan der altså når det blæser løbe træk ned langs taget, men hvad gør man så lige? Det ville være rarest hvis der var en der ville komme og kigge på det med mig. Jeg syntes det er virkelig svært at finde en mellemgang, og jeg aner ikke om det virkelig kan være det luft der bliver lukket ind deroppe som gør forskellen. Jeg er dødforvirret..  ???
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #124 Dato: 06 Februar , 2011, 20:55 »
Jeg har lige været hos en mand der bruger easy strø og hans var også forkølet så det er ikke halmens skyld.

Jeg tror altså bare at høns er lidt forkølet for tiden, har du prøvet det eucalyptus?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #125 Dato: 06 Februar , 2011, 21:26 »
Easy strø i forbindelse med høns er i min bog, blot halm købt til overpris.

Ja det er varmebehandlet hvilket alm halm ikke er. Og hvad så?

Hønsene går fra det varmebehandlede halm, ud i hønsegården/haven, som ikke er varmebehandlet, og som indeholder utroligt mange flere bakterier og andet godt/skidt, end halm gør. Så det virker som spild af penge.

Hvad der så gør hønsene forkølede er svært at sige. Træk kan være en årsag. Det kan også være at et par af hønsene har fanget et eller andet som så cirkulerer i flokken.

I grunden er det vel ikke meget anderledes en et kontor, en skoleklasse eller en arbejdsplads, hvor et enkelt individ har været udsat for en forkølelse, fanget andetsteds, og nu bringer den ind i det 'daglige' miljø. Med det resultat at kontoret, klassen, arbejdspladsen bliver affolket pga sygdom i 2-5 dage.

Mikkel. Desværre ved jeg ikke lige hvordan du kommer af med dine høns' forkølelse. Hvidløg tilsat i drikkevandet og godt med hønseguf, er en god begyndelse, men det er ikke sikkert det er tilstrækkeligt.

Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #126 Dato: 06 Februar , 2011, 21:53 »
Jeg har taget en lidt svær beslutning. Nu vil jeg ikke give mere medicin til dem, og så må de der kan komme sig naturligt overleve, hvis de ikke kan det, så er de for svage og bør nok ikke gemmes. Hvis det er sådan at de begynder at få det rigtig skidt, så bliver de selvfølgelig aflivet når de kommer der til, men jeg føler ikke at der er meget andet at gøre, men øv hvor er det træls, nu når jeg havde håbet at det var blevet min tur til at udstille i år, men sådan er det jo. Jeg må nok bare se i øjnene at jeg ikke kommer til at udstille s længe jeg bor hjemme.

De har her om 10 dages tid været syge i næsten to måneder, det er sgu ikke helt let må jeg nok sige.. Har opgivet alt hvad der ikke hedder medicin, for jeg tror mest på det som midler til forebyggelse fremfor helbredelse. Hvis der er nogen som skulle have lyst til at komme forbi mig og kigge om der er noget i forholdene der kan ændres, så er de velkommende til en kop kaffe. Lige nu vil jeg nok bare helst i seng, og så bliver det nok et minimum af tid der bliver brugt derovre det næste stykke tid, for det er ærlig talt rare ikke at være derovre når de er sløje..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #127 Dato: 06 Februar , 2011, 22:20 »
Mikkel.

Inden du giver helt op (og det må du selvfølgelig ikke). Der findes et pencillin lignende urteprodukt. Det er ikke pencillin. Men det har en god effekt på mange ting.

Jeg har skrevet om det et par gange tidligere. I forbindelse med mit grisehold. Jeg gider ikke sidde og lede efter indlægget nu så du får lige 'historien' her.

Jeg aftager 3 smågrise 2 gange om året fra en industriavler. Ofte oplever jeg at de har bylder, betændte sår ved ankomst. De får så en uges 'behandling' med indholdet af urte-pensil kapsler (det kan googles - hvor du også kan se hvor du kan købe det). Og efter en uges behandling er de fri for sår/bylder. No kidding.

Det kan meget vel tænkes at dette urtepræparat også kan hjælpe på helbredet på dine høns. Det er ihvertfald et forsøg værd. Jeg ved ikke om det kan røres ud i drikkevandet, men ellers kan det ihvertfald blandes op i hønseguf.

Et sidste forsøg. Vær opmærksom på at der ikke skal ret meget til pr høne. Det sælges som kosttilskud til mennesker hvor daglig dosis er 5-20 kapsler pr dag.

Hvis din profil er korrekt opdateret og alle dine høns har problemer ville jeg dosere med 5 kapsler morgen og 5 kapsler aften. Har du ikke mulighed for behandling både morgen og aften så 10 kapsler én gang om dagen.

Held og lykke med det. Og giv ikke op. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #128 Dato: 06 Februar , 2011, 22:25 »
ØV, Mikkel  :(
Det er ikke sjovt for dig. Jeg ville ønske, at jeg kunne hjælpe, men har desværre ingen ideér.
Jeg synes, at du gør rigtig meget for dine høns!
Så  *t herfra. Jeg *k for at de stærke overlever, så du igen kan nyde at komme i hønsehuset
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #129 Dato: 06 Februar , 2011, 23:15 »
Christian og jeg har talt sammen og vi har bestemt, at vi kører over til dig her i løbet af ugen. Vi må lige finde en dag du har nogenlunde tidlig fri.
Sms'er lige til dig.....  ;)

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #130 Dato: 07 Februar , 2011, 01:00 »
Urtepencil er et virkelig godt middel.
Det kan købes hos enhver velassorteret helsekost.
Jeg brugte det da min gamle kat fik vandmave, 1 om dagen i 8 dage ville den gerne have ,så ville den ikke mere , men dens mave var også fin igen.

Det ville jeg bruge hvis jeg var dig.
god bedring
Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #131 Dato: 07 Februar , 2011, 09:14 »
Erik og Vibeke, det var da værd at prøve. Det skader jo ihvertfald ikke.

Marit, tak skal du have :)

Lisbeth, kæmpe kram til jer  *b Det er jeg virkelig glad for. Vi finder lige en dag over mobilen :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Susanne

  • Gæst
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #132 Dato: 07 Februar , 2011, 09:21 »
Åh, for søren da, Mikkel!

Jeg ønsker virkelig for dig, at du får bugt med sygdom og glæden tilbage  *l

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #133 Dato: 07 Februar , 2011, 09:45 »
Erik, har du nogen sinde haft EasyStrø i hænderne? Eller set det anvendt?
EasyStrø lægger sig som et jævnt, relativt fast bundlag, det "pakker" på en helt anden måde end halm, mere i retning af sand, og så har det en sugeevne, der er helt fantastisk.
Det er derfor jeg bruger EasyStrø hos mine bobwhite, for det holder fugten væk (det gør halm jo slet ikke), og ikke fordi det er varmebehandlet.
EasyStrø ER dyrere end halm, ja, men ikke umiddelbart sammenligneligt.
Mikkel, jeg er rigtig ked af at Tylan'en ikke hjalp, du må bare sørge for at holde dem så tørre, som du på nogen mulig måde kan på denne årstid.
Jeg *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #134 Dato: 07 Februar , 2011, 10:01 »
Tak skal i have :)

Marianne, Tylan'en er jo det der har hjulpet bedst. Det gjorde dem jo næsten raske alle sammen og de fjernede rallen fra den belgiske hane så han igen kan gale, men det er bare som om de ikke gider komme helt oven på og så længe de nyser lidt så kan der jo komme tilbagefald, men det hjalp jo, og jeg er rigtig glad for at du ville hjælpe, så det skal du ikke være ked af, for vil helt sikkert bruge Tylan en anden gang ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.