Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fodspor i sneen  (Læst 2089 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Fodspor i sneen
« Dato: 18 December , 2010, 09:20 »
Nu når sneen har lagt sig, kan man jo se hvad der bevæger sig i haven. Der er mus, og en enkelt rotte har der også været  >:( men den bor her vist ikke, eller også har den effektive Anton-kat slået til.

Her til morgen så jeg nogle nye spor i hønsegården og langs hegnet. Runde, ca. 2 kr. størrelse - spor afsat 1 og 1 og 2 og 2 (i løb, formoder jeg). Dyret har kunnet klemme sig igennem hønsehegnet, som er 5x10 cm på den høje led, og ind under en lille sprække i legehuset og ud igen. Mår? Ilder? - eller hvad mon...?

Mvh Marianne

Offline Berit H.

• Passiv bruger
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
Sv: Fodspor i sneen
« Svar #1 Dato: 18 December , 2010, 14:04 »
her kan du trykke dig ind til lidt forskellige spor....
http://www.vestrehus.dk/Dyresider/fodspor.htm
Jeg er ikke selv så god til at genkende....
Men håber du finder ud af hvad det er for en fyr - der har været på besøg
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #2 Dato: 18 December , 2010, 21:53 »
Hej

Hvis det er som du beskriver er det en hare du har haft besøg af.

Har desværre besøg hvert dag af ræven, der er godt sporsne og der er nye hvert dag, så måske en rævefælde.

Tommy 

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 18 December , 2010, 22:10 »
Jeg ser også spor efter ræv hver morgen når jeg går min runde. Sporene i sneen afslører, at ræven lige har taget en runde langs alle gårdene, for at nyde duften af høne.
Men der er et meget kraftigt elhegn (den som leverer spænding til de mange km. fåre- og kvæghegn) om hver gård. Det er tydelig at se, at ræven for længst har lært, at der er strøm i hegnet, for sporene går netop langs det strømførende hegn. Ikke noget med at møve ind mellem strømhegn og hønsevæv.
Ræven skal jo også leve og have de godt, så den komme og tjekker min mødding for om der er en død høne eller slagteaffald efter fjerkræ.
Uden ræv blev der ikke ryddet op i naturen.
Hos os bliver alle hønselåger ALTID lukket hver aften ved mørkningen.
Og om dagen vogter vor hund, en Hovawart.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 18 December , 2010, 22:36 »
Den er god med dig sørenP, men det er ikke 1. april.  ;)

Men ellers interresant at der er en på billedet der 'nyder' turen i korte bukser.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 December , 2010, 09:05 »
Hej

Hvis det er som du beskriver er det en hare du har haft besøg af.

Har desværre besøg hvert dag af ræven, der er godt sporsne og der er nye hvert dag, så måske en rævefælde.

Tommy 

Nej, Tommy, det er ingen hare - det er noget meget mindre - og slankere. Harespor kender jeg udmærket. Tror jeg har beskrevet sporene forkert... det er 1 og 1 i gang, 2 og 2 i løb.

Mvh Marianne

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 19 December , 2010, 15:18 »
Tror det er en kat
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 19 December , 2010, 20:15 »
En kat - nej, det er det heller ikke, den kan ikke komme igennem mit hønsehegn. Og vores 3 katte laver alle større spor - og selv den mindste kan ikke komme igennem hegnet.

Hmmm. Hermelin, ilder... ?
Mvh Marianne

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 19 December , 2010, 20:49 »
Hermelin med poter i 2-krone størrelse. Det tror jeg ville være en verdenssensation. Medmindre den bruger snesko  *g.

Jeg hælder mere til hare. Men kan dog ikke lige se hvorfor en hare skulle have ønske om at klemme sig igennem hønsehegnet.? 

Kat er det næppe da den efterlader spor i nogenlunde samme mønster som hund/ræv.

Lidt billeder (som altid) med et eller andet størrelsesforhold (feks en tændstiksæske) indbygget ville ikke være så tosset.

Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 19 December , 2010, 21:39 »
Hermelin med poter i 2-krone størrelse. Det tror jeg ville være en verdenssensation. Medmindre den bruger snesko  *g.

Meget morsomt, Erik...  :D

Og nej, det er med garanti ikke hare. Dem har vi en del af, og deres spor kender jeg fint, og de er også meget større!

Må ud og tage billeder, men ikke lige nu, det er kooooldt, og jeg er trææææt  :D
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 20 December , 2010, 11:43 »
Nu har jeg fundet ud af det - det er en mår.

http://naturguide.dk/?p=925
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 20 December , 2010, 12:18 »
Hmmm ja. Håber ikke den bosætter sig, men det skal kattene nok sørge for den ikke gør, håber jeg.

Og så skal der ekstra tilsyn og tidlig lukning af hønselemmen!
Mvh Marianne

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #12 Dato: 20 December , 2010, 12:40 »
Uf en gyser, Marianne! >:(
Jeg  *k *k *k *k for at dit bekendtskab med den stopper ved sporene!!

Gå væk dit dåmmøøø udyyyr!!!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline lucky7

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 20 December , 2010, 14:23 »
Vi har desværre også mår, de har lavet hul i vores stråtag >:( og nakket 4 af mine høns, samt hugget æg! Jeg så dem i sommers hvor der var to, de larmede helt vildt en nat, jeg troede vi havde indbrud men nej! Så kiggede jeg ud af vinduet hvor jeg så de løb rundt på garagetaget  :-\ vi  har to fælder sat op forskællige steder på grunden men ikke om de vil gå i  /d
Venlig hilsen Trine

2,8 store Wayandotter  1,0 Dansk Svensk gårdhund.
0,1 Norsk skovkat

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 20 December , 2010, 14:39 »
Det ville selvfølgelig være ærgerligt, hvis den får taget nogle høns, men måren er et smukt dyr, og den har jo også sin berettigelse. Og jeg synes egentlig det er lidt spændende at vide, at den bor i nærheden.

Så det er jo op til mig at passe på mine dyr, så godt som jeg nu kan.

I starten da vi boede her, var stort set grunden lagt ud til hestefolde helt ud til kanten, og her var bart og goldt uden dyr, fugle m.v.

Nu har vi masser af liv - dels vores egne dyr, men også en masse andre, fordi vi har plantet en del forskellige planter, træer og buske, anlagt køkkenhave og hønsegård og der er kommet hjørner, hvor der ikke kommer nogen m.v. - og vi fodrer de små fugle om vinteren - og her står vand forskellige steder i haven.

Så foruden de mange fuglearter er her nu også f.eks. tudser, frøer, salamandre, pindsvin, flagermus, forskellige slags mus, mange slags insekter, herunder mange bier og sommerfugle. Og nu altså også en mår - jeg tror dog ikke den bor her, for jeg har kun set 2 sæt spor.

Men jeg synes da det er spændende hvilken indvirkning vores indretning af vores grund gør for mangfoldigheden. Det skal siges at vi har agerjord hele vejen rundt - men kun ca. 500 m til skoven, så det er jo nok der de kommer fra.

Mvh Marianne