Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor lang tid lader I de uklækkede blive i rugemaskinen?  (Læst 1943 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

helledupe

• Gæst
Hej.
Jeg lagde for 22 dage siden 14 æg i rugemaskinen. Et er siden taget ud, da det var ubefrugtet. Siden har jeg fået 9 kyllinger (i løbet af de sidste to dage)

Af de resterende 4 æg har der været hul i det ene det sidste døgn, men der sker ikke rigtigt mere. De sidste 3 er der ingen tegn på revner eller lign. i skallen. Jeg tjekkede æggene på 18. dagen i vand og de hoppede alle.

Hvor længe plejer I at lade æggene ligge i rugemaskinen?

Venlig hilsen Helle, som jo plejer at bruge "naturmetoden"

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvor lang tid lader I de uklækkede blive i rugemaskinen?
« Svar #1 Dato: 23 Maj , 2008, 08:10 »
Hvis jeg er i tvivl, så lyser jeg dem, så kan man se om der er liv i ægget, og er der ikke det så ville jeg tage det ud, jeg tager kyllingerne ud når de er tørre, og så får de en lille skål med hirse, og meget lidt olie i.  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #2 Dato: 23 Maj , 2008, 20:09 »
Er der stadig ikke liv i de sidste æg? Så vil jeg nok kassere dem. Du kan evt. prøve med at have dem i vand igen og se om de rører på sig.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

helledupe

• Gæst
« Svar #3 Dato: 23 Maj , 2008, 20:46 »
Hej. Så har jeg prøvet på at lyse dem, og jeg kunne ikke se nogen tegn på liv.

Derefter åbnede jeg dem for at se. Der var tre "færdige" kyllinger, som af en eller anden grund ikke havde kunnet klare at komme ud. Den ene havde endda fået et lille hul i skallen. Kyllingen i det sidste æg har formodentlig været død noget længere. Så den må have snydt mig da vi lavede vandtesten på dag 18 :D

Det kan jo også være lidt svært at se om de hopper, når man har en 3 årig og en 5 årig til at hjælpe....

Tak for hjælpen

Helle

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 Maj , 2008, 20:58 »
Kan man lave vandprøven på fasanæg?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #5 Dato: 23 Maj , 2008, 21:00 »
Ja det vil jeg tro man kan med alle æg  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lone

• Bruger
« Svar #6 Dato: 23 Maj , 2008, 23:29 »
Hvis man stoler på sin rugemaskine - og de øvrige æg er klækket som normalt, kan man tage ægget op til øret og forsigtigt kradse med en negl på skallen. Så vil en levende kylling pippe ivrigt  ;)
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #7 Dato: 24 Maj , 2008, 06:46 »
Jeg har lige haft et hold æg, hvor den første klækkede torsdag aften, der var 8 æg ialt tilbage, og de 2 af dem kunne jeg ikke høre liv i. Fredag morgen var der nu 2 kyllinger, og da jeg kom hjem fra arbejde til middag var der 6, og nu kunne jeg høre liv i de sidste to, hvor den sidste så klækkede til aften, så selve klækningen strakte sig altså over et døgn.
Jeg tror ikke, at hvis man ikke kan høre pippen, hakken, eller der er ikke er bevægelse ved vandprøven, efter dette første døgn efter klækning af den første kylling, at der så vil komme flere kyllinger, der vil jeg ihvertfald stoppe op, og kassere resten, hvis der er nogle tilbage.
Selvfølgelig laver jeg lige en lille åbning i den tykke ende, hvor luftblæren er, og laver et lille hul på hinden, så kan man hurtigt få svar på, om den er i live.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 Maj , 2008, 10:58 »
Hovedparten af de gange jeg har ruget er der gået 2- 2 1/2 døgn fra den første til den sidste kylling er ude.
Som regel er der et par stykker der har lavet hul på 19 dagen. På 20 dagen er der typisk et par stykker der er kommet ud. På 21 dagen kommer hoved parten så og et på stykker mere på 22 dagen. Herefter vil jeg mene at ballet er slut. De kyllinger der endnu ikke er kommet ud på dette tidspunkt plejer at fejle et eller andet, eller også er de døde.

Men ellers synes jeg at den bedste metode er at lyse æggene. Så kan man se om der er liv i ægget endnu.

Danny
Himlen bør altid være blå!