Jeg skal ikke kloge mig alt for meget, men kan da fortælle at jeg i Jan-feb får to drægtige Saanen geder, netop til at malke.Jeg vil da malke fra dag 1. Råmælken kan sikkert ikke bruges til andet end at putte i hønsene, men som jeg har forstået det, er det meget vigtigt for mælkeproduktionen, at den bliver holdt oppe, netop ved malkning.
Kommer der blot et kid er der meget begrænset, hvor meget det tager fra og så sætter geden produtionen efter det behov.
Jeg vil så vurdere, hvordan kiddene trives, hvornår de begynder at spise kraft-stråfoder i rimelig mængde så de kan tages fra om natten og så gradvist tages helt fra.
jeg har kun set malkefår i storproduktion, der tages lammene meget tidligt fra og får erstatningsmælk, da den jo er meget billigere end fåremælken, men det er en anden sag.
Med hensyn til kulde så tror jeg det vil afhænge af, hvilken race det er du anskaffer dig. De franske malkefår har næsten ingen uld, men alm. får er jo godt beskyttet nede omkring yveret. Kulde plejer ikke at være noget problem, det er værre med fugtighed, men det gælder jo de fleste dyr.
VH Gunni.