Tusind tak for input. Ringede til min sædvanlige dyrlæge i Silkeborg i dag. De skal have 906,25 kr pr. kat. Jeg har sådan set allerede bestilt tid til chipning på fredag samt "efterkamptjek" af Basen.
Her til aften hvor jeg så læser de seneste input tænker jeg egenligt, at det lyder som en god pris de skal have i forhold til andre. Jeg har dog fuld tillid til vores dyrlæge og det er jo vigtigere end prisen, men der skal også være en mening med galskaben. Heller ikke her vokser pengene på træerne. Så måske jeg ringer til et par dyrlæger mere i området i morgen.
Da jeg var færdig med indlægget tænkte jeg egentlig, at det var blevet et meget langt indlæg bare for at spørge om kattelemme. Men jeg er da egentlig glad for at jeg fortalte hele historien, for jeg viste godt at dyrebid kan give voldsomme infektioner. Men troede faktisk at der skulle "mere sår til". Så også tak for svarene om efterkamppleje.
Jeg har stor medfølelse med naboens to (eller flere?) katte. De ser lidt forhutlede og tynde ud, så jeg kan egentlig godt forstå de kommer forbi. Vi overtog ejendommen den 1. januar i år. Vi fik vores egne katte ca 2 uger efter, det var min svigerindes, som de ikke kunne have mere. Kort efter opdagede jeg at der var en meget sky rød/hvid kat på vores høloft. En dag fik jeg et nærmere kig på den og så at den havde store sår i begge ører og den var meget tyk. Jeg gik en tur rundt til de nærmeste naboer, men ingen af dem jeg talte med manglede katten. Det regnede jeg nu heller ikke med, for folk der lader deres katte rende rundt i den tilstand bekymrer sig vel ikke meget om dem eller hvor de er. Jeg var også nede ved nabogården, hvor de to røde der kommer her nu er fra (det er jeg sikker på), men de var ikke hjemme. Det var først engang i april/maj måned, at jeg så at der er en del røde/hvide katte hos dem og her efterfølgende føler mig overbevidst om at katten fra i vinters var deres.
Jeg havde ikke samvittighed til at lade katten være og var egentlig også sikker på, at den ville blive til flere med den mave den rendte rundt med. Denne hunkat gjorde ikke vores egne noget og derfor kunne jeg såmænd godt leve med den var der. Jeg snakkede med en rar dame hos dyrenes beskyttelse. Jeg sagde jeg godt kunne have den, men at jeg altså ikke kunne overskue at have 4-6 killinger lige om lidt også. Jeg kan desværre ikke længere huske ordret hvad hun sagde, men betydningen var i hvert fald at selvfølgelig skulle man redde dyrene, men ikke på bekostning af "alt andet" = man skulle jo have råd til at tage sig ordentlig af dem. Vi aftalte at jeg skulle tage den med til dyrlægen (da en fremlysning herude ingen effekt ville have, da der ikke er noget centralt sted hvor de fleste kommer) og få den undersøgt, hvis dommen var at den skulle aflives ville de tage sig af regningen. Hvis katten kunne reddes og jeg stadig ønskede at beholde den, så ville dyrenes beskyttelse betale for at få den neutraliseret, mens jeg selv skulle betale resten af behandlingen.
Katten var meget sky, men det lykkedes mig at lokke den med lidt mad og da jeg først fik fat i den var den meget kælen og meget sød. Den var ikke gravid, den runde mave skyldes en infektion. Dyrlægen vurderede at katten var 4-6 år gammel og altså ikke helt ung længere. Det i ørerne skyldes at den havde mider og derfor havde kradset sig til blods. Vi diskuterede det lidt, hvis det havde været vores egen kat synes dyrlægen selvfølgelig at den skulle behandles. Men vi viste jo ikke hvad den evt yderligere fejlede (katteaids, kræft mv), og det ville vi først kunne få svar på efter et par uger, dvs så skulle man behandle også måske alligevel ende med at aflive den. Det synes hun var meget for en tilløben kat. Jeg kunne nu godt have levet med at behandle den, hvis jeg så var rimelig sikker på at det var det. Så aflivet det blev den. Jeg

. Jeg har meget let til tårer og denne søde kat havde allerede vundet mit hjerte.
Som nævnt er jeg her efterfølgende blevet overbevist om at også denne kat var naboens. Og selv om jeg endnu ikke har mødt ham, så må jeg tilstå at efter jeg har set tilstanden på nu tre af hans katte, så har jeg allerede dannet mig min (ikke særlige) pæne mening om ham. Hans køer ser nu sunde nok ud ... på afstand i hvert fald!
Så selv om det gør ondt, må leve med at jeg ikke kan overkomme, at redde alle naboens katte (skruen uden ende) og tror det er håbløst at gå i dialog med ham. Så nu må jeg beskytte mine egne bedre - chiplemmen bliver installeret i weekenden