Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ny hane til mine høns...  (Læst 14095 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ny hane til mine høns...
« Svar #15 Dato: 14 December , 2010, 21:49 »
De har da rigtig fine forhold  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
« Svar #16 Dato: 19 December , 2010, 10:51 »
Så er "Herluf" flyttet ind.
Han kom i går formiddag, og det startede ikke særligt godt syntes jeg. Der gik ikke lang tid før hønsene ligefrem gik på ham. De hakkede ham og hev fjer ud, og han gik bare væk. Der gik ikke lang tid før han fortrak ind i en af redekasserne - først med rumpen ud af. Jeg var ret nervøs her til morgen, om han havde "overlevet" natten med dem. Så jeg stod selv op før solen, for at lukke ud så hurtigt som muligt. Og heldigvis var alle okay.
Her i dag har han været en lille tur rundt i hønsegården (med en lille hjælpende hånd bagi, da han ikke gik ud frivilligt), og det gik fint. Nu kunne han pludselig godt sætte sig i respekt... og det var der i hvert fald et par af hønsene der blev ret overrasket over. Men de var nu også selv ude om det.
Er dette helt normalt og hvad man kan forvente når man hente en ny hane til sådan en stor flok høns?? Og hvad kan jeg vente i fremtiden tro I?

Men en fandens flot fyr det er han da.  ;)
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

hoejberg

• Gæst
« Svar #17 Dato: 19 December , 2010, 11:18 »
Giv det lidt tid.
Jeg tror på ham. Han skal nok klare det /o

thorleif

• Gæst
« Svar #18 Dato: 19 December , 2010, 11:34 »
Jeg haaber Herluf finder sin plads som Kongen af flokken. Hvids det IKKE gaar godt, og du vil forsoege at finde en ny hane, tror jeg nok at en R.I.R vil kunde tage magten, da de er MEGET dygtige haner. Hvis du haver lyst til at avle dine egne kyllinger, er  Rhodes MEGET effektive at krydse med warrens (og de fleste Hybrider) da "pappa"-stammerne er veldig influered af Rhodes. Afkommerne vil legge nesten lige godt som moedrene. Og, med den samme hane vil du kunde krydse ennu engang (far til doetre), de vil legge NESTEN lige godt. Der er mange her inde paa forum der haver imod Hybrider, men de kan have en viktig opgave! vi er alle forskellige, og jeg kender mange mennesker der haver haft warrens i mange aar, og trives med det. Problemet er naar de bliver aeldre, saa er det ikke saa nemt at introdusere nye hoener i flokken, men ved lidt egen-avl gaar det meget nemmere, de vokser jo op i flokkek, ofte med sin moder.
Lykke til, Herluf!

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 20 December , 2010, 11:49 »
Hej Annette. Tak for det. Heldigvis går det allerede MEGET bedre.
I går hjalp vi ham ud af hønsehuset et par gange, og igen her til morgen. Han skal jo lige lære, at her går man udenfor når jeg kommer og siger godmorgen. Det har tøserne helt styr på. Lidt efter var der en af hønsene der gik i redekasse og da hun ikke så længe efter gav høje "jeg-har lagt-et-æg-lyde" kunne Herluf ikke modstå mere, og gik ind i hønsehuset til hende.
Jeg gik så derop igen en times tid senere (jeg ville så hjælpe ham ud igen) - men han var selv gået ud!!  ;D Han har været med tøserne rundt i hønsegården hvor vi har ryddet en gangsti til dem. Og han passer også så småt på nu - kommer med advarselslyde når jeg kommer til hønsegården. Jeg tror han blir lidt forskrækket. Tøserne er jo helt vant til det... så de står lidt og undre sig over hvad han mon advarer mod.  ;)

De hiver stadig lidt i hans fjer - og når en ryger helt ud flipper de helt vildt over den som om det er det bedste festmåltid nogensinde. <O Men, men, men han siger også fra nogen gange. Heldigvis. For de kan godt nok være frække må jeg sige. Indtil videre syntes jeg han er meget godmodig overfor dem.

Jeg tror også på han nok skal klare den - og ende med at blive rigtig glad for at være her.

Thorleif: jeg skal ikke avle på ham.... i hvert fald ikke på nuværende tidspunkt. Kan ikke udelukke at jeg en dag også rammes af lysten til at få mine egne kyllinger og se dem vokse op.  ;) Hybrider har jo deres fordele og ulemper - præcist som enhver race vel har??? Det er jo en smagssag hvad/hvilke man er til. Jeg er glad for mine tøser - selv om de kan være ret stride ind imellem.  :) - og jeg er også så småt ved at blive forelsket i Herluf.   *h
❤  Marianne  ❤

3,1 katte
1,1 børn
1,0 mand

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 21 December , 2010, 12:57 »
Min orpehane flyttede over til naboens 20 hybrider og efter en tøvende start har han nu den fulde respekt.

Hold øje med fjeræderiet ..det kan desværre pludselig eskalere hos hybrider
Med venlig hilsen Søs

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #21 Dato: 21 December , 2010, 13:23 »
Tillykke med ham! Han er en flot fyr /o Det skal nok blive rigtig godt! Sådan som du beskriver det, lyder det som en fuldstændig normal reaktion som ny hane i en flok tøser ;)
Jeg håber de kan lade hans udklædning være i fred, selvom det må være fristende at pille i sådan en orpehanes flotte brusende skørter ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 22 December , 2010, 11:05 »
Tak!

Det går meget bedre - dag for dag er der forbedringer. Heldigvis. Han siger nu meget hurtigere fra overfor dem, når de hiver ham i fjerdragten. "GOK" så får de lige én ... og det forstår de.  :)
Her til morgen har jeg fået "hane-gal" for første gang!!   *o  Det kan jeg godt tage som tegn på, at han er ved at føle sig rigtig godt til rette ikke??

Når jeg er derude hos dem, og ser de hiver fjer af, og Herluf bare står der, så skubber jeg dem væk.... andet kan jeg vel ikke gøre ved det??? De er desværre også begyndt at pille lidt i hinandens fjer... de tosser. Jeg gør her det samme - nogen gange hjælper det med det samme, andre gange må jeg på den igen. De gør det ikke hele tiden og meget voldsomt... men jeg syntes at én gang er en gang for meget. Så jeg ville meget gerne hvis jeg kan stoppe det helt.  Nogen der har erfaring i hvad man kan - og ikke mindst ikke kan - gøre ved det???

!mc
❤  Marianne  ❤

3,1 katte
1,1 børn
1,0 mand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #23 Dato: 22 December , 2010, 11:31 »
Det er vigtigt, at du får det stoppet, for det smitter og kan udarte sig til kannibalisme.
Har du mulighed for at adsprede dem. F.eks. give dem noget halm eller visne blade, hvor du smider lidt korn i.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 22 December , 2010, 12:04 »
Hej marianne.

ja uha det lyder da ikke rart. Jeg har fluks været ude med en sæk med strø, spåner, lidt korn og frisk grønkål i..... det kunne de godt lide.  :)

Tak for dit gode råd.
❤  Marianne  ❤

3,1 katte
1,1 børn
1,0 mand

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 22 December , 2010, 22:08 »
Prøv at søge på feks "fjer spisning" ... "hønsebriller" ..... "kannibalisme" osv ..... der er mange artikler herinde der omhandler dette problem .
der er midler der kan puttes til hønsene for at afskrække ved lugt ... hønsbrillerne der gør hønsene ikk kan se hvor de hakker og så alm adspredelse.

desværre synes jeg ofte vores tråde ang dette problem ender med hovedafbryderen .... så hold godt øje.
Med venlig hilsen Søs