Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Malkefår  (Læst 11054 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline manniken

• Passiv bruger
Malkefår
« Dato: 15 December , 2010, 18:27 »
Hej

Nogen der kender noget til malkefår? Overvejer at anskaffe 2 stk. Men hvordan gribes det an? Jeg formoder at man køber gravide får og så når lammene er færdige med at die så kan man fortsætte med at malke? Og hvornår skal de helst købes? 

Offline Ditte

• Passiv bruger
  • Alt Godt Fra Haven.....
Sv: Malkefår
« Svar #1 Dato: 15 December , 2010, 20:17 »
Har aldrig hørt om :o
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns

GKV

• Gæst
« Svar #2 Dato: 15 December , 2010, 20:32 »
Det vil være klogt af dig at anskaffe dig drægtige får, hvor der mangler en månedstid eller to til læmning. Så når fåret at danne antistoffer mod dine "baktusser" og lammene får beskyttelse ind med råmælken.

Hvordan du senere vil arrangere dig er jo en smagssag. Nogle lader lammene gå ved moderen om dagen og tager dem fra om natten. Inden de om morgenen igen sættes til mor, hvor hun forinden hun blevet malket. Andre gør det omvendt.Nogle lader lammene gå, men malker samtidig fåret.

Andre tager dem fra meget tidligt og giver lammene mælken i spand, og malker fåret.

Held og lykke med projektet, jeg har engang smagt fåreis, det smager dejligt.

VH Gunni.

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 December , 2010, 08:23 »
Tak for svar Gunni!

Har lige et par sp. mere, hvor gamle er lammene når man kan begynde at malke? Og hvor meget skal jeg lave af stald? Her bliver koldt (Jeg bor i polen) her er idag nok omkring minus 20. Jeg er ved at kikke på forskellige lokale racer. Formålet med projektet er ost til mig selv.

Tommy

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #4 Dato: 16 December , 2010, 08:42 »
Ja jeg har også hørt om det. Hos geder skal kiddet vist være omkring 3 måneder når man begynder at malke. Hvilken race vil du bruge? Det er jo ikke verdens mest effektive race men har hørt at texel har været brugt
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

• Gæst
« Svar #5 Dato: 16 December , 2010, 09:33 »
Jeg skal ikke kloge mig alt for meget, men kan da fortælle at jeg i Jan-feb får to drægtige Saanen geder, netop til at malke.Jeg vil da malke fra dag 1. Råmælken kan sikkert ikke bruges til andet end at putte i hønsene, men som jeg har forstået det, er det meget vigtigt for mælkeproduktionen, at den bliver holdt oppe, netop ved malkning.

Kommer der blot et kid er der meget begrænset, hvor meget det tager fra og så sætter geden produtionen efter det behov.

Jeg vil så vurdere, hvordan kiddene trives, hvornår de begynder at spise kraft-stråfoder i rimelig mængde så de kan tages fra om natten og så gradvist tages helt fra.

jeg har kun set malkefår i storproduktion, der tages lammene meget tidligt fra og får erstatningsmælk, da den jo er meget billigere end fåremælken, men det er en anden sag.

Med hensyn til kulde så tror jeg det vil afhænge af, hvilken race det er du anskaffer dig. De franske malkefår har næsten ingen uld, men alm. får er jo godt beskyttet nede omkring yveret. Kulde plejer ikke at være noget problem, det er værre med fugtighed, men det gælder jo de fleste dyr.

VH Gunni.

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 16 December , 2010, 11:51 »
Der er jo faktisk noget, der hedder MANKEFÅR !

med venlig hilsen - Bnet Skaarup Pedersen

GKV

• Gæst
« Svar #7 Dato: 16 December , 2010, 12:05 »
 *f *f *f

Offline Lene Lestat

• Moderator
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 16 December , 2010, 21:17 »
@ GKV

Jeg vil råde dig til at kiddene får råmælken, det har de mere brug end hønsene har.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 December , 2010, 21:23 »
Jeg tænkte også - om man skulle/kunne begynde at malke før lammene/kiddene kommer !? Med mindre der er en anden 'anvisning' på at starte malkning op på et får/en ged, ville jeg vælge først at malke til eget forbrug, når lammene/kiddene er et par uger gamle og ude over den første kritiske tid. Og netop lade dem få råmælken.

Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

• Moderator
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 16 December , 2010, 21:30 »
Det kræver nu en drægtighed før der kan sættes mælk i yveret og jeg ville også vente til kiddene er en 3 mdr. med at begynde at malke.

Til gengæld kan geder vist producere mælk i et par år uden at skulle til buk igen, hvis de malkes hele tiden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 16 December , 2010, 21:32 »
Det kræver nu en drægtighed før der kan sættes mælk i yveret

Jo det er klart, men jeg mente før fødslen, som jeg forstår Gunni siger.
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

• Moderator
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 16 December , 2010, 21:44 »
Mælken sættes først ned når fødslen er nært forestående, kiddene har brug for råmælken, for den er meget vigtig for dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

GKV

• Gæst
« Svar #13 Dato: 16 December , 2010, 21:54 »
Jeg kan godt se at jeg kan misforståes. Jeg vil aldrig nogensinde malke før efter læmning. Jeg har haft køer det meste af mit voksenliv, så det var dårligt formuleret. Alle nyfødte skal have råmælk, det er også derfor jeg anbefaler at man køber dyrene drægtige.

Når jeg siger, at jeg vil malke fra dag 1 er det efter læmningen, og den råmælk som kiddene ikke kan drikke er den jeg mener kun vil være til hønsene. Af råmælken fra køer kan man lave helt fantastiske pandekager!!! Der er oftest meget mere mælk end de nyfødte kan drikke, og det er denne merproduktion man skal holde ved lige.

Gederne jeg har bestilt er fra en malkebesætning, hvor de er avlet efter at lægger ca. 5 liter om dagen.De er med stamtavle og har m3 status.

VH Gunni.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 16 December , 2010, 21:58 »
Godt du lige kom ind her, Gunni, og du har jo helt styr på det, som sædvanligt  :D Det lyder spændende med dit projekt, og 5 liter om dagen det er da godt nok noget !!  :o
Mvh Marianne