Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ny hane til mine høns...  (Læst 14109 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
Ny hane til mine høns...
« Dato: 09 December , 2010, 15:17 »
Hej
Jeg har endnu et spørgsmål, som jeg håber nogen herinde med mere erfaring end mig kan/vil svare på??!!
Jeg har mulighed for at købe en hane: sort/hvid orbington hane fra maj 2010 - Ejeren fortæller, at han er den yngste i en flok med 3 haner, og derfor nederst i hierakiet.
Vil denne hane have en fair chance for at kunne magte mine 20 Isa warren damer??? Jeg vil helst ikke have at han skal løbes over ende eller sådan noget. Jeg har slet ingen erfaring med haner, og ved intet om hvad jeg kan forvente hvis jeg får en sådan ind i hønsegården.
Hvad erfaringer har I andre på området????

På forhånd mange tak for hjælpen.  :)
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline mineunger

• Passiv bruger
Sv: Ny hane til mine høns...
« Svar #1 Dato: 09 December , 2010, 22:31 »
Jeg har ikke så meget erfaring, men mine 12 nye hybridhøner som var flyttet ind hos mig uden deres faste hane var begyndt at være lidt hårde ved hinanden.
Min mand Nedlage veto mod flere haner så gode råd var dyre.  :)
Jeg har 2 dværghaner og en stor araucanerhane. Da dværgene jo var lidt små i det måtte jeg "ofre" min lækre flotte araucaner hane.  :(
MEN. Da min gamle dværghane var førerhanen i den gamle hønsegård, måtte araucanerhanen her stjæle sig til lidt hyggetid med damerne. Men nu.? Jeg skal love for at han er lykkelig. 12 damer, og de er hans alle sammen.  ;D man kan næsten se på ham at han er vokset en halv meter.
Meeen til sommer skal han altså tilbage til sine "egne" to araucanerdamer så jeg kan få kyllinger......
Stina
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #2 Dato: 10 December , 2010, 00:11 »
Er da sikker på at det bliver en ganske udmærket hane der kan og vil passe godt på dine høns. Den skal nok udvikles når der ikke er nogen der bestemmer over den mere.

Haner sælges jo tit videre til andre og fungere 100 % som de skal når de kommer til andre hønsegårde. At den ligger nederst i hierakiet betyder jo ikke at det er en dårlig hane, bare at der er en anden der er lidt stærkere.

Dog er 20 høns til en hane nok for alt for mange hvis du vil avle nogle kyllinger til næste år. Du får nok lidt problemer med befrugtningen.
Mvh

Claus

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 December , 2010, 08:52 »
Hej Claus

Jeg har ikke nogen planer om kyllinger. Han skal "bare" holde tropperne lidt i ro. Jeg syntes mine høns er ret stride ved hinanden, og har herinde fået det råd, at en hane vil kunne afhjælpe dette. Det er det eneste jeg satser på.  :)

Stina:  ;D Kan se din hane for mig i hønsegården med et saligt smil på næbbet. Mine er også hybrider og som sagt stride ved hinanden. Og det syntes jeg faktisk er synd.
❤  Marianne  ❤

3,1 katte
1,1 børn
1,0 mand

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 10 December , 2010, 09:42 »
Det der med at han er nederst i hierakiet i sin nyværende flok behøver du ikke bekymre dig om. Han skal nok vokse med opgaven når han tages ud af sin sædvanlige flok.
Om han magter de 20 isa brown, må komme an på en prøve. Orpehaner er generelt meget rolige og han kan måske få svært ved at klare 20, hvis de er meget stride. Men selv isa'er lader sig charmere af hankøn :D så mon ikke det går /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 December , 2010, 09:49 »
Hej Tanja.

Tak skal du ha. Nu er det jo ikke dem alle sammen der er stride. Det virker som om det er nogen enkelte stykker der er efter et par af de andre. Jeg aner ikke hvorfor det lige er dem, men de har vel deres grunde?? Til gengæld er de ret stride ved dem. Og jeg aner ikke hvad en hane gør i den situation, så jeg evt. kunne efterligne det lidt, så de stopper. De høns det går ud over, er ikke specielt frembrusende på nogen måde - nærmest tværtimod. Så jeg forstår det ikke.
❤  Marianne  ❤

3,1 katte
1,1 børn
1,0 mand

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 10 December , 2010, 11:05 »
Det er nok fordi de er dem der ligger nederst i hierakiet, og de holder ofte lav profil, og de der så rangerer lige over skal jo sørge for at holde deres plads,,,,, fuldstændig som i børnehaven, men det kan også blive for groft, så vælger du enten at afskaffe de søde, eller afskaffe de dumme  <:
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #7 Dato: 10 December , 2010, 13:18 »
Generelt er der mange der har dårlige erfaringer med hybrid høns pga. de kan være ret stride, starte fjerplukning mm. Ligeså mange har dog rigtig god erfaring med dem og der sker aldrig noget. Dette ikke sagt for at starte en debat om hybrider kontra racehøns - men man skal dog være opmærksom på dette.

Så dine høns kan da muligvis godt ske at være for stride for en ellers rolig hane - det må tiden vise.

Har selv haft Silver Lohman høns og må sige at jeg personligt ikke går tilbage til hybrider igen. Det startede fint men endte langsomt med aggressive og fjerplukkende høns. Det problem har jeg aldrig haft med alle de forskellige racehøns jeg har haft.

Men æg mæssigt er der jo intet der slår hybrider :)
Mvh

Claus

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #8 Dato: 10 December , 2010, 19:44 »
Ikke for at tage modet fra dig, men jeg skulle have en ny hane (dansk landhane) til mine to 1 år gamle hybrider, der så i øvrigt også skulle sættes sammen med nogen yngre hønniker. Men det gik slet ikke. De to gamle sure tanter skræmte hanen så meget at han bare stod og legede struds i det ene hjørne. Da jeg fjernede de to gamle var der ingen problem, så kunne han sagtens gå med de damer der var på hans egen alder. Men nu kan jeg ikke lige huske hvor gamle dine høns er.

Jeg fik senere en ny hane (også dansk landhane), der var ældre og langt bedre til at sætte sig i respekt. Derudover tror jeg også at det i den sammenhæng var væsentligt, at hanen havde gået sammen med de yngre hønniker et stykke tid inden jeg lukkede de to gamle ind til dem. Altså at det er de skrappe der er på "udebane" og at det ikke var alle hønsene der var nye for ham.

Jeg ved heller ikke om en orpingtonhane er den bedste race. Jeg synes ikke jeg oplever at min orpingtonhane har så godt styr på damerne, som min landhane. Men det er svært at vurdere da orpen ikke er lige så gammel som landhanen. Men jeg synes jeg kan huske at bla Ina har nævnt det også og hun har da vist haft orper i lang tid.

Held lykke med projektet.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 10 December , 2010, 20:28 »
Hej Heidi.

Mine høns er her fra efteråret, så det er nogenlunde samme alder som hanen.
Jeg må jo nok bare prøve om han kan klare sådan en flok madammer.  :)

Og som sagt er det ikke dem alle der er stride, kun et par enkelte. Ellers må jeg jo prøve om jeg kan hjælpe ham.
I hvert fald vil de gerne "trædes" allesammen.... så mon ikke en hane vil være et hit????  ;)
❤  Marianne  ❤

3,1 katte
1,1 børn
1,0 mand

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 December , 2010, 20:32 »
Hvis ikke de er ældre end det tror jeg da godt det kan lykkedes. Og ja de vil helt sikkert være glade for en hane.

Selvom det var en lidt vanskelig proces, så tror jeg nu også at mine to gamle er bedre tilpas nu hvor de går i en større flok og med en hane end bare de to for sig selv. Det er trods alt flokdyr. De var bare ikke så modtagelige for argumenter.

Husk at skrive hvordan det er gået.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 14 December , 2010, 14:22 »
 :D
Jeg skal hente min nye hane her i weekenden.

Så blir det godt nok spændende.

Nogen der ved noget om der er noget specielt jeg skal være opmærksom på, i forbindelse med at præsentere hane og høns for hinanden???
Ihh jeg glæder mig til weekenden...  ;)
❤  Marianne  ❤

3,1 katte
1,1 børn
1,0 mand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 14 December , 2010, 14:33 »
Når det er en hane, er det bare at sætte den ind. Måske kan det være en gode idé at holde dem inde i hønsegården de første par dage.
Hvis du vælger at lade dem komme ud af hønsegården, så gør det ca. en times tid før, de normalt går til ro, og hold øje med at hanen kommer med ind.
Tillykke med ham  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 14 December , 2010, 14:38 »
Hej Marianne

Mange tak.  :)
Mine høns er "kun" i deres hønsehus og hønsegård. Vi har en hønsegård på 1000-1100 m2, så der er de hele tiden (med mig der kommer rendende i tide og utide for at se til dem).
Når det blir mørkt blir de lukket inde i hønsehuset for natten, så der ikke kan komme nogen og nappen nogen af dem.  :)

Det er vel okay at have høns sådan ikk??
❤  Marianne  ❤

3,1 katte
1,1 børn
1,0 mand

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 14 December , 2010, 20:49 »
De gange jeg har tilføjet nye høns eller flyttet dyr mellem gårdene/husene har jeg altid flyttet dem når de er gået på pind. Så sætter jeg bare den/de nye ind på pinden i mørket. Synes ikke det giver helt så meget "ballade". Sommetider virker de som om de slet ikke opdager der er kommet en ny ind.

En hønsegård på 1000m2 er da luksus forhold i min optik /o
Med venlig hilsen Heidi