Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Anfefaling af bøger  (Læst 1560 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Anfefaling af bøger
« Dato: 22 Maj , 2008, 17:49 »
Sådan en liste mangler der henrinde :D Har lige siddet og kigget efter gode bøger om høns, og faldt da også over nogen forskellige der kunne være interessante -  måske...

Der skulle være kommet en sidste år : Havehøns? Den lød faktisk ret god... Ligesom Alt om høns Lød godt... Nogen af jer der kender dem? Eller en anden?
Jeg er en AND til at købe bøger, for ender med en hel stabel  ::) Jeg elsker at læse....
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Anfefaling af bøger
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2008, 18:44 »
Jørgen Liljensøe - manden som deler forum  ;D

Enten hader eller elsker man ham, men hans bøger lyser i hvert fald af hønseglæde!

PS. Han er min hønseguru  ;)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

helle skøtt

• Gæst
« Svar #2 Dato: 22 Maj , 2008, 19:13 »
Hej.
Ja, han deler vandene - men det er måske også fordi, han hurtigt ender på en piedestal - og der hører han egentlig ikke hjemme. Han er bare glad for høns og formidler det bedste, han kan. Han skriver mange fornuftige ting - og det er en glimrende bog at slå op i - 'hm, hvor meget er det nu rugeæg skal veje,' men der er altså også ting, der ikke står der. Og så er det, at hvis man har jernet ham helt op på toppen, så er der altså langt ned, når man ikke kan finde svaret...
Som sagt, god bog at slå op i - der står mange basisting - men når det virkeligt gælder, så er det dansk fjerkræ forum, der har de gode svar! Om ikke andet så fordi, jeg har et konkret spørgsmål - jeg får et konkret svar på mit problem. Det er langt sværere at stille spørgsmål til en bog og få et ordentligt svar...  ::)

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #3 Dato: 23 Maj , 2008, 08:18 »
Faktisk er jeg helt enig, Helle. Jeg synes ikke han har ret i alt, bl.a. valgte jeg Orpington som mine første høns på hans anbefaling. ;) ;) ;)

Jeg læste hans bøger inden jeg kendte til forum og jeg havde tit lyst til at stille ham spørgsmål eller bare høre hvilke høns han havde nu. Heldigvis har vi forum nu til at udveksle erfaringer.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 23 Maj , 2008, 16:15 »
Den store hønsebog er på mange måder en god bog, men der er også mangler i den, og ja den gode Liljensøe svinger sig engang imellem så højt op at benene ikke kan nå jorden (men det kan andre da også. :D ) Men han skriver godt og hønseglæde er der masser af, så god læsning.

En anden type er Hans Ranvig, Berettigelsen i at bevare den Danske Landhøne. (den kan nok ikke købes men lånes)  giver et indblik i historien og hvordan landhønen kom frem igen.

Så er der også  Hilbert Jensen, Høns i haven

Flemming Schiøtte,, Det rimelige hønsehold : teori og praksis. Den er ikke let at læse men giver nogle tanker om sygdomsresistens etc.

Hvis du er til engelsk, som jo er et noget større sprogområde, så er  Victoria Roberts en forfatter der er værd at læse, hun har skrevet mange gode bøger om høns.

Complete Encyclopedia of Chickens af Esther J.J. Verhoef-Verhallen er lidt ligesom Den store hønsebog, bare med langt flere billeder.

Vedr. ænder så vil jeg anbefale  "Storey's Guide to Raising Ducks".
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 Maj , 2008, 17:03 »
En let læselig bog er 'Høns for sjov', der var min første ;)

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 23 Maj , 2008, 17:59 »
Jeg vil anbefale dig at gå en tur på biblioteket og se, hvad du kan låne der.

Hos mig var Liljensøe en periode absolut guru, men efterhånden som jeg har høstet mine egne erfaringer (+ selvfølgelig trukket på andres herinde på forum  :)), så har jeg da fundet ud af, at han ved meget, ham Liljensøe, men ikke alt.

Forøvrigt sidder jeg også med den uafklarethed omkring, om det mon lykkedes ham at skabe "Danske Havehøns"  ???
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat